سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
موافقان ومخالفان قرار داد رنو با ایدرو چه می گویند!
در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که با حضورمحمدحسن شجاعی رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو ،رضا رضایی رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در استودو و گفتگوی تلفنی با حمیدرضا فولادگر به نمایش درآمد ابعاد مختلف این قرارداد مورد نقد قرار گرفت .
کد خبر: ۸۷۳۴

تیتر20 - شرکت رنو فرانسه با ایدرو قرارداد همکاری تولید دو خودرو سیمبل وداستر را امضاء کرد.
در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که با حضورمحمدحسن شجاعی رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو ،رضا رضایی رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در استودو و گفتگوی تلفنی با حمیدرضا فولادگر به نمایش درآمد ابعاد مختلف این قرارداد مورد نقد قرار گرفت .
رضا رضایی رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در این خصوص با ابراز خوشنودی از عقد این قرارداد گفت : در سفری که مهندس نعمت زاده وزیر صنعت ،معدن و تجارت به همراه تعدادی از نمایندگاه مجلس و رئیس ایدرو به فرانسه داشت قرارداد همکاری بین ایدرو و شرکت رنو فرانسه عقد گردید که طی آن تولید دو خودرو سیمبل و داستر به صورت 60% سهم خارجی و 40% سهم ایران در کشور صورت بگیرد .
وی ادامه داد: به نظر می رسد که عقد این قرارداد به نفع کشور باشد و دانش و علم تولید خودرو به همراه تکنولوژی روز به کشور منتقل گردد تا ایران بتواند اقدام به تولید خودرو های جدید با پلت فرم های جدید کند.
رضایی افزود: این قرارداد بین ایدرو و رنو منعقد شد زیرا رنو تمایلی به همکاری با سایپا و ایران خودرو نداشت به همین منظور مقرر گردید تا "بن رو" به عنوان دیون از سایپا گرفته شود و با در اختیار گرفتن ایدرو این بخش در اختیار رنو قرار داده شود.
وی با تاکید بر اینکه سیاست های کشور اجازه فعالیت رنو در تولید خودرو ال 90 را نداد تصریح کرد: در این قرارداد رنو با سیاست دیدگاه بلند مدت وارد عمل شده و در این زمینه نیز بسترهای لازم را فراهم آورده تااین بار با دانش فنی و تکنولوژی روانتر در زمینه آموزش قطعه سازان و خودرو سازان داخلی وارد عمل شود که پیش بینی می شود با این دیدگاه آینده مطلوبی برای صنعت خودرو پیش روی آید.
وی گفت : طبق قرارداد رنو متعهد شده که 30 درصد از تولیدات را با خود ببرد و قطعه سازان نیز 30 درصد از قطعه های تولیدی را برای حود بردارند و تا دوسال دو محصول داستر و سیمبل را در بازارهای بین المللی عرضه کرده و پس از آن علم سایر خودرو ها و موتر سیکلت های مدرن را به کشور وارد کند.
این در حالی بود که محمد حسن شجاعی رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو انتقاداتی را بر این قرارداد وارد دانست و ابراز داشت: به نظر می رسد که برای عقد چنین قراردادی حضور وزیر در مقابل  مقامات خودرویی شرکت رنو مناسب نبوده و شاید اگر مدیران بخش خودرو کشور مانند دو گروه خودرو سازی حضور داشتند بیشتر جایگاه ها حفظ می شد .
وی گفت : در مرحله بعد به نظر می رسد که شرکت رنو طبق همکاری هایی که با گروه های خودروسازی در زمینه تولید خوردو ال 90 داشته است نتوانسته دوستی خود را به نمایش بگذارد به همین منظور ما اعتقاد داریم با این اقدام پس از 50 سال قدمت صنعت خودرو باز هم به جای تولید مونتاژکار خواهیم بود.
شجاعی در انتقاد سوم خود افزود:  در بخش سرمایه گذاری مشترک زمانی دو مجموعه همکاری میتوانند انجام دهند که هر دو کشور سرمایه گذاری کنند به همین منظور شرکت رنو نیز باید سرمایه ای را به کشور وارد کند . 
وی در زمینه ایراد بعدی این قراردادمتذکر شد : شرکت ایرو باید بسترساز رشد صنعت باشد نه تولید کننده بنابراین نباید قراردادی را با گروه صنعتی منعقد میکرد به همین دلیل به نظر میرسد که این امر خلاف قوانین باشد. 
در ادامه این گفتگو حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روی خط تلفن این برنامه گفت: در حال حاضر هنوز گزارش این قرارداد به مجلس ارائه نشده  اما مجلس از سرمایه گذار خارجی استقبال می کند که البته این امر نیز ملاحظاتی دارد که باید در قرارداد لحاظ گردد .
وی افزود: مبنا قراردادن اقتصاد مقاومتی و حمایت از صنعت ملی از اولویت هاست و با توجه به قدمت 50 ساله صنعت خودرو این قراردادها به شرطی مناسب است که به درصد تولید داخل بیافزاید و تولید آن بومی شود و با افزایش ظرفیت ساخت داخل زمینه صادرات هم فراهم گردد.
وی در خصوص عقد قرارداد توسط ایدرو گفت: اگر این مجموعه به صورت سازمان دولتی این تفاهم نامه را امضاء کرده باشد این اقدام در گروه 2 قرار می گیرد و خلاف سیاست های اصل 44 قانون اساسی به شمار می رود اما اگر این مجموعه با عنوان شرکت تولید کننده اقدام به عقد قرارداد کرده باشد محدودیتی نخواهد داشت که البته باید صبر کرد تا گزارش عقد قرارداد به دست مجلس برسد تا بتوان در خصوص آن اظهار نظر کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز