شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
كيفيت؛ مسير ناگريز براي خودروساز شدن
كيفيت يكي از شاخص هاي اصلي رضايتمندي مصرف كنندگان محسوب مي شود كه پيكره اصلي ايران خودرو با هدف افزايش مستمر و مداوم آن شكل گرفته است. كيفيت مهم ترين عامل وفاداري مشتريان در بازار رقابتي امروز بشمار مي رود. گروه صنعتي ايران خودرو پروژه هاي متنوعي براي ارتقاي كيفيت محصولات در زنجيره ارزش خود تعريف كرده و اجرا مي كند.
کد خبر: ۸۳۱۵

هدفگذاري 20هزار كيلومتري

ارتقاي كيفيت خود يك راه بي پاياني است كه بستگي به شرايط فضاي كسب و كار، ورود تكنولوژي هاي صنعتي و سرمايه گذاري دارد. برنامه كيفي ايران خودرو به گونه اي طرح ريزي شده كه بايد خودروي توليدي با 20 هزار كيلومتر پيمايش مشكلي نداشته باشد. اين اقدام ابتدا از 10 هزار كيلومتر شروع شده و درحال حاضر تلاش مي شود تا به 20 هزار كيلومتر افزايش يابد. ارتقاي كيفيت محصولات براي پيمايش هاي بالاتر از اين نيز در ايران خودرو هدف گذاري شده است.

ارتقاي كيفيت محصولات در ايران خودرو برمبناي راهبردها و اهداف مشخصي دنبال مي شود. توليد و تحويل محصول و خدمات بدون عيب از اهداف اصلي ايران خودرو است. براين اساس با بررسي وضعيت موجود و مقايسه تطبيقي با ساير خودروسازان،‌ تدوين اهداف بلندمدت كيفيت تا سال 1400 مبتني بر شاخص هاي جهاني در سطوح مختلف تعيين و در دستور كار قرار گرفته است. رسيدن به متوسط فعلي جهاني در سال هاي آينده و رتبه درخور ايران خودرو تا سال 1400 از مباني اصلي تعيين اهدف بلندمدت به شمار مي رود.

افزايش رقابت پذيري با استراتژي كيفي

در سال هاي اخير با افزايش سطح توليدات و تنوع آنها، فشردگي بازار، بالا رفتن سطح انتظارات مشتريان و همچنين بحران اقتصاد جهاني،  نيازمندي هاي بازار دچار تغييرات اساسي شده است. بدون ترديد، در چنين برهه اي از زمان، شرکت هاي موفق، داراي استراتژي ها و برنامه هاي تجاري کارآمد و جامعي هستند که در آن تمام جنبه هاي موثر در ايجاد مزيت رقابتي و ارزش ساز تعيين و تعريف شده، به طوري که مبناي انجام همه تصميمات، اقدامات و فعاليت ها از بالاترين تا پايين ترين سطوح است.

همچنين يکي از مهم ترين استراتژي هاي کارکردي يک سازمان براي کسب مزيت رقابتي، استراتژي هاي کيفيت است. لازم است اين استراتژي، در راستاي افزايش بهره وري با رويکردي چند جانبه به عوامل موثر بر کيفيت محصولات، فرآيندها و خدمات، زمان تحويل و هزينه تدوين شده و در راستاي استراتژي‌هاي کلان سازمان قرار گيرد تا بتواند با ايجاد هم افزايي، سازمان را در مسير تعالي خويش و کسب مزيت هاي رقابتي ياري کند.

مسير ناگريز براي خودروساز شدن

هدف اصلي گروه صنعتي ايران خودرو، خودروساز شدن و رسيدن به سطح کيفي خودروسازان جهاني است که براي دست يابي به اين امر تغييرات ساختار گسترده اي در حوزه هاي توليد، مهندسي و کيفيت طراحي و پياده سازي شده که هدف از اين تغييرات صيانت از مشتريان از طريق مديريت متمرکز بر فعاليت هاي اصلي و کليدي تأثيرگذار بر کيفيت محصولات و خدمات شرکت است. تقويت رويکرد خودکنترلي در فرآيندهاي ساخت و توليد، تقويت گيت هاي تجاري سازي ACOM و بازرسي قبل از تحويل PDI از طريق انتقال اين فعاليت ها به کيفيت مرکزي و سازمان فروش، سيستم رفع ايرادات در فرآيند توليد و کيفيت در فرآيند ساخت و توليد بخشي از اين فعاليت ها است.

به منظور اطمينان از اين‌كه كليه راهكارها و اقدامات مربوط به كيفيت در راستاي رضايت حداكثر مشتريان است، ايران خودرو بر اساس اطلاعات دريافتي از مشتريان در سال 94 تعداد 255 مصوبه در 65 جلسه ستاد عالي ارتقاء كيفيت در جهت بهبور پروژه ها تصويب کرد. روند افزايشي متوسط رضايتمندي مشتريان از كيفيت محصولات سواري توليدي ايران خودرو حاکي از برنامه ريزي هاي اثربخش و جهش کيفيت طي سالهاي اخير است.

برنامه هاي سال 95

اين شركت برنامه هاي كلان كيفي ديگري براي اجرا در سال 95 طرح ريزي كرده است. كاهش عيوب محصوات نزد مشتريان و عدم مراجعه مشتري تا كيلومتر كاركرد 10 هزار، استانداردسازي سيستم ها و فرآيندهاي كيفي و كاهش هزينه هاي شكست كيفي از جمله اهداف كلان ايران خودرو در اين بخش است.

كيفيت در زنجيره تامين و توليد ايران خودرو از سوي تيم هاي متخصص كيفيت همواره مورد رصد و پايش قرار مي گيرد و براساس آن برنامه هاي بهبود به صورت مستمر اجرا مي شود. برنامه هاي بهبود كيفيت در حوزه تامين كه درسال جاري اجرا خواهد شد شامل برنامه هاي زيرساختي زنجيره تامين، ارتقاي كيفي قطعات و مجموعه ها در محصولات جاري و كيفيت تكوين قطعات در محصولات جديد است.

در بخش برنامه هاي بهبود كيفيت در حوزه تضمين كيفيت فرآيند نيز هدف و برنامه هاي كلاني ترسيم شده است. كاهش عيوب محصولات از نظر مشتريان، استانداردسازي سيستم ها و فرآيندهاي كيفي و كاهش هزينه هاي شكست كيفي از جمله برنامه هايي است كه در سال 95 براي دست يابي به اهداف اين بخش تعريف شده است.

همچنين در حوزه طرح ريزي كيفيت نيز برنامه هاي بهبودي براي اجرا در سال 95 درنظر گرفته شده است. برنامه كلان در اين بخش استانداردسازي سيستم ها و فرآيندهاي كيفي و كاهش عيوب محصولات از نظر مشتريان است.

براي دستيابي به اهداف هر بخش رويكردهاي ويژه اي نيز طرح ريزي شده است كه با اجراي آن اهداف كيفيت در سال 95 محقق خواهد شد.

يكپارچه سازي سايت هاي توليدي

يكپارچه سازي سايت هاي توليدي نيز از ديگر اهداف كيفي است كه ايران خودرو در نظر دارد با اجراي برنامه هاي بهبود كيفيت در سايت هاي توليدي درسال جاري به آن دست يابد.  كاهش عيوب محصولات توليدي در سايت هاي ايران خودرو از نظر مشتريان، استانداردسازي سيستم ها و فرآيندهاي كيفي و هزينه هاي كيفيت از برنامه هاي كلان در اين بخش است.

نتايج ارزيابي هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران كه براساس معيارهاي سازمان گسترش و نوسازي صنايع صورت مي گيرد، مويد روند بهبود كيفيت در محصولات شركت ايران خودرو است.

شركت ايران خودرو با بيشترين محصول توليدي در رنج 25 تا 50 ميليون تومان 30 درصد بهبود را از ابتداي رويه جديد ISQA داشته است. براساس نتايج ارزيابي هاي اين شركت محصولات رانا، پژو پارس و دنا بيشترين بهبود در توليدات داخلي كشور را داشته اند.

نتايج ارزيابي هاي شاخص هاي پس از تحويل در پايان سال 94 نشان مي دهد ميزان بهبود ضريب مراجعات تا 10 هزار كيلومتر نسبت به ابتداي سال 94 در تمامي محصولات ايران خودرو 39 درصد است. همچنين ميزان بهبود ضريب مراجعات تا 5 هزار كيلومتر كه شاخص مهمي براي ارزيابي كيفيت محصولات به شمار مي رود نيز نسبت به ابتداي سال 94 براي كليه محصولات ايران خودرو 5 درصد است.

شاخص آديت ظاهري محصولات پارس، پژو 405 و آريسان به ترتيب 33، 51 و 672 درصد بهبود در سال 94 را نشان مي دهد. در همين سال شاخص آديت عملكردي محصول پارس، پژو 405 و آريسان به ترتيب داراي 35، 22 و 2 درصد بهبود بوده است.

بنابر اندازه گيري هاي شركت بازرسي و كيفيت استاندارد ايران، در سال گذشته شاخص برگشتي قطعات C100 براساس IN در بازه 5 هزار كيلومتر 14 درصد بهبود يافته است. همچنين شاخص C100 در سه ماه پس از تحويل محصول پارس، پژو 405 و آريسان به طور ميانگين به ترتيب 55، 50 و 57 درصد بهبود را نشاني مي دهد.

همچنين روند متوسط امتياز منفي آديت ايدرو از سال 89 تا 94 حكايت از كاهش معني دار امتيازات منفي محصولات ايران خودرو دارد. به گونه اي كه متوسط امتياز منفي محصولات ايران خودرو از عدد 93 در سال 89 به عدد 28 در سال 94 كاهش يافته است.

در مجموع گزارشات و ارزيابي هاي صورت گرفته در كيفيت محصولات توليدي گروه صنعتي ايران خودرو بيانگر استقرار نظام كيفيت مطابق با استانداردهاي روز در اين شركت است. ايران خودرو با هدف تامين و جلب رضايت مشتريان همواره به دنبال اجراي برنامه هاي بهبود در حوزه هاي مختلف تامين و توليد است. كيفيت مسيري بي پايان است كه اين خودروساز مصمم است با قدرت و اراده اي كه در پيش گرفته در اين مسير گام بردارد./ایکو پرس

 

ارسال نظرات
موضوعات روز