چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری تهران گفت:بدون هیچ تعارف هشدار می‌دهم با ادامه این فرآیند 10سال دیگر عرصه عمومی در تهران جز معابر و چند پارک بزرگ مقیاس باقی نخواهد ماند.
کد خبر: ۸۵۳۵

تیتر20 - محمد حقانی گفت: مشاورینی که طرح تفصیلی تهران را به منظور ساماندهی و ارتقای شرایط زندگی کلانشهر تهران تعریف کردند، ساختار پهنه بندی را به عنوان اصل محوری هدایت و نظارت برساخت و ساز تهران به منظور جلوگیری از تداخل غیرضروری کاربری ها و ارتقاي کیفیت محیط شهری قرار دادند. در این میان پهنه S به طور کلی بعنوان پهنه کار و فعالیت تعیین و مقرر گردیده که در زیر پهنه های آن چون S124 , S214 , S222 , S221 و ... نسبت به اختصاص بخشی از عرصه ها به تامین خدمات اعم از اداری، آموزشی، درمانی، فرهنگی و تاسیسات شهری و غیره بنا بر نیاز محدوده قرار گیری اقدام گردد، لذا بر اساس مقایسه سرانه ها و سطوح پیشنهادی میزان خدمات موجود با میزان خدمات مورد نیاز تطبیق داده میشود و قاعدتا بر اساس این مقایسه و با توجه به استانداردها، سهمی از مساحت در عرصه و بنا به کاربری‌های مورد نیاز اختصاص می یابد. 
 
وی افزود: اما در عمل شاهد هستیم ساختارهای اقتصادی قبل از رونمایی طرح تفصیلی این پهنه ها را شناسایی كرده و به تملک درآورده‌اند. سپس با توجه به سودآوری کاربری تجاری، بخش عمده این اراضی به تدریج بدون توجه به تأمین خدمات زیر سیطره ساخت و ساز تجاری، خارج از نیاز و اولویت قرار گرفته است. سهم سرانه های تجاری در شهر تهران به خوبی این موضوع را روشن می‌كند. در این میان سکوت و همراهی کمیسیون ماده 5 نیز جای تعجب و سئوال دارد. شهرداری‌های مناطق نیز لاجرم به منظور تامین منابع مالی، به هر تقاضا در این خصوص بدون رعایت به نیازمندی های منطقه و محله و حتی بدون توجه به دسترسی و بار ترافیکی همراهی کرده اند و حتی در بسیاری از پروژه های هایپر مال سازی مشارکت کرده اند. در نتیجه در سراسر شهر پهنه های وسیع که گاهاً در پهنه اراضی ذخیره توسعه و نوسازی قرار می گیرند شاهد اختصاص ساخت و ساز، صرفا به کاربری تجاری و گاها هم اداری هستیم. 
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: نمونه عینی این اقدامات خارج از رویه و احداث هایپرمال کورش و هایپر مال شهرک اکباتان در سال 83 در لب اتوبان ستاری است. شورای شهر به عنوان ناظر به سیستم مدیریت شهری لازم است به کارکرد (تامین عرصه عمومی) توجه تام داشته باشد. 
 
وی افزود: در این راستا به عنوان رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری گزارشی که به همت اهالی شهرک قدس تهیه شده است با محوریت تحولات خارج از رویه کارشناسی در این شهرک ارایه مي‌شود: همانگونه که مستحضرهستید ضوابط ساخت و ساز در شهرک غرب در منطقه 2 شهرداری تهران طبق بند 1 صورتجلسه 35 به تصویب کمیسیون ماده پنج رسیده است و در طرح تفصیلی جدید شهر تهران ( ابلاغی اردیبهشت ماه 91 ) پهنه بندی پیش بینی شده برای شهرک غرب با عنوان " بافت ارزشمند مسکونی معاصر " و پهنه R231 مشخص گردیده است. 
 
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهرک غرب شاید تنها منطقه ای از تهران است که با طراحی شهری مناسب ضمن رعایت استانداردهای شهرسازی در سالهای پیش طبق طرح مصوب شکل گرفته است. پهنه شهرک که با R231 (پهنه مسکونی ارزشمند معاصر) مشخص شده است جزو معدود عرصه هایی است که هنوز در فازهای 6 گانه آن میتوان انسجام، وحدت و سرانه کافی فضای سبز را در شکل گیری بافت مسکونی و پراکنش تجاری و مراکز خدماتی مشاهده كرد.الگوی اصلی شهرک مسکونی و مستقر در هر 6 فاز شهرک قدس در قالب سه دسته طرحی شده است: 
 
1- برج های مسکونی(تراکم های زیاد ) 2- تراکم های متوسط (تعاونی های 4 طبقه ) که در سطح اشغال 40 درصد(کلا 160 درصد تراکم ) 3- ویلاهای دوطبقه (40 درصد سطح اشغال کلا 80 درصد تراکم ) 
محدوده های متعلق به نیازهای خدمات تجاری و اداری که در طرح یکپارچه شهرک در هر فاز مشخص گردیده: برای زمین های تا 2000 مترمربع با تراکم 160 % و سطح اشغال 60% و اراضی بیش از 2000 مترمربع با تراکم 240% با سطح اشغال 60% مجاز به ساخت و ساز هستند. (درروند تهیه و تدقیق طرح تفصیلی محدوده هایی به پهنه های S اختصاص یافته است) در سال های اخیر شاهدیم که ساخت و سازهای بی شمار تجاری و اداری در فازهای شهرک رخ داده است که برخی بر اساس مصوبه های کمیسیون ماده پنج بوده اند که متأسفانه به جای آنکه بر اساس نیاز مردم محله یا حتی منطقه باشند حافظ منافع خواصی بوده اند که قصد افزایش ثروت خود را دارند. 
 
وی ادامه داد: طبق ضوابط طرح تفصیلی پهنه های S با تعریف مشخص اداری / تجاری / خدماتی شهرک در قالب S214 (با حداکثر تراکم 250% و حداکثر طبقات 6 طبقه، 40 % در طبقات) و S124 (با حداکثر تراکم 230% و حداکثر طبقات 4 طبقه ، 50 % در طبقات) تعریف شده اند. (تصویر) اما در عمل شاهد هستیم نه تنها اکثر زمین های تعریف شده در پهنه %100 , Sبه زیر ساخت میروند و تغییر کاربری می یابند و با تراکم های بالا و بیش از 6 طبقه بارگذاری می شوند. 
 
حقانی اضافه کرد: ا قبل از تصویب طرح تفصیلی، شهرداری و مالکان حق مداخله در آن خارج از این ضوابط را نداشته اند. شهرک به نحوی طراحی شده است که سرانه فضای سبز سهم غالب دارد و فضای لازم و کافی تجاری( وفق ضوابط پیش گفته) در مکان های مناسب در نظر گرفته شده است، اما با تعریف پهنه های S در طرح تفصیلی در برخی نقاط شهرک شاهد نابودی سرانه های عمومی هستیم. مهندسین مشاور که وظیفه تهیه طرح تفصیلی شهرک را بر عهده داشته اند تاکید کرده اند که جانمایی تجاری ها و پهنه های خدماتی را بر اساس ضوابط شهرک انجام داده اند، اما در عمل شاهدیم نه تنها زمین های کوچک و بزرگ به خصوص حول میدان اصلی شهرک به تجاری صرف اختصاص یافته است، بلکه مشاهده می شود مکرر کاربری های خدماتی به تجاری تغییر داده شده است. برای مثال ساختمانی که نزدیک میدان به منظور تامین پارکینگ طبقاتی در نظر گرفته شده بود ابتدا از پارکینگ به "پارکینگ / تجاری" و سپس به کلی به کاربری تجاری تغییر یافت. 
 
وی اضافه کرد: جای این پرسش کماکان باقی است، هر چند مواردی نقض قوانین و ضوابط شهرک غرب به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده است؛ که محصول این تناقضات، اجازه ساخت و ساز خارج ضوابط شهرک است (ساخت و ساز بالاتر از چهار طبقه) چطور است که این ضوابط نیز پس از این همه مطالعه و هزینه به راحتی از سوی کمیسیون ماده 5 نقض می شود و بدون کمترین التفاتی به نیازهای مردم محله و ظرفیت اقتصادی منطقه مجوز ساخت برج های عظیم همجوار در کنار خیابان های باریک در مقیاس فرامحلی و فرامنطقه ای داده می شود؟ نتیجه آشکار این مصوبه های ویرانگر آن شده است که نه تنها خط آسمان و سیمای شهری و ترافیک و آسایش مردم محله به کلی بهم ریخته است به دلیل عدم رفع نیازهای مردم ساکن و مراجعان کاریری های اداری و خدماتی به داخل بافت مسکونی نفوذ و گسترش یافته است به طوری که اکنون بسیاری از خانه های خیابان فلامک شمالی و خیابان سیف به صورت غیر رسمی به مراکز اداری اختصاص یافته و بسیاری از ویلاها و خانه ها به طور غیر قانونی به دنبال اخذ مجوز تغییر کاربری هستند که ظاهرا انجام آن کار سختی نیست!! 
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر یادآور شد: نمونه های دیگری هم از انحراف در محدوده شهرک غرب می توان ارایه داد برخی از این موارد عبارتند از: 

- مجتمع عظیم تجاری و اداری آریو در خیابان فلامک شمالی که در پهنه R122 ( طبق ضابطه 5طبقه مسکونی مجاز است )و S124 ( طبق ضابطه 4 طبقه مجاز می باشد)قرار دارد. چگونه در این تراکم و ارتفاع ساخته شده است؟ 

- برج های عرش واقع در پهنه S124( چهار طبقه مجاز است )که گودبرداری آن چنان وسیع و عمیق بود که در خیابان سیف و مقابل برج های مسکونی موجب نشست و ریزش زمین شد. اکنون صد در صد زمین به عمق زیادی گودبرداری شده است. 

- در پهنه ارزشمند مسکونی و در محوری که ویلایی های دو طبقه قرار گرفته اند خیابان سیمای ایران ( فاز 5) در تقاطع فلامک جنوبی و جنب بیمارستان لاله تغییر کاربری و اختصاص به مجموعه ورزشی و ماساژ یافته و متاسفانه چند پلاک فاصله نیز یک ساختمان ویلایی دیگر با تابلو یک برند تجاری بازسازی شده که صراحتا مغایر با همجواری بافت مسکونی است و نیاز به مصوبه کمیسیون ماده پنج دارد که حتی اگر اخذ شده باشد، ادامه و رسوخ این روند کلا بافت مسکونی بقاعده و منظم شهرک را با تهدید جدی روبرو میسازد. 

- ساختمان اداری - تجاری با عنوانی خاص در جایی که زمانی فضای سبز عمومی بوده است. پهنه ای را که مشخصا در نقشه های مهندس مشاور با R231 مشخص شده است به تجاری تغییر کاربری داده است. سپس با مصوبه کمیسیون ماده 5 نه تنها از ضوابط تجاری شهرک و ضوابط S124 تخطی کرده است که صد در صد زمین را به زیر بنا اختصاص داده و قصد دارد ساختمان تجاری - اداری خود را بدون ارائه هیچ خدماتی به مردم محله در 15 طبقه بسازد. پهنه این پروژه هنوزR231 است. پس چگونه کمیسیون ماده 5 به او اجازه ساخت 15 طبقه در صد در صد زمین را داده است؟! مردم فاز 6 شهرک غرب سالها در اعتراض به قطع درختان قدیمی این فضا و تراکم غیر قانونی آن اعتراض و شکایت کردند در حال حاضر چنانکه در تصویر مشخص است ساخت چنین مجموعه عظیمی در صد در صد زمین در نه طبقه روی زمین و 6 طبقه زیر زمین با ایجاد ترافیک سنگین و نابودی ارزش زیستی مجتمع های مسکونی پشت خود با گرفتن فضای سبز و منظر و نور و تنفس از آنها از همین حالا سودجویان را روانه درب این خانه‌ها کرده است تا با خرید یکجای چند بلوک زمینه را برای انبوه سازی و تخریب بافت شهرک آن فراهم آورند. 
 
- مجتمع تجاری - مسکونی ایرانیان / این مجتمع چند سال پیش با اشغال زمین بوستان محلی فاز 6 گل افشان شمالی در دوطبقه تجاری و 5 طبقه مسکونی که هم اکنون به دنبال تغییر کاربری آن به اداری هستند ساخته شد. شکایات و اعتراضات مردم محلی در این خصوص به جایی نرسید. در حال حاضر این مجتمع که اکثر واحدهای تجاری آن به کافی شاپ اختصاص داده شده است موجب سلب آسایش مردم و جذب سفرهای درون شهری است که ترافیک ایجاد کرده است. 
 
حقانی گفت: مگر ممکن است عده ای متخصص در شورای شهر و کمیسیون ماده 5 دور هم بنشینند و از درک خطرات اختصاص صرف پهنه S و زمین های ذخیره شهر به تجاری ناتوان یا بی اطلاع باشند؟ حال ببینید این همه گلایه کارشناسی با این تراکت ساده و کسب هزینه آن براحتی قابل انجام است. نمی دانم از چه مجرایی انجام می شود؟ این فرآیند و شرایط، آینده ای برای تهران جز نابودی نمی گذارد. لازم است بدون هییچ تعارف هشدار دهم با ادامه ی این فرآیند 10سال دیگر عرصه عمومی در تهران جز معابر و چند پارک بزرگ مقیاس باقی نخواهد ماند. 
 
وی در پایان گفت: در نهایت با توجه به اینکه شهرک غرب اکنون تنها محدوده ای در شهر تهران است که هنوز میتوان نشانی از نظم و انتظام بصری در سیمای آن مشاهده كرد (با توجه به اینکه طبق طرح تفصیلی طرح مصوب آن تثبیت شده است) تقاضای ساکنان شهرک غرب این است که هر چه زودتر این روند پایان یابد. 
 
منبع:سلامت نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز