پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۰
شاید این سوال در ذهن شما هم پیش آمده باشد، که چرا پنجره های هواپیماها به شکل دایره است؟
کد خبر: ۸۸۶۴

تیتر20 - از زمان تجربۀ اولین پرواز انسان، پس از گذشت سالیان دراز و ایجاد پیشرفت های چشمگیر در رشته مهندسی هوا و فضا که از گلایدرهای بدون قدرت سرچشمه گرفته است تا تجربه مسافرت با هواپیما های غول پیکری که جا به جایی صدها مسافر را به همراه بارهایشان را دارند، برای اقزایش کارایی بشر به طور مدارم برای بهبود آیرودینامیک هواپیما ها نیز تلاش کرده است، که این امرخود معجزه ای برای پرواز های ایمن برای ما بوده است.

ابتدا طراحی پنجره های هواپیماها به شکل مربعی بود، این نوع پنجره رواج بسیاری در آن زمان داشت. ولیکن با این وجود چه دلیلی وجود داشت تا انسان این پنجره ها را که در سال های طولانی در ساخت منازل و خودرو ها استفاده می شد تغییر دهد؟

در دهه 1950 که هواپیمای تجاری بر روی کار آمد، قابلیت های زیادی در آن گنجانده شده، نسبت به مدل های پیشین این هواپیما قادر بود تا با سرعت بیشتر و ارتفاع بالاتری نیز پرواز کند. ولیکن 2 عدد از این هواپیما ها در هوا در حین پرواز از هم پاشیدند و تمامی اجزای آن متلاشی شدند. واقعا دلیل این حادثه چه بود؟ دلیل این حادثه همان پنجره های چهارگوش است. تیزی گوشه های این پنجره ها نقاطی می باشند که به طور طبیعی تمرکز فشار را نیز در خود گنجانده و اعمال چنین فشاری موجب تضعیف بیشر آن ها می شود. این پنجره ها وقتی به طور مکرر در معرض فشار قرار می گیرند، چهار گوشه ی تیزی که در آنها وجود دارد چنین فاجعه ای را نیز به بار می آورد.
شیشه های محدبی که در پنجره های جدید به کار رفته است، فاقد هر گونه نقطه کانونی است و فشار را نیز می تواند در تمام نقاط پنجره توزیع کنید، که همین امر باعث می شود تا خطر احتمال ترک خردگی و شکستگی شیشه به حداقل برسد.

در کل اشکال مدور بسیار قوی تر هستند و مقاوت زیادی در برابر تغییر شکل به خود نشان می دهند، همین امر باعث شده تا بتوانند در برابر فشار زیاد بیرون و درون هواپیما مقاوم باشند.

همین شکل پنجره های دایره ای موجوب شده است تا هواپیما ها بتوانند تا ارتفاع تقریبی 35000 فوت به راحتی پرواز کنند و مسافران با تماشای بیرون از این پنجره ها نیز از پرواز خود لذت ببرند./ دنیای سفر
ارسال نظرات
موضوعات روز