پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۵
رنگ، بدنه و قسمت های مختلفی از داخل کابین اتومبیل نیاز به دو برابر مراقبت بیشتر برای حفظ تازگی داشته و یک وسیله نقلیه باید دارای شرایط ویژه ای برای حفظ ارزش خود در بازار دارد.
کد خبر: ۹۸۳۹

تیتر20 - مواد آلاینده تولید شده توسط صنایع مختلف، باران های اسیدی ، حشرات مرده ، شیره درختان و فضولات پرندگان همگی باعث آسیب رساندن جدی به رنگ بدنه اتومبیل می شوند . 

امروزه رنگ اتومبیل های مدرن بطور کامل توسط یک لایه شفاف پوشانده شده اند تا محافظت بهتری از آنها به عمل آید، حتی این لایه نیز که در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید مقاومت بالایی دارد، می تواند در اثر مراقبت صحیح ، عمر طولانی تری در حفظ کیفیت رنگ خودرو داشته باشد لذا توصیه می شود که همواره بدنه خودروی خود را تمیز و واکس زده نگه داشته و آب و مواد آلاینده را از آن جدا کنید . همین دقت و توجه باید در داخل کابین اتومبیل نیز رعایت شود.

شامپو کردن پوشش پارچه ای صندلی ها باعث می گردد مواد آلاینده ای که به سطح آنها چسبیده، جدا شود . محلول هایی که برای شستشوی ظروف به کار می روند فقط به درد همان کار می خورند و بهتر است جهت شستشوی اتومبیل از محلول هایی که به همین منظور در بازار وجود دارد استفاده کنید. آخرین قسمتی که در اتومبیل می بایست به تمیز کردن آن بعد از شستشو بپردازید، شیشه ها هستند . 

اغلب رینگ های چرخ اسپرت به رنگ نقره ای هستند و سپس روی آنها لعاب پاشیده‌اند لذا جهت تمیز کردن آنها همانند سایر سطوح رنگ شده اتومبیل رفتار کنید . 

برای نظافت صندلی هایی که دارای پوشش چرم طبیعی هستند از تمیزکننده های مخصوص استفاده کنید و در انتها از روغن های مخصوص جلا دادن چرم برای تازه نگه داشتن آن بهره ببرید  همچنین از ترکیبات و مواد محافظ که معمولاً براق کننده نیز هستند فقط برای تمیز کردن و جلا دادن جلو داشبورد استفاده کنید. 

شستشوی اتومبیل در زیر نور آفتاب باعث می گردد لکه هایی که روی بدنه آن به وجود می آید قبل از آنکه پاک شوند خشک شده و اثر نامطلوبی روی رنگ بدنه ،بگذارد . 

اولین مرحله در شستشوی بدنه خیس کردن آن بوده چون باعث می­گردد حشرات باقی مانده روی بدنه و همین طور سایر آلاینده های چسبیده به بدنه جدا شده و تمیز کردن آسان تر انجام گیرد.برای جلوگیری از ترشح و انتشار آلاینده های روی رینگ­های چرخ به روی بدنه توصیه     می­ شود ابتدا اقدام به نظافت آنها بنمایید و بعد از شستشوی رینگ­های چرخ حتما آنها را خشک کنید و اگر قصد پولیش کردن آنها را دارید، این کار را هم زمان با پولیش کردن سایر قطعات رنگی بدنه انجام دهید . در این مرحله اتومبیل آمادگی آن را دارد که مورد شستشوی کامل قرار گیرد و برای شستشو توصیه می­‌شود از اسفنج­های نرم و یا الیاف پارچه­ای و کتانی نرم استفاده کنید چون در غیر این صورت رنگ بدنه دچار آسیب دیدگی و خراش خوردگی می‌شود . برای خشک کردن نیز از پارچه­‌های مخصوص کتانی نرم استفاده و حتما شیشه ها را هم از داخل و هم از خارج تمیز کنید .

مراحل شست و شوی خودرو

آلوده و مات بودن چراغ­های جلو که معمولا دارای قاب پلاستیکی هستند ، نه تنها به زیبایی ظاهری اتومبیل لطمه می­زند بلکه خطرناک نیز هست . برای تمیز کردن قاب­های پلاستیکی چراغ­های بزرگ جلو می­توان از پولیش­های مخصوص استفاده کرد که حتی باعث می­‌گردند چراغ‌های کهنه و قدیمی نیز نو به نظر برسند . 

بهتر است اطراف چراغ­های جلو را قبل از تمیز کردن توسط چسب­های نواری مخصوص بپوشانید تا مانع از آسیب دیدگی بدنه رنگی اتومبیل شوید .

ابتدا رینگ چرخ و تایر را کاملا مرطوب کرده و سپس به وسیله اسپری مخصوص یا برس ، اقدام به تمیز کردن آنها بنمائید . استفاده از برس‌های نرم باعث می­‌گردد بتوانید آلاینده‌­هایی که در نقاطی از رینگ چرخ قرار گرفته و از دید ناپیدا هستند را از بین ببرید که بخش اعظم این آلاینده ها ذرات لنت ترمز هستند و سپس با آب را بشویید و سپس رینگ­های چرخ را خشک کنید.

در بسیاری از اتومبیل­‌های امروزی قطعاتی به چشم می‌­خورد که به نظر قطعه فلزی براق می رسد ولی آنها چیزی نیستند جز قطعات پلاستیکی دارای پوشش کرومی و یا فلزاتی که دارای پوشش رنگی براق هستند . برای نظافت این قسمت­ها می­بایست از مواد واکسی مخصوص که به مدت فقط چند ثانیه روی آنها قرار می گیرد استفاده کرد . فلزات بدون پوشش از خود رنگی خاکستری روی پارچه واکس بر جای می گذارند و اگر چنان چه چنین رنگی روی پارچه قرار نگرفت این بدان معناست که روی آن ماده مخصوصی که جنبه پوششی داشته قرار دارد .

پرداختن به جزئیات استفاده از رده خارج و برس های مخصوص می­تواند آلاینده­هایی که در درزها و شکاف انباشته شده‌­اند را از آنها خارج کند . همواره اطمینان از خشک بودن اتومبیل قبل از واکس زدن داشته باشید.

در صورتی که رنگ اتومبیل شما مشکی بوده وظایف نظافت کردن شما دو برابر می­شود و علاوه بر آن نوع پولیش رنگ­های مشکی با سایر رنگ‌­ها متفاوت است و توصیه می­شود از پولیش­‌های سیاه رنگ استفاده کنید چون این پولیش‌­ها هیچ گونه باقی مانده سفید رنگی در درزها و شکاف ها باقی نمی­‌گذارند .

چنان چه از پولیش های شیمیایی مخصوص استفاده کنید می توانید مجدداً شفافیت زیادی به رنگ­‌های کهنه بدهید . اتومبیل­‌هایی که دارای لایه رنگ کیلر هستند که که معمولاً اتومبیل هایی که بعد از دهه ۱۹۹۰ میلادی ساخته شده اند دارای این لایه هستند می بایست از پولیش هایی استفاده کنند که برچسب عدم آسیب دیدن به لایه رنگ کیلر روی آنها وجود داشته باشد .

پولیش های خشن مناسب ترین ماده برای اتومبیل های قدیمی هستند که فاقد لایه رنگ کیلر هستند.اگر می خواهید مطمئن شوید که رنگ اتومبیل شما دارای چنین لایه ای است از همان روشی استفاده کنید که در مورد تصویر ۳ به آن اشاره شد. 

عدم توجه کافی به قطعات پلاستیکی باعث می گردد که ظاهر آن بسیار زودتر از حد معمول کهنه به نظر برسد . مواد محافظ کننده تا حدودی می توانند کمک کنند امّا مقاومت چندانی در زیر نور آفتاب ندارند . کرم های مخصوص برای این کار وجود دارند و در ضمن توصیه می شود که از واکس مخصوص کفش برای این قطعات و جلا دادن به آنها استفاده نکنید ./باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
موضوعات روز