پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۹
این جزیره هر از چندگاهی تکانی به خودش می دهد و در میان آب برکه به گردش می پردازد. شاید فکر کنید خیالاتی شده اید اما اگر صدها بار دیگر هم به میانه ی برکه نگاه کنید این حرکت جزیره است که شما را محو تماشای خودش می کند. همین حرکت جزیره باعث شده است تا قطر دریاچه به مرور افزایش یابد و قطر قطعه متحرک هم بیشتر شود.
کد خبر: ۸۵۶۴

تیتر20 - تکه ای از استان آذربایجان غربی ما را به تماشای طبیعت رمزآلودش دعوت می کند. به سوی ناشناخته ای از ایران رهسپاریم و کنجکاوی لحظه ای ما را رها نمی کند.
می خواهیم شما را به شناختن اسرار آمیزی دعوت کنیم که دست طبیعت ترسیمش کرده است… به شمال شرقی شهرستان تکاب و ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو می رویم.
۱۵ کیلومتر که از شهرستان تکاب فاصله بگیریم و روستای بدرلو را پشت سر بگذاریم به منطقه ای می رسیم که مربوط به دور سوم زمین شناسی است. 
در میان دره ای عمیق و پس از گذر از کنار گلهای زیبا و درختان سر به فلک کشیده چملی گل در میان نیزارهای بلند دیده می شود. 
دریاچه ای که در یک منطقه ی باتلاقی قرار گرفته و در میان نیزار های بلند محصور شده است. عمق این دریاچه که در ارتفاع ۲۳۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد، هنوز به طور دقیق اندازه گیری نشده اما عمق آن را ۸ تا ۱۵ متر تخمین می زنند.
پدیده ای که به تماشای آن نشسته ایم چیزی شبیه به سایر دریاچه های ایران نیست. در کنار لذت بردن از سکوت بی بدیل منطقه آنچه که در ابتدا نظرمان را به خود جلب می کند پوشش سبزی است که در میان دریاچه قرار دارد. این پوشش سبز شبیه به یک نیم قوس کمانی است و همانند جزیره ای در میان آب دیده می شود. مساحت این جزیره ی سبز ۸۰ متر مربع و قطر دریاچه ۸۰ متر است. این قطعه ی شناور در زیباترین حالت حدود ۵ تا ۸ متر با کناره دریاچه فاصله دارد و در ۴ فصل سال منظره ی دیدنی خود را حفظ می کند.
کمی دقت و خیره شدن به میان دریاچه کافیست تا متوجه حرکات جزیره ی اسرارآمیز میان آن شویم. این جزیره هر از چندگاهی تکانی به خودش می دهد و در میان آب برکه به گردش می پردازد. شاید فکر کنید خیالاتی شده اید اما اگر صدها بار دیگر هم به میانه ی برکه نگاه کنید این حرکت جزیره است که شما را محو تماشای خودش می کند. همین حرکت جزیره باعث شده است تا قطر دریاچه به مرور افزایش یابد و قطر قطعه متحرک هم بیشتر شود.
به راستی این جزیره از کجا آمده است؟ چرا آنقدر بی قرار است و در جای خودش بند نمی شود؟
زیاد به این سوالات فکر نکنید چرا که اگر پاسخی برای آنها داشتیم دیگر رمز و رازی در این منطقه باقی نمی ماند. کسی درباره اینکه این پوشش سبز از کجا آمده نظری ندارد. اما خیلی ها می دانند که ریشه های نی های بلندی که روی این جزیره قرار دارند، در هم تنیده و قطعه ی بزرگ و شناوری را بر روی دریاچه ایجاد کرده اند. نی های این جزیره گاه حتی تا ۲ متر هم قد می کشند.
علت حرکات وقت و بی وقتش هم هنوز رازی سر به مهر است. عده ای می گویند که این جزیره با حرکت وضعی زمین به حرکت در می آید و برخی هم عوامل طبیعی و وزش باد  را عامل حرکت آن می دانند.
هر چه هست می توانید از تماشای زیبایی های این پدیده لذت ببرید اما انتظار کشف واقعیت کمی دور به نظر می رسد./کارناوال
ارسال نظرات
موضوعات روز