جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
در آرامگاه خواجه ربیع مشهد و قبرستان کشته شدگان جنگ ظفار، مهدکودک احداث گردید و در یک کلام، قبرستان به مهدکودک بدل شد.
کد خبر: ۳۹۶۸۸
تیتر20- شهرام شهریار، فعال میراث فرهنگی در مطلبی با عنوان « قبرستان، مهد کودک شد! قبرستان کشته شدگان جنگ ظفار»، از تغییر نام چند باره و تغییر کاربری و پوشاندن سنگ قبرهای این قبرستان تاریخی خبر داده است. در این گزارش آمد: «باتوجه به اینکه اغلب نیروهای نظامی به ظفار از لشکر 77 خراسان و تیپ 2 قوچان بودند، اجساد کشته شدگان این جنگ به مشهد برگردانده و 32 نفر از آن ها در زیرزمین باغ دوم آرامگاه خواجه ربیع مشهد دفن شدند، سربازانی که غالبا اهل خراسان و مشهد هم نبودند.


این تدفین به گفته افراد محلی، شبانه و مخفیانه توسط نیروهای ارتش وقت انجام شده و اجساد هیچگاه به خانواده کشته شدگان تحویل داده نشد. تدفین در مکانی که در آن زمان، زمین کشاورزی بود و در محدوده آرامگاه و قبرستان خواجه ربیع نبود، انجام شد. بعدها با گسترش آرامستان خواجه ربیع و قیمت گران قبرها، عمارت هایی پیرامون آرامستان ساخته و آرامگاه سربازان جنگ ظفار در زیرزمین باغ دوم قرار گرفت. این زیرزمین تا سال ها بسته بود و تابلو و نشانی در این آرامستان نصب نشده، اما چندسال پیش تابلویی با عنوان؛ «آرامگاه شهدای جنگ ظفار» بر بالای در نصب شد.

پس از مدتی تابلو تغییر کرد و شد؛ «کشته شدگان جنگ ظفار» و دوباره تغییر کرد و نامش شد؛ «آرامگاه شهدای عمان»! و دوباره و دوباره … تا در نهایت امر …تولیت آرامگاه خواجه ربیع که زیر نظر آستان قدس رضوی بود؛ تصمیم گرفت اینجا را پارکینگ مدیران کند، باز هم نظرشان تغییر کرد و قرار شد، واحد اداری و کارت زنی کارکنان آرامگاه خواجه ربیع شود اما در نهایت امر؛ تبدیل شد به مهد کودک! مهد کودکی در آرامستان با نام مهدالرضا! متولی کودکستان می گوید؛ "اینجا مهدالرضاست. کودکستانی که محوریت آموزش هایش مسائل دینی و تربیتی است."روی قبرها را فرش کردند و عکس سربازان وطن را حذف فیزیکی، در اطراف هم چند بنر بزرگ با پیام هایی مذهبی جای عکس سربازان نصب شد که مخاطبانی بزرگسال می طلبید و مناسب گروه سنی زیر 7 سال نیست.

اما حجت الاسلام نبئی، متولی آرامستان خواجه ربیع چه می گوید: "تا به حال درباره سامان دهی این قبور (جنگ ظفار) اقدامی نداشته ایم. الان در حال تعویض تمثال شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی دفن شده در خواجه ربیع هستیم و درباره سربازان جنگ ظفار کاری نکرده ایم. فضای دفن کشته شدگان ظفار را به مهدالرضا (ع) که مهدکودکی قرآنی است تغییر داده ایم. به نظر می رسد این گونه استفاده بهتری شده باشد. مهدالرضا (ع) برای کودکان منطقه-اعم از پسر و دختر است.


برای این عزیزان برنامه های آموزش قرآنی و تربیتی برگزار می کنیم و میزان استقبال هم عالی بوده است."» اما آرامگاه خواجه ربیع در مشهد در چه موقعیتی است؟ «قدیمی ترین آرامگاه متعلق به اسلام در شهر مشهد، آرامگاهی متعلق به سده 61 قمری، آرامگاه خواجه ربیع مدفن یکی از سرداران امام اول شیعیان، آرامگاه خواجه ربیع که در دوران صفوی و به دست شاه عباس بنا شد و قبرستان پیرامون آن مدفنی شد برای کشته شدگان جنگ ظفار و… این آرامگاه در استان خراسان، شهر مشهد، انتهای خیابان خواجه ربیع (روستای حسین آباد قدیم) قرار دارد که در 15 دی 1310 به شماره 142 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید./ ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز