جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
هنوز ساعات زیادی از وقوع کودتا در ترکیه و بر هم خوردن اوضاع در همسایه شمال غربی کشورمان نگذشته که خبر می‌رسد صف انتظار ایرانیان جهت عزیمت به این سرزمین و تفریح در آنجا برقرار شده است؛ اتفاقی عجیب که سوالات فراوانی به ذهن متبادر می‌کند.
کد خبر: ۷۹۵۶

تیتر20 - به فاصله کمتر از یک شبانه روز از وقوع کودتا در ترکیه و سقوط این خیزش نظامی برای در اختیار گرفتن قدرت در این کشور و در حالی که ابهامات فراوانی در خصوص امنیت در این کشور وجود دارد، نیم نگاهی به وضعیت فروش بلیت های پرواز از کشورمان به مقصد شهرهای مختلف ترکیه، وضعیت عجیبی را نشان می‌دهد؛ گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وضعیتی که شاید بیش از همه مسئولان ترکیه و آن دسته از شهروندان این کشور که مستقیما از محل ارائه خدمات به گردشگران ارتزاق می‌کنند را خوشحال کند اما با اتفاقات معمول جهان همخوانی چندانی ندارد. به ویژه آنکه می‌دانیم ترکیه در ساعات گذشته اتفاقی تاریخی را پشت سر می‌گذارد که برای همیشه در پیشانی سرزمینشان حک خواهد شد و به هیچ وجه قابل فراموش کردن نیست.

شاید اگر این اتفاق در هر کشور توریستی دیگری رخ داده بود، تا زمان طولانی می‌شد اثراتش را در اقتصاد آن کشور دید و به وضوح نارضایتی عمومی از برهم زدن ثبات آن کشور و تاراندن گردشگران را در قالب آمار و ارقام و تحلیل های اقتصادی رصد کرد و حتی شاهد لعن و نفرین مردم به برهم زنندگان وضع سابق بود اما ظاهرا ترک ها در حال تجربه اتفاقی متفاوت هستند. تنها به این دلیل که بخشی از گردشگرانشان ایرانی هستند؛ ایرانیانی که آنقدر دل در گرو دیدار این سرزمین اوراسیایی دارند که هیچ چیز نمی‌تواند نظرشان را تغییر دهد.

این را می‌شود از مرور دیگر اتفاقات رخ داده در سالیان اخیر نیز دید. چه زمانی که انفجارهای اخیر فرودگاه مشهور استانبول، نگاه جهانیان را به سمت ترکیه برگرداند، چه وقتی که موضع گیری های دولت مردان این کشور در قبال تحولات سوریه موجب شگفتی بسیاری شد، چه هنگامی که غائله پارک گزی و اعتراضات استانبول، اوضاع این کشور را ملتهب کرد و... .

اتفاقاتی که هیچ کدامشان نتوانست از حجم گردشگران ایرانیِ راهی این دیار بکاهد یا مبادلات اقتصادی با این کشور را محدود کرده یا تحت الشعاع قرار دهد و اکنون، یکبار دیگر در حال تکرار است؛ تکراری عجیب که در فروش تورهای تفریحی به مقصد این کشور، آن هم به فاصله چند ساعت از وقوع کودتا در آنجا قابل مشاهده است و به شکلی دردناک، کمبودهای گردشگری در کشورمان را به رخ می‌کشد.
 
 با مراجعه به سایت های فروش بلیت پرواز در کشورمان یا سرکشی به سایت آژانس های هوایی و دفاتر مسافرتی و گردشگری یا حتی مراجعه حضوری به این دفاتر، پی خواهیم برد که حتی توقف چندین ساعته فعالیت ها در امثال فرودگاه آتاتورک نیز نتوانسته منجر به تعلیق فروش بلیت پروازها و فروش تورها به مقصد ترکیه شود. آن هم در شرایطی که اخبار حوادث رخ داده در این کشور در ساعات اخیر بازتاب وسیعی در کشورمان داشته و بعید است کسی از هموطنانمانبی اطلاع از این حوادث، متقاضی سفر به این کشور باشد.

موضوعی که از یکسو ثابت می‌کند تورگردانان ایرانی در چنین شرایطی نیز حاضر به توقف فعالیت خود در خصوص اعزام ایرانیان به قلب مناطق ملتهب نیستند و از سوی دیگر نشان می‌دهد که مسئولان ایرانی هیچ گونه اشرافی بر ماجرا ندارند که اگر غیر از این بود، دست کم شاهد توقف رسمی تمامی فعالیت های مشابه تا زمان برقراری آرامش کامل در ترکیه می‌بودیم و اتخاذ تدابیری در راستای به صفر رساندن یا کاستن از زیان احتمالی مسافران آتی به این کشور را انتظار می‌کشیدیم.

تدابیری که پس از وقوع انفجارهای تروریستی اخیر در فرودگاه استانبول و موارد مشابه نیز اتخاذ نشدند تا ثابت شود که سلامت اتباع کشورمان در چنین شرایطی هم مورد توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد و موجب اتخاذ تصمیم های پیش گیرانه در این خصوص نمی‌شود. رویکردی که در کشورهای دیگر کاملا متفاوت است ولی با این حال، نمی‌تواند مانع از عزیمت پر شمار ایرانیان به دیگر کشورها شود.

اینجاست که جا دارد از خودمان بپرسیم براستی عامل کشش هموطنانمان به ترکیه یا کشورهای مشابه برای گذراندن ایام و تفریح چیست و براستی چرا این شوق و اشتیاق را در سفر مراکز گردشگری کشورمان نمی‌توان سراغ گرفت؟ سوالی که در پاسخ به آن، مزیت های سفر به ترکیه و معایب عزیمت به مقصد اماکن گردشگری کشورمان را می‌توان یافت و احتمالا بسیاری شان برایمان ملموس و آشناست اما ترجیح می‌دهیم درباره شان سخن نگوییم!

چه مسئولانی که در توسعه اماکن گردشگری کوتاهی می‌کنند، نمی‌توانند زیرساخت ها و حداقل های لازم برای توسعه گردشگری را فراهم آورند و چه مایی که ترجیح می‌دهیم به جای اعتراض به مسئولان و یادآوری کوتاهی هایشان در این خصوص، راهی سفر بی دغدغه شده و به رونق اقتصاد آنها یاری رسانیم. مایی که وقتی به دیدن مکان تاریخی در کشورمان می‌رویم و در آن کژی می‌بینیم، به روی خود نیاورده و حتی به قدر تذکر به مسئولان هم که شده، تلاشی نشان نمی‌دهیم تا مسئولان در آسایش کامل به گذران دوران مسئولیت خود مشغول شده و اوضاع هر سال بدتر از قبل شود.

وضعیتی که برای درکش کافی است سری به یکی از اماکن گردشگری کشورمان بزنیم و به دقت اوضاع را نظاره کنیم تا دریابیم که آیا کم کاری های فراوان مسئولان گردشگری کشورمان هیچ اعتراضی به وجود می‌آورد یا خیر؟ آیا براستی توقع داریم که در نتیجه سکوت ما و انفعالمان نسبت به این وضعیت، تغییری در اوضاع رخ داده و مسیر گردشگری کشورمان به جای ترکیه و دیگر کشورهای دور و نزدیک، به راه دیگری هدایت شود؟!/تابناک
ارسال نظرات
موضوعات روز