جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۱
میوه‌هایی که در اثر سرما آسیب دیده‌اند نرم و اسفنجی می‌شوند و بوی بد می‌دهند در صورتی که میوه‌های سالم، سفت هستند و عطر و طعم خاصی دارند.
کد خبر: ۹۲۴۳

تیتر20 - رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفت: میوه‌هایی که در اثر سرما آسیب دیده‌اند نرم و اسفنجی می‌شوند و بوی بد می‌دهند در صورتی که میوه‌های سالم، سفت هستند و عطر و طعم خاصی دارند.

مرتضی گل‌محمدی با اشاره به توصیه‌های فنی کاهش خسارت سرما در مرکبات اظهار کرد: خسارت یخبندان در میوه های مرکبات ممکن است پس از چند روز مشخص شود و میزان خسارت در استان مازندران بر اساس شهرهای مختلف و نوع ارقام مناطق جغرافیایی و میزان دما متفاوت است.

وی درباره اقدام باغداران برای میوه های آسیب دیده از یخبندان گفت: با توجه به ثبت درجه حرارت توسط سازمان هواشناسی در مناطق غرب استان مازندران به نظر می‌رسد میزان خسارت ناشی از یخبندان زیاد نباشد.

گل‌محمدی با اشاره به اینکه میوه‌های نارنگی آسیب پذیری کمتری نسبت به یخبندان دارند، عنوان کرد: میوه هایی که آسیب دیده اند قابلیت ترمیم خسارت های جزئی را دارند و در بعضی مناطق شمال با وجود برف هیچ گونه خسارتی به میوه مرکبات وارد نشده است.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور با تاکید بر اینکه با روش هایی می توان میوه های آسیب دیده را شناسایی و میوه ها برداشت شود، عنوان کرد: در صورتی که میوه ها تلخ شده باشند توصیه می شود میوه برداشت شود و برای مصرف تازه خوری و آبمیوه استفاده شود.

وی با اشاره به روش های تشخیص میوه های سالم و آسیب دیده اظهار کرد: میوه هایی که در اثر سرما آسیب دیده اند نرم و اسفنجی می‌شوند در صورتی که میوه های سالم سفت بوده و می توانند روی درخت باقی بمانند و نیازی به برداشت سریع آنها نیست.

گل محمدی افزود: میوه های آسیب دیده بوی بد می دهند در صورتی که میوه های سالم عطر و طعم خاصی دارند.

رییس پژوهشکده میوه های نیمه گرمسیری هر گونه تغییر رنگ و لکه روی میوه ها را نشان دهنده خسارت ناشی از یخبندان دانست و گفت: میوه های برداشت شده و میوه هایی که در اثر یخبندان به شدت آسیب دیده اند ممکن است بعد از یک یا دو هفته نرم و پفکی شوند.

وی درباره میوه هایی که تلخ شده اند، اظهار کرد: میوه هایی که تلخ شده قابلیت برگشت پذیری به حالت غیر تلخی را ندارند و به همین دلیل نگهداری آنها روی درخت تاثیری در کاهش تلخی نخواهد داشت و میوه هایی که تلخ و دچار آسیب سرمایی نشده باشند قابلیت انبارداری دارند و توصیه می شود میوه های تلخ شده روی درخت باقی نمانند تا تاثیر منفی روی محصول سال بعد نداشته باشند.

گل‌محمدی افزود: میزان خسارت ناشی از سرما و یخبندان در ارقام مختلف مرکبات متفاوت است؛ به طوری که میوه هایی شامل لیموترش که نسبت به پرتقال و گریپ فرود به یخبندان حساس‌تر هستند به هیچ عنوان برای کاشت در شمال ایران توصیه نمی شود.

وی تصریح کرد: درختان کیوی که برداشت میوه آنها انجام شده، باید نسبت به هرس شاخه ها و سبک سازی تاج و قیم ها اقدام شود.

گل محمدی افزود: در صورت نشست زیاد برف روی داربست ها اقدام به تخلیه برف شده تا از شکستگی تاج و خم شدن قیم ها جلوگیری شود.

وی یادآور شد: تاک هایی که میوه آنها برداشت نشده توصیه در برداشت میوه است و میوه هایی که آسیب دیده اند دارای علائم لهیدگی و آب گزیدگی بوده که با برش میوه و تغییر رنگ قابل تشخیص است و میوه هایی که سفت بوده و بدون علائم هستند دارای خاصیت انباری است./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز