چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
تیتر20 بررسی می کند؛
مهم‌ترین موضوعی که در صدر موانع شرکت فولاد خراسان برای رفع قرار دارد تأمین پایدار حامل‌های انرژی (برق- گاز) در فصول پیک مصرف است.
کد خبر: ۴۹۴۸۳
موانع ریز و درشت پیش پای تولید در فولاد خراسان و برنامه ها برای مانع زدایی در سال جدید
تیتر20 - به‌واسطه تولید، اشتغال و ثروت در جامعه ایجاد می‌شود و کاهش موانع، مسیر تولید را تسهیل می‌کند که البته پشتیبانی‌ و مانع زدایی‌ نیازمند حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خاص است که همه باید به آن عمل کنند و در صورت تحقق شعار امسال، شاهد تحول در کشور خواهیم بود. 

بحث مانع زدایی مطلب بسیار مهمی است و شاید نیاز داشته باشد قوانینی تغییر پیدا کرده و قانون‌های جامعی مصوب شود. در بحث مانع زدایی یکی از اقدامات می‌تواند کاهش دیوان‌سالاری اداری باشد. یکی از عواملی که فساد به وجود می‌آورد بروکراسی اداری است. 

کاهش بروکراسی، تسریع در انجام امور، بهره‌گیری از سیستم مکانیزه و پاسخ‌گویی سریع می‌تواند در کاهش موانع مؤثر باشد. تا اینجای امر اقداماتی است که دولت در راستای تسهیل و بسترسازی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند اما تولیدکنندگان نیز خط‌مشی و برنامه‌ای بر مبنای این شعار تعریف کرده‌اند که در صورت اجرایی و حمایت دولت، قطعاً شعار را محقق می‌سازد.

فولاد خراسان وتأمین پایدار حامل‌های انرژی (برق- گاز) در فصول پیک مصرف 
شرکت فولاد خراسان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد شرق کشور با بررسی‌های شرکت، عوامل بازدارنده و مانع‌های تولید را شناسایی کرده و در اهداف خود رفع این موانع را، اولویت قرار داده است. مهم‌ترین موضوعی که در صدر موانع شرکت برای رفع، اعلام‌شده است تأمین پایدار حامل‌های انرژی (برق- گاز) در فصول پیک مصرف است. 

قطع برق صنایع پرمصرف در زمان‌های اوج مصرف تابستان از جمله راهکارهایی است که همواره در کشور ما برای جلوگیری از قطع برق مشترکان خانگی مدنظر مسئولان قرار گرفته است. صنایع در شرایطی ناچار به پذیرش توقف در خطوط تولید خود می‌شوند که هر یک دقیقه خاموشی خطوط تولید می‌تواند منجر به از دست دادن یک شغل و بخشی از تولید و ایجاد ارزش‌افزوده در داخل کشور شود. در پلنت‌های فولادسازی که تولید مداوم دارند زمانی که متوقف می‌شوند، علاوه بر تولیدی که از دست می‌رود و سود ظاهری که به دست نمی‌آید، عملاً هزینه‌های جانبی هم به شرکت تحمیل می‌کند. 

وارد شدن شوک حرارتی به نسوزهای کوره قوس که عمر نسوزها را کاهش می‌دهد و در آینده هزینه‌های جانبی تولید را افزایش می‌دهد و توقف خطوط تولید به شرکت تحمیل می‌کند، از این دست هزینه‌های سنگین در صنعت است. 

کاهش یک درصدی مصرف انرژی
کشور ما در شرایط فعلی در موقعیت حساسی از نظر فشار تحریم‌ها تا حذف درآمدهای نفتی قرار گرفته و باید اذعان کنیم که بار ایجاد ارزش‌افزوده و تولید بر دوش صنایع قرار گرفته است و اقدامات این‌چنینی شرکت‌ها را از هدف دور می‌کند. پیش از این بحث قطعی برق، از اواخر پاییز و ابتدای زمستان به‌ویژه برای کارخانه‌های احیا وجود داشت و یا این‌که ۵۰ درصد کل سهمیه برق این کارخانه‌ها، در شرایط اضطرار تأمین می‌شد، ولی در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده است که تکرار این قطعی ها افزایش داشته است. شرکت فولاد خراسان با توجه به مشکل مصرف انرژی، نگاهی دوجانبه را در برنامه قرار داده است به شکلی که در یک نگاه برای استمرار تولید و عدم ضرر شرکت، تولید پایدار برای شرکت را تضمین نماید و در نگاهی دیگر کاهش یک‌درصدی مصرف انرژی را برای امسال در اهداف خود قرار دهد که به‌واسطه این هدف‌گذاری حمایتی ملی رخ می‌دهد و شرکت فولاد خراسان، انرژی کمتری را مصرف نماید و همچنین آسیب از قطعی را برای خود شرکت بیشتر مدیریت می‌نماید.

نهادینه‌سازی فرآیند بومی‌سازی و ساخت داخل
موضوع نهادینه‌سازی فرآیند بومی‌سازی و ساخت داخل از دیگر اولویت‌های این شرکت است با توجه به اینکه تحریم‌ها از موانع بزرگ واردات تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز در صنعت است نگاه بیشتر و عمیق‌تر به بومی‌سازی می‌تواند در تولید مستمر شرکت‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد. به‌طور مثال پس از راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی، بومی‌سازی تجهیزات آسیاب با کروکی برداری، طراحی و مهندسی معکوس و تهیه نقشه‌های ساخت در فولاد خراسان به همت نیروی داخلی انجام شد، با این اقدام، توقفات ناشی از نبود قطعات یدکی در واحد گندله‌سازی فولاد خراسان کاهش یافت و برای آماده‌به‌کاری تجهیزات آسیاب که به‌واسطه ساختار و عملکرد خود دائماً در معرض سایش هستند، گام بزرگی برداشته شد و یا با تلاش کارکنان اتوماسیون احیای مستقیم این شرکت، بومی‌سازی سرورهای HIS که به همراه سیستم‌های کنترلی «یوکوگاوا» وظیفه کنترل فرآیندهای کارخانه احیای مستقیم را به عهده دارد با موفقیت انجام شد و با نصب این سیستم‌ها علاوه بر رفع وابستگی و بسیاری از مشکلات، صرفه‌جویی اقتصادی برای این مجتمع صنعتی محقق شد. این نمونه موارد گویای تأثیر بومی‌سازی در شرکت‌هاست که فولاد خراسان با قراردادن این موضوع به‌عنوان اهداف اصلی شرکت در سال 1400 آگاهی خود از این موضوع را تصدیق کرد.

تسریع در رفع پانچ لیست‌های طرح‌های توسعه‌ای
موضوع دیگر در بحث مانع زدایی ها که فولاد خراسان به آن اشاره کرده است، تسریع در رفع پانچ لیست‌های طرح‌های توسعه‌ای است. با توجه به اینکه پانچ لیست آیتم‌هایی را که مطابق با الزامات قرارداد نیستند، با جزئیات بیشتر تعریف می‌کند و قبل از اتمام رسمی پروژه سبب می‌شود همه جوانب مختلف کل عملیات ساختمانی باهم بررسی شوند و اطمینان حاصل شود که همه‌چیز طبق برنامه توافق شده به پایان رسیده است. رفع این پانچ لیست‌ها در طرح‌های توسعه‌ای، در نهایت بهره‌برداری رساندن آن‌ها را تسریع می‌بخشد و درنهایت این اقدام شرکت را از اختلافات در پروژه و بازپرداخت‌های پرهزینه نجات می‌دهد که در کاهش هزینه‌ها و تسریع در عملیاتی شدن پروژه کمک خواهد کرد.

طراحی و تکمیل سیستم حفاظت کاتودیک لوله‌های انتقال
طراحی و تکمیل سیستم حفاظت کاتودیک لوله‌های انتقال برای کنترل خوردگی در فلزات از دیگر برنامه‌های این شرکت در رفع موانع برای افزایش و استمرار تولید است که به‌واسطه این اقدام در تکنیک‌های حفاظت کاتدیک که به‌طور گسترده‌ای در حفاظت از تأسیسات تولید نفت در سکوهای دریایی و یا در خشکی مانند خطوط لوله نفت و گاز دفن شده در زمین و یا زیرآب، لوله‌های چندمنظوره در زیرزمین، پوشش‌های بزرگ، تانک‌ها و بندرهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، با کاهش خوردگی مشکلات آتی در فرایند تولید، پیشگیری می‌شود.

پیشبرد 70 درصدی نظام مدیریت نت بهره‌ور فراگیر
در آخر شرکت فولاد خراسان در بحث مانع زدایی ها پیشبرد 70 درصدی نظام مدیریت نت بهره‌ور فراگیر در سال 1400 را در دستور کار قرار داده است. نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر، یکی از انواع روش‌های اصلی و مادر در بحث نگهداری و تعمیرات است. این روش تقسیم‌کار عملیاتی را در بین دپارتمان‌ها الگو قرار می‌دهد و از تمرکز عملیات‌ها در یک بخش جلوگیری می‌نماید.

ارسال نظرات
موضوعات روز