جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۹
اوراق تسهیلات مسکن اوراق تسهیلات مسکن در آخرین روز کاری آبان ماه (شنبه) در دامنه قیمتی ۷۴۹ تا ۷۹۹ هزار ریال در فرابورس دادوستد شد.
کد خبر: ۹۱۲۶

تیتر20 - به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نرخ اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در فصل تابستان از مرز برگه ای یک میلیون ریال فراتر رفت و موجب نگرانی خریداران مسکن شد اما این روزها روندی کاهشی به خود گرفته است.

در معاملات روز شنبه فرابورس، بالاترین قیمت به «تسه اسفند۹۴» و کمترین آن به «تسه خرداد۹۳» اختصاص داشت.

معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال ۱۳۸۹ در فرابورس ایران آغاز شده است و اکنون بیش از ۲۰ نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار سرمایه معامله می شود.

خریداران مسکن می توانند با تهیه این اوراق از وام های تسهیلات مسکن استفاده کنند. ارزش هر برگ تسهیلات مسکن اکنون پنج میلیون ریال است.

سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران ۶۰۰ میلیون ریال و در مرکز استان های بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است.

شمار اوراق مورد نیاز در تهران ۱۲۰ ورقه و در مرکز استان ها ۱۰۰ ورقه است.

چندی پیش «محمدرضا محسنی» مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، گفت: مجموع افرادی که از سال ۸۹ تا پایان مردادماه امسال از این اوراق استفاده کرده اند به یک میلیون و ۲۰۷ هزار نفر رسیده است.

سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوج هایی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین ۱۳۸۵ و پس از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح ۹۲) از ۵۰۰ میلیون ریال به سقف های جدید افزایش پیدا کرده است.

سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران یک میلیارد ریال و در مرکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۸۰۰ میلیون ریال است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران ۲۰۰ برگه، برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۶۰ برگه و برای سایر مناطق شهری که مبلغ آن ۶۰۰ میلیون ریال برای هر پلاک ثبتی است، ۱۲۰ برگه خواهد بود.

استفاده از این سقف های تسهیلاتی از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادرشده از نمادهای «آبان ۹۴» و پس از آن امکان پذیر است. پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده در نمادهای مهر ۹۴ و پیش از آن فقط تا سقف های تسهیلات پیشین (۵۰۰ میلیون ریال برای زوج ها و ۳۵۰ میلیون ریال برای سایر اشخاص) امکان پذیر خواهد بود.

متقاضیان می توانند از طریق خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تعداد مورد نیاز در نمادهای آبان ۹۴ به بعد، خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن پیشین در نمادهای مهر ۹۴ و پیش از آن تا سقف های تسهیلات گذشته به ارزش ۳۵۰ میلیون ریال برای هر یک از زوج ها، خرید مابه التفاوت از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید در نمادهای « آبان ۹۴» و پس از آن و همچنین پرداخت دو فقره تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی توسط زوج ها که مستلزم خرید ۶ دانگ یک واحد مسکونی از سوی آنان است، از این مزایا بهره مند شوند.

معامله ۱۵۱ میلیون ورقه بهادار در فرابورس

در بازار روز شنبه فرابورس، بیش از ۱۵۱ میلیون ورقه بهادار در ۱۳ هزار و ۶۹۱ دفعه به ارزش ۸۸۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل فرابورس نیز پس از چند روز روند ریزشی با رشد بیش از یک واحدی همراه شد و به ۸۳۳ واحد رسید.

در روز شنبه نماد مارون در حالی بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس تا سطح ۲.۳ واحد گذاشت که نمادهای ذوب، حسینا و خراسان تا سقف حداکثر نزدیک به یک واحد تاثیر منفی بر شاخص داشته و مانع از رشد بیشتر آن شدند.

در همین روز بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس معامله بیش از ۴۶۰ هزار ورقه بهادار به ارزش ۴۱۳.۵ میلیارد ریال را به ثبت رساند که سهم ۴۶ درصدی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص می‌ داد.

 
ارسال نظرات
موضوعات روز