پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۷
اگر قرار است پراید برود (که در نهایت باید چنین اتفاقی رخ بدهد) انتخاب و عرضه یک جایگزین برای آن ضروری است، زیرا در غیر این صورت، بازار خودرو با شوکی بزرگ مواجه و ده ها هزار نفر از خرید خودرو محروم می شوند.
کد خبر: ۸۵۵۵

تیتر20 - چندی پیش در حالی دوباره انتقاد ها علیه پراید در شبکه های اجتماعی به راه افتاد که این خودرو در حال حاضر پر تیراژترین و پر فروش ترین محصول بازار کشور به شمار می رود و حذف ناگهانی آن بدون عرضه جایگزینی مناسب، شوک به خودروسازی و بازار را در پی خواهد داشت.
در کمپینی که مشخص نیست چه کسانی و با چه نیتی پشت آن قرار دارند، از مردم خواسته شده خرید پراید را تحریم کنند تا سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو مجبور به توقف تولید این محصول و فرستادنش به موزه شوند. هرچند ایرادات فنی و کیفی پراید قابل انکار نبوده و نمی توان از کیفیت آن چندان دفاع کرد، با این حال خواباندن خط تولید این محصول نیز چندان با منطق اقتصادی جور درنمی آید.
پراید در حال حاضر پرتیراژترین خودرو کشور در حوزه به شمار می رود و جان سایپا و پارس خودرو (دومین و سومین خودروسازان بزرگ ایران) به آن وابسته است، بنابراین توقف تولید یکباره اش، خودروسازی کشور را با چالشی بزرگ مواجه خواهد کرد. خوابیدن خط تولید پراید اگرچه دل خیلی ها را در شبکه های اجتماعی خنک خواهد کرد، اما بیکاری هزاران نفر از کارگران سایپا و پارس خودرو را در پی خواهد داشت و این موضوع پر است از تبعات منفی اجتماعی.
این درست که جامعه نباید تاوان اشتغالزایی در صنعت خودرو را به واسطه تولید محصولات کم کیفیت بدهد، اما اگر قرار است پراید از خط تولید خارج شود، این کار باید با یک برنامه ریزی مدون و صحیح انجام شود نه ناگهانی و احساسی.
 جدای از اینکه پراید ضامن حفظ اشتغال هزاران نفر است، توقف تولید آن بدون در نظر گرفتن جایگزینی مناسب، بازار را نیز دچار چالش خواهد کرد.
اصلا بیایید فرض کنیم پراید از همین فردا صبح از رده تولید خارج شد؛ آن وقت تکلیف خیل عظیمی از مشتریان که توان خریدشان در سطح این محصول است، چه خواهد شد؟ وقتی سالانه حدود 300 هزار دستگاه پراید در کشور به فروش می رسد، معنایش این است که این محصول (با وجود سطح کیفی نه چندان بالا) بیشترین حجم مشتری را به خود اختصاص داده و بنابراین نمی توان ناگهان این جمعیت را از داشتن خودرویی متناسب با قدرت خریدشان، محروم کرد.بنابراین اگر قرار است پراید برود (که در نهایت باید چنین اتفاقی رخ بدهد) انتخاب و عرضه یک جایگزین برای آن ضروری است، زیرا در غیر این صورت، بازار خودرو با شوکی بزرگ مواجه و ده ها هزار نفر از خرید خودرو محروم می شوند. 
در این فاصله نیز (یعنی از زمان انتخاب تا عرضه محصول جایگزین جدید) سایپا و پارس خودرو می توانند تا حد امکان بر کیفیت پراید افزوده و همزمان از تیراژ آن بکاهند. 
این کاستن از تیراژ می تواند با تولید همزمان محصول جایگزین انجام شود و در این شرایط، نه دومین و سومین خودروسازان بزرگ کشور دچار شوکی ناگهانی خواهند شد و نه بسیاری از مشتریان تنها گزینه خود در بازار خودرو (پراید یا جایگزین این محصول) را از دست می دهند.

ارسال نظرات
موضوعات روز