چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
محصولات ايكاپ به يك قدمي خط توليد رسيدند
انتخاب عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل از سوي مقام معظم رهبري براي سال 95، گروه صنعتي ايران خودرو به عنوان قطب اصلي توليد و صنعت ايران را بر آن داشت تا همسو با سياست هاي دولت تدبير و اميد نسبت به طرح ريزي آنچه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي است، اقدام كند.
کد خبر: ۹۱۰۱

تیتر20 - بر همين اساس ايران خودرو تبديل شدن به خودروساز جهاني با همكاري و مشاركت خودروسازان برتر جهاني و البته با تقويت توان توليد داخلي را مصرانه پيگيري كرده است. همكاري با توليدكنندگان معتبر و مطرح آسيايي و اروپايي رهيافتي براي دست يابي به اهداف ترسيم شده در سياست هاي اقتصاد مقاومتي در گروه صنعتي ايران خودرو است. بر همين اساس اولين قرارداد پسابرجامي در حوزه صنعت خودرو توسط ايران خودرو به مرحله اجرايي رسيده و با پايه ريزي شركت مشترك ايكاپ و برگزاري اولين جلسه هيات مديره اين شركت، برنامه ريزي براي توليد محصول مشترك انجام شده است.



در آبان ماه امسال اولين بدنه محصول پژو 2008 رنگ شده و با تجهيز سالن هاي توليد،‌ اولين محصول شركت ايكاپ در اسفندماه وارد بازار خواهد شد.

در اين مقال نگاهي بر عملكرد و فعاليت هاي اخير بزرگ ترين خودروساز خاورميانه خواهيم داشت.

انتقال فناوري روز توليد قطعات

مطابق با مفاد ايران قرارداد توليد محصول مشترك ايران خودرو و پژو در سال سوم فعاليت به 70درصد توليد داخلي خواهد رسيد. مشاركت قطعه سازان ايراني و اروپايي خود عامل بسيار مهمي در انتقال فناوري و به روز رساني توليدات قطعه سازان و افزايش كيفيت قطعات توليدي خواهد بود. بر همين اساس به موازات اجراي قرارداد پژو مذاكرات قطعه سازان دو شركت براي ايجاد جوينت ونچر در حوزه قطعه سازي با رويكرد انتقال دانش و فن آوري توليد قطعه درحال انجام است كه بخشي از آن به سرانجام رسيده است.

در برنامه ایران خودرو صادرات محصولات ايكاپ به بازارهای هدف پژو تدارک دیده شده است. از ديگر سو هر محصولی که توسط پژو طراحی و تولید شود و توجیه اقتصادی داشته باشد در شرکت ایکاپ تولید خواهد شد.

تقويت برند ملي

در كنار همكاري هاي بين الملل، گروه صنعتي ايران خودرو تقويت برند ملي و عرضه محصولات جديد با نشان داخلي را نيز دنبال مي كند. به گونه اي كه در راهبرد اين شركت، 40 درصد از سبد محصولات توليدي متعلق به برند ملي خواهد بود. ارتقاي محصولات فعلي با برند ملي از جمله آن است، «دنا» بهبود يافته كه از محصولات مورد پسند مشتريان است به زودي وارد بازار خواهد شد.

درحال حاضر ايران خودرو توانسته با توليد روزانه حدود دوهزار و 400 دستگاه انواع خودرو سواري و وانت كه مجموع آن از ابتداي سال تا روزهاي پاياني آبان ماه از 400 هزار دستگاه فراتر رفته، دغدغه ي براي تيراژ توليد نداشته و به فكر كيفيت و ارتقاي محصولات خود باشد.

چه آنكه افزايش و بهبود كيفييت محصولات نيز از رئوس اصلي برنامه هاي ايران خودرو است. برهمين مبنا پروژه هاي كيفي متعددي در خطوط توليد اين شركت به اجرا گذاشته مي شود كه نتايج ارزيابي هاي شركت بازرسي نيز مويد روند رو به بهبود كيفيت محصولات اين شركت است.

خدمات پس از فروش و فعاليت هاي امدادي به مشتريان

شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو، ايساكو،‌ با تدوين برنامه هاي جامع و به روز، به دنبال كسب رضايت حداكثري مشتريان است. اين شركت موفق شده تا ميانگين مدت زمان انتظار براي دريافت خدمات امدادي را به 28 دقيقه كاهش دهد. درحال حاضر با هدف گذاري صورت گرفته در تلاش است تا اين شاخص را به 25 دقيقه كاهش دهد.

براساس اعلام نتايج ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران شركت ايساكو توانسته با كسب بيشترين امتياز در ارايه خدمات خودرويي در صدر جدول ارزيابي سال 94 اين شركت قرار گيرد.

شركت ايساكو مقام اول خدمات پس از فروش را در حالي در بین 39 شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرویی تثبیت كرد كه در هفت دوره متوالي این ارزيابي‌ها که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده، همواره در جايگاه نخست قرار داشته است. ویژگی مهم این دوره از ارزیابی‌ها تغییر کلی مدل ارزیابی و نزدیک شدن آن به استانداردهای جهانی بود که باعث شد، بررسی‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر صورت گیرد.

ايساكو براي ارايه خدمات مطلوب پس از فروش به مشتريان محصولات جديد ايران خودرو اعلام آمادگي كرده است. با توجه به برنامه‌ريزي ايران‌خودرو براي ورود خودروهاي جديد به بازار، ايساكو به عنوان متولي خدمات پس از فروش اين خودروساز، آماده خدمت‌رساني به مشتريان  است و در حال حاضر خدمات خودروي «اچ30 کراس» در شبکه خدمات ایساکو ارايه مي شود. تعدادی از نمایندگی‌های ايساكو از طریق مدیریت آموزش فني، آموزش‌های لازم براي ارايه خدمات پس از فروش این خودرو را کسب کرده‌اند.

حفظ سهم بازار

گروه صنعتي ايران خودرو موفق شده در سال گذشته سهم بازار محصولات خود را به 54 درصد برساند. اين شركت درصدد است با توليد و عرضه محصولات متنوع و جديد سهم فعلي را حفظ كرده و حتي افزايش دهد.

افزايش قابل توجه ميزان فروش محصولات در سال جاري حكايت از افزايش رونق محصولات ايران خودرو در بازار و اقبال مشتريان از آن است. بديهي است كه اين افزايش حاصل سياست گذاري هاي مناسب ايران خودرو در حوزه بازار است.

در سال 95 روش هاي منعطف و متنوعي براي فروش محصولات فعلي ايران خودرو درنظر گرفته شد. تامين نياز و سليقه گروه هاي درآمدي مختلف مبناي تصميم گيري هاي ايران خودرو در زمينه فروش محصولات است. فروش نقدي و اقساطي با ارايه تسهيلات مناسب زمينه خودرودار شدن بسياري از مشتريان را فراهم كرده است.

معاونت بازاريابي و فروش ايران خودرو پيش از عرضه محصول جديد مطالعات گسترده اي براي بررسي وضعيت بازار انجام مي دهد. برگزاري كلينيك محصول يكي از روش هاي ارزيابي بازار براي پذيرش محصول جديد و بررسي تقاضاي مشتريان براي آن است.

گام هاي ايران خودرو در بازارهاي صادراتي

توليد بدون سرمايه گذاري از راهبردهاي اصلي ايران خودرو در كشورهاي صادراتي هدف است. ايران خودرو در طبق تفاهم نامه اي كه در بهار امسال با كشور آذربايجان به امضا رسانده بود عمليات ساخت خط توليد محصولات خود براي مونتاژ محصولات خود در اين كشور را آغاز كرد. ايران خودرو هيچ گونه سرمايه گذاري در آذربايجان انجام نداده و مشاركت به صورت ارايه خدمات فني و مهندسي براي راه اندازي خط مونتاژ است.  این پروژه با سرمایه گذاری 14 میلیون دلاری طرف آذربایجانی و با ظرفيت توليد سالانه 10 هزار دستگاه خودرو، نيمه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا،رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد. به گفته مديرعامل ايران خودرو هدف بعدی و فاز توسعه ای در این خط، تولید اتوبوس خواهد بود و این خودرو تجاری نیز در این خط به تولید خواهد رسيد.

از ديگر اقدامات ايران خودرو در بازارهاي بين المللي،‌ آغاز صادرات خودروهاي پليس به تركمنستان است. يكي از برنامه هاي ايران خودرو افزايش سهم در بازار كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز از طريق اتحاديه گمرك اين كشورها است و بر همين اساس صادرات به كشورهاي تركمنستان، بلاروس و راه اندازي سايت آذربايجان و قزاقستان را در دستور كار قرار داده است.

مطابق با اهداف ترسيم شده براي سال 95، 30 درصد صادرات ايران خودرو به كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز (CIS) خواهد بود كه تعداد 6 تا 9 هزار دستگاه هدف گذاري شده است. بخش ديگر صادرات محصولات ايران خودرو به كشور عراق است كه علاوه بر خودروي سواري به صورت قطعات منفصله، صادرات كاميون به صورت آماده نيز برنامه ريزي شده است.

در سال جاري گروه صنعتي ايران خودرو با هدف توسعه بازارهاي بين المللي بيش از 300 دستگاه دنا به الجزاير صادر كرد و به اين ترتيب بازار ايران خودرو در بازارهاي شمال آفريقا احيا شد.

الجزاير به عنوان دومین بازار قاره آفريقا همواره مورد توجه خودروسازان برتر جهاني بوده است. پس از صادرات دنا به بازار الجزاير و  استقبال مردم، بنابر درخواست بخش خصوصي، احداث سايت مونتاژ در اين كشور برنامه ريزي شده است. برهمين اساس شركت جوينت ونچري با سرمايه گذاري 80 درصدي طرف الجزايري به نام «آيام كو» ايجاد شده و هم زمان با صادرات بيش از 300 دستگاه دنا، تجهيزات خطوط توليد كه سهم ايران خودرو در اين مشاركت است ارسال شده است.

نتايج ارزيابي كيفيت محصولات

در آخرين نتايج ارزشيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران بيشتر محصولات ايران خودرو سه ستاره كيفي را كسب كرده اند.

براساس نتايج ارزشيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران منتهي به مهرماه 95، محصول 206 صندوق دار ايران خودرو، با ارتقاي كيفيت موفق به دريافت سه ستاره كيفي شده است.

در كلاس قيمتي 25 تا 50 ميليون، تندر 90 ايران خودرو و رانا نيز سه ستاره كيفي را كسب كرده اند.

محصول گراندويتارا كه در ايران خودرو خراسان توليد مي شود نيز مانند دوره هاي گذشته ارزيابي توانسته سه ستاره كيفيت را از آن خود كند. درجدول كيفي خودروهاي كار، محصول وانت تندر ايران خودرو صدرنشين بوده و توانسته سه ستاره كيفي را كسب كند.

همچنين در آخرين ارزيابي صورت گرفته از سوي شركت رنو، محصولات رنو توليدي در شركت ايران خودرو (تندر) در مرز طلايي كيفيت شركت رنو قرار گرفته و عنوان كيفيت برتر محصولات تندر درخاورميانه، آفريقا و هند را كسب كردند.

پيشرفت ها در حوزه قواي محركه

صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهاي سه سيلندر توروبو شارژ با قدرت بيشتر همزمان با مصرف سوخت و ميزان آلايندگي كمتر حركت كرده است. با اين رويكرد گروه صنعتي ايران خودرو و شركت ماهله آلمان قرارداد طراحي و توليد خانواده اي از موتورهاي سه سيلندر را امضا كردند.

براساس اين قرارداد ايران خودرو و ماهله آلمان موتور خودرو طراحي و توليد مي كنند. موتورهايي كه براساس اين قرارداد 5هزار ميليارد ريالي، طراحي و توليد خواهند شد، 120 تا 160 اسب بخار قدرت و 285 نيوتن بر متر گشتاور و از نظر آلايندگي نيز دست‌كم استانداردهاي يورو 6 را خواهد داشت. مصرف سوخت 4/7 لیتر در یکصد کیلومتر در واحد محصول و در سبد تولید محصولات به 4 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش زمان توسعه محصول از 46 ماه به 30 ماه را از جمله ویژگی اين قرارداد همكاري است كه 57 میلیون یورو از رقم کل پروژه، توسط مهندسان و کارشناسان ایران خودرو انجام خواهد شد.

از ديگر اقدامات ايران خودرو در سال جاري در حوزه قواي محركه راه اندازي پيشرفته ترين خط توليد گيربكس در شركت چرخشگر است. "جي.اچ.كيو" نسل جديدي از گيربكس هاي دستي و از نوع ديفرانسيل بسته است كه به دليل برخورداري از سیستم کلاج هیدرولیکی، عوض کردن دنده را راحت تر می کند.

سرمايه گذاري در بخش قالب سازي

صنعت خودرو در جهان بزرگترين مشتري صنعت قالب و ابزار است، بر همين اساس شركت ساپكو سرمايه گذاري براي طراحي و ساخت قالب هاي سه خودروي جديد مشترك به شركت پژو را 100ميليون دلار را برنامه ريزي كرد. افزون بر آن، با توجه به برنامه توليد 700 هزار دستگاه ايران خودرو براي سال 96، ‌45 ميليون دلار به عنوان هزينه بازسازي و نوسازي قالب ها تخمين زده شده است.

گروه صنعتي ایران خودرو يقين دارد که با بهره‌گیری از دانش، تجربه و تخصص در آمیخته با تلاش و کوشش كاركنان مجموعه مي تواند با برنامه ها و اهداف جامع ترسيم شده، در مسير تحقق شعار اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل گام بردارد تا از اين رهگذر يادگار ارزشمندي را در حفظ و توسعه صنعت پيشرو كشور براي آيندگان برجاي بگذارد.
ارسال نظرات
موضوعات روز