چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
با افزایش آگاهی روزافزون مصرف کنندگان و با تغییر جهت تولید کنندگان به سمت پاسخگویی زیست محیطی، پیشرف‌های قابل توجهی در فناوری این صنعت به وجود آمده است.
کد خبر: ۴۷۱۷۷
۱۰ نوآوری خارق العاده که آینده‌ی صنعت مد و پوشاک را تغییر می دهد
تیتر20 - با توجه به این امر که روش‌های تولید پوشاک به سبک سنتی به آرامی در حال منسوخ شدن هستند‌، با افزایش آگاهی روزافزون مصرف کنندگان و با تغییر جهت تولید کنندگان به سمت پاسخگویی زیست محیطی، پیشرف‌های قابل توجهی در فناوری این صنعت به وجود آمده است. به همین منظور قصد داریم ۱۰ نوآوری خارق العاده‌ای که صنعت پوشاک را متحول خواهند کرد، معرفی کنیم. 

۱. تهیه پارچه از شیر، چای و دانه‌های قهوه
شیر، چای و قهوه ‌تمایل به چسبیدن به یکدیگر دارند اما نه به گونه‌ای که بتوان با آن لباس تهیه کرد. با پیشرفتی که فناوری‌های پیچیده صنعت مد پیدا کردند، فن آوری‌های ساده‌ای نیز پا به عرصه پیشرفت گذاشتند. در این خصوص می‌توان به مواد غذایی که به کالاهای پوشیدنی تبدیل می‌شوند، اشاره کرد.

دانشجوی آلمانی رشته میکروبیولوژی که اینک به کار طراحی مشغول است، از شیر در تهیه الیاف سازگار با محیط زیست که OMilch نامیده می‌شوند، استفاده کرده است. یکی از شرکت‌های تولید کننده پوشاک ورزشی با تکنولوژی بالا، از دانه‌های قهوه‌ی بازیافت شده در تولید گرم کن استفاده می‌کند. همچنین چندین طراح لباس معروف در دنیا از کومبوجا یا مخمر چای در تولید پارچه و چرم گیاهی استفاده می‌کنند.

۲. رنگ کردن با جریان هوا و صرفه جویی در مصرف گالن‌های آب
این روش که در کالیفرنیا ایجاد شده است، از رنگ‌های اختصاصی‌، که در یک مرحله با گرما دادن از کاغذ به پارچه منتقل می‌گردند، استفاده می‌شود. در این روش از مصرف هفتاد تا هفتاد و پنج گالن آب و انرژی در رنگ آمیزی ۵۰۰ گرم پارچه صرفه جویی می‌گردد و هیچ محصول فرعی مضری تولید نمی‌گردد. این تکنولوژی نسبت به روش‌های رنگ آمیزی سنتی‌، ۸۵ درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند.

 ۳. چاپ دیجیتال
در چاپ دیجیتال‌، عکس چاپی به طور مستقیم با استفاده از چاپگر بر روی پارچه اعمال می‌گردد. با استفاده از این روش تا ۹۵ درصد در مصرف آب و تا ۷۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود و میزان ضایعات نساجی کاهش می‌یابد. این روش توسط طراحان مطرحی همچون ماری کاترانتزو، الکساندر مک کوئین، و باسو و بروک استفاده شده است.

 ۴. زندگی بخشیدن به کیسه‌های پلاستیکی و شیشه‌های ماالشعیر
مواد مصنوعی بازیافت شده که از کیسه‌های پلاستیکی گرفته تا شیشه‌های ماالشعیر تهیه شده‌اند، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. همان‌گونه که مواد دیگر و بامبو به نخ تبدیل می‌شوند، مواد مصنوعی احیا شده نیز به ذرات ریز تجزیه، ذوب و به نخ تبدیل می‌شوند.

به طور مثال در تولید شلوار جین‌ها از ترکیب ۲۵ درصد نخ حاصل از بطری و ۷۵ درصد پنبه استفاده می‌گردد. نتیجه این ترکیب پارچه‌ای نرم و در عین حال با دوام است و عملکردش همچون جین است.

 ۵. رنگرزی دستی
گاهی آخرین نوآوری‌ها در واقع برخی از قدیمی‌ترین‌ها هستند. تعدادی از شرکت‌های طراحی و فروش پوشاک به استفاده از  مواد ذخیره شده محلی‌ بازگشته‌اند و به صورت دستی پوشاک را رنگ و ظاهری خیره کننده خلق می‌کنند.
۱۰ نوآوری خارق العاده که آینده‌ی صنعت مد و پوشاک را تغییر می دهد
۶. ابزار خرید آنلاینی که اندازه‌های شما را می‌دانند
درصد بسیار بالایی از پوشاکی که به صورت آنلاین خریداری می‌گردند، به علت اندازه‌ی نامناسب، عدم رضایت از کیفیت جنس محصول و نپسندیدن مشتری عودت داده می‌شوند. از این رو، ابزارهای خرید آنلاین هوشمندی که پتانسیل کاهش چشمگیر تعداد مرجوعی‌ها و به حداقل رساندن اتلاف انرژی در جریان حمل کالا را دارند، توسعه پیدا کرده‌اند. این تکنولوژی خریداران را قادر می‌سازد تا به راحتی بتوانند لباس خود را بر اساس اندازه و ترجیحات‌شان انتخاب نمایند.

در سال ۲۰۰۹ یکی از فروشگاه‌های آنلاین این اطمینان را به خریداران داد که هر لباسی را که خریداری کنند، دقیقاً اندازه‌شان خواهد بود و دیگر نیازی نیست که برچسب سایز لباس‌ها را بررسی نمایند. در همین راستا، اتاق پرو مجازی با مانکن رباتیک با قابلیت تغییر شکل که سایزها را اندازه گیری و اشکال مختلف بدن را تقلید می‌کرد، راه‌اندازی شد. این روش به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد؛ به گونه‌ای که تعداد مرجوعی‌های بسیاری از خرده فروشان تا ۲۸ درصد کاهش یافت.

۷. سنگ‌شویی بدون آب
یکی از برندهای معروف تولید کننده‌ی شلوار جین، یک دسته از محصولات‌شان را بدون آب تولید کرده‌اند. این مجموعه از تولیدات که قابلیت حفظ آب را دارند، این امکان را به شرکت می‌دهد تا در تولید شلوارهای جین به طور متوسط ۲۸ درصد و در برخی موارد تا ۹۶ درصد از آب کمتری استفاده نماید؛ بدین ترتیب این مجموعه میزان مصرف آب شرکت را تا بیش از ۱۷۲ میلیون لیتر کاهش داده است.

۸. بیوفیلتر کردن آب‌های آلوده
یکی از روش‌های تصفیه آلودگی‌های آب بیوفیلتراسیون است؛ این فرآیند، سمی‌ترین اجزای رنگی منسوجات (ترکیبات سرسخت ارگانیک)  را از طریق تجزیه آنها توسط اوزون درمانی‌، قبل از استفاده از تکنیک بیوفیلتراسیون آب آلوده‌، از بین می‌برد. بر خلاف سیستم‌های سنتی زیستی‌، این فیلتر درمانی نوآورانه به جانوران کوچک و میکروسکوپی که در توده‌ها رشد می‌کنند، وابسته است. به منظور پردازش آلاینده‌ها، آب آلوده بر روی جانوران میکروسکوپی ریخته می‌شود‌. هر توده ۱۰ برابر بیشتر از فناوری‌های سنتی حاوی جانوران میکروسکوپی است و در مقایسه با فیلترهای زیستی، متعارف به میزان ۸۰ درصد کمتر لجن تولید می‌کند.

۹.خیاطی هوشمند
تکنولوژی پنل مستقیم دستگاه نساجی که خیاطیِ هوشمند نیز نامیده می‌شود، توسط طراحی هندی به منظور افزایش کارآیی پارچه تا ۱۵ درصد و کاهش زمان تولید تا ۵۰ درصد در تولید پوشاک با کیفیت طراحی شده است. با استفاده از کامپیوتری که به دستگاه نساجی وصل است، داده‌هایی همچون رنگ، الگو، و اندازه مربوط به لباس وارد می‌گردند و دستگاه نساجی به سرعت تکه‌های دقیق را ،که متعاقبا باید ساخته شوند، تولید می‌کند. بافندگی‌، برش پارچه و الگوگیری هم زمان انجام می‌گردد. خارق العاده است‌! این تکنولوژی نه تنها به اندازه زیادی ضایعات پارچه را کاهش می‌دهد، بلکه در مصرف آب و انرژی نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد صرفه جویی می‌کند.
 
۱۰. استانداردهای جدید
علاوه بر حرکت‌های متمرکز در نوآوری و فناوری، استاندارد منسوجات ارگانیک جهانی، گواهینامه جامع الیاف است که از طریق تدوین کنندگان برجسته‌ی استاندارد به منظور مشخص نمودن الزامات شناسایی شده‌ی بین المللی توسعه یافته است. این گواهینامه عرصه را برای بسیاری از فناوری‌های جدید که امروزه در حال توسعه هستند، فراهم می‌کند. این استانداردها وضعیت ارگانیک منسوجات را از کشت و زرع مواد اولیه به واسطه‌ی تولید با مسئولیت محیط زیستی و اجتماعی تا برچسب زدن به منظور تامین تضمین معتبر برای مصرف‌کنندگان اطمینان می‌بخشند.

به سبب تقاضایی که برای داشتن شاخص پردازش یک شکل در صنعت و بخش خرده‌فروشی وجود دارد‌، این استاندارد به شناخت جهانی رسیده است و پردازش کنندگان و تولید کنندگان را قادر ساخته است تا منسوجات ارگانیک خود را از طریق گواهینامه‌ای که در بازارهای بزرگ مورد پذیرش است، تامین نمایند. این استاندارد با معرفی لوگو و سیستم برچسب زنی به مرحله‌ای برجسته در صنعت مبدل گشته است و بر بوتیک‌های منسوجات طبیعی گرفته تا خرده فروشان بزرگ و فروشندگان برند تاثیر گذاشته است./۱۰ awesome innovations changing the future of fashion/سایت شرکت هاکوپیان

ارسال نظرات
موضوعات روز