پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه اختصاصی اوراسیا مطرح کرد:
جعفری گفت: هنگامی که ما میزبان ۵ کشور هستیم و ایده برگزاری این رویداد نیز از جانب کشور ما بوده است مسئله از جوانب اقتصادی فراتر رفته و به آبرو و اعتبار کشور بازمی گردد.
کد خبر: ۴۹۵۴۹
برگزاری نمایشگاه اوراسیا نقطه عطف تاریخ تجارت خارجی کشور
تیتر20 - اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا ۲۸ الی ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌الملی تهران، با حضور ایران، روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در بالاترین سطح تجاری و اقتصادی برگزار خواهد شد.

برگزاری این نمایشگاه در تهران برای رشد همکاری‌های اقتصادی اوراسیا با ایران خواهد بود. عمدتا شرکت‌های روسی در حوزه‌های مختلف صنعت، خودروسازی، کشتی‌سازی و تجهیزات و ماشین‌آلات در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، زیرا روسیه در این حوزه‌ها خواهان پیشرفت بوده و این حضور بین المللی جوابگوی نیازهای وارد‌کنندگان ایرانی است.

بر اساس توافقات بین ایران و روسیه، سازوکارها برای حضور کلیه شرکت‌های عضو اتحادیه اوراسیا نیز در اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران فراهم است.

خبرنگارگسترش نیوز برای کسب اطلاعات و جزییات بیشتر از برگزاری رویداد بزرگ گفتگویی را با علیرضا جعفری رییس ستاد برگزاری نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران ترتیب داده است که مشروح آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

برگزاری نمایشگاه اوراسیا نقطه عطف تاریخ تجارت خارجی کشور
علت برگزاری نمایشگاه اوراسیا
جعفری در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: شرکت پارس کارن از طرف سازمان توسعه تجارت به عنوان مجری برگزارکننده نمایشگاه اوراسیا انتخاب شده است. اهمیت برگزاری این رویداد بر هیچ کس پوشیده نیست. برگزاری این رویداد از نظر اقتصادی و صنعتی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. رشد قابل توجه میزان صادرات کشور از زمان امضای توافق نامه ایران و اتحادیه اوراسیا نمونه بارز اهمیت این رویداد تجاری است.

وی افزود: از آنجا که توافقنامه ترجیحی اوراسیا از اهمیت خاصی برخوردار بود تصمیم بر این شد نمایشگاه اوراسیا نیز برگزار شود. چراکه ایران از برگزاری این نمایشگاه مزیت های بیشتری را نصیب خود خواهد کرد. ایران تا کنون هیچگونه توافقنامه ای به این صورت در سطح گمرکی نداشته است. امیدواریم که برگزاری این رویداد باب آشنایی میان فعالان تجاری ۵ کشور روسیه، ارمنستان، قرقیزستان، بلاروس و قزاقستان با بازرگانان ایران باشد. برگزاری نمایشگاه اوراسیا موجب خواهد شد که تولید محتوایی در این پنج کشور صورت بگیرد. گفتنی است خبرگزاری ها و شبکه های مهم این کشورها نیز در این رویداد حضور فعال خواهند داشت. افراد تشکل های این ۵ کشور مانند روسای اتاق های بازرگانی این کشور ها توسط رییس اتاق بازرگانی ایران به این رویداد دعوت شده اند. روز اول برگزاری این رویداد نیز اجلاس روسای اتاق های بازرگانی کشورهای عضو توافقنامه ترجیحی اوراسیا برگزار خواهد شد. حضور این افراد در ایران به خودی خود رویداد بزرگی را رقم خواهد زد. ورود این افراد در کنار تجار خود به کشور ما می شوند اتفاق بسیار خوبی برای کشور ما محسوب می شود.

برگزاری گردشی نمایشگاه اوراسیا با محوریت ایران
وی افزود: پوشش رسانه ای در آن کشورها نیز بسیار نکته مهمی محسوب می شود. از طرفی برگزاری این رویداد موجب خواهد شد که فعالان تجاری ایران و ۵ کشور دیگر با توانمندی های صادراتی یکدیگر آشنا شوند. خوشبختانه شرکت های توانمند و خوشنام صادراتی کشور در حوزه های مختلف مانند خودروسازی، حمل و نقل، مواد غذایی و... از برگزاری این رویداد استقبال بسیار خوبی به عمل آورده اند.

رییس ستاد برگزاری نمایشگاه اوراسیا در ادامه گفت: هنگامی که ما میزبان ۵ کشور هستیم و ایده برگزاری این رویداد نیز از جانب کشور ما بوده است مسئله از جوانب اقتصادی فراتر رفته و به آبرو و اعتبار کشور می رسد. خوشبختانه استقبال از طرف ۵ کشور عضو توافقنامه ترجیحی اوراسیا نیز بسیار خوب بوده است. گفتنی است در جلسه ای که با یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشتیم نیز استقبال بسیار خوبی از ایده برگزاری این رویداد بعمل آمد. در آن جلسه پیشنهادی نیز مبنی بر برگزاری گردشی این رویداد با محوریت ایران در کشورهای عضو این قرارداد مطرح شد.

مجموعه های شرکت کننده در رویداد
علیرضا جعفری در بخش دیگری از صحبت های گفت: شرکت های حوزه مواد غذایی روسیه، فولاد، مجموعه هایی که در حوزه نهاده ها و غلات فعالیت می کنند، شرکت های تولیدکننده روغن و دیگر شرکت های بزرگ کشورهای عضو توافقنامه ترجیحی اوراسیا از برگزاری این رویداد استقبال کرده اند. باید توجه داشت که اکثر این شرکت ها در حوزه کالاهای اساسی فعالیت دارند و امروزه کشور ما به این بخش احتیاج فراوانی دارد. هیئت قزاقستانی درخواست بازدید از یک شهرک صنعتی در اطراف تهران را نیز برای ما ارسال کرده است. از کشور قرقیزستان نیز حدود ۳۰ شرکت به منظور حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده اند. البته از آنجا که امسال دوره اول برگزاری این رویداد است به طور حتم با کم و کاستی هایی روبرو خواهد بود. اما همه باید دست به دست هم بدهیم و تمام تلاش خود را برای آبرومند برگزار شدن این رویداد به کار گیریم.

جزییاتی از سالن های برگزاری نمایشگاه
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه اوراسیا همچنین گفت: این رویداد در سالن های خلیج فارس و سالن ۴۰ محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار خواهد شد. محل جانمایی پاویون کشور های شرکت کننده در این رویداد نیز مشخص شده است. در روز دوم برگزاری این رویداد نیز اجلاس سازمان های صمت کشور برگزار خواهد شد. پیش بینی ما بر این است که در صورت موافقت استان ها پاویونی برای آنها در نظر گرفته شود تا آن ها پاویون مربوط به خود را در میان شرکت ها و تولیدکنندگان بومی خود تقسیم کنند. مکاتبات این موضوع نیز انجام شده و در حال پیگیری است.

برگزاری نمایشگاه اوراسیا نقطه عطف تاریخ تجارت خارجی کشور
برگزاری ۶ نشست تخصصی در حاشیه نمایشگاه اوراسیا
وی در ادامه عنوان کرد: ۶ نشست تخصصی در حاشیه برگزاری این رویداد برگزار خواهد شد. این نشست ها بر اساس چالش های ارتباطات تجاری شرکت های ایرانی با شرکت های ۵ کشور عضو قرارداد نامگذاری شده اند. مشکلات بانکی و فاینانسی چالش اساسی صادرکنندگان کشور ما است. این چالش بزرگ در نشستی با همین عنوان و با حضور مسئولان بانکی ۵ کشور و مسئولان مربوطه از ایران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. دومین نشست به بررسی مشکلات و چالش های حمل و نقل خواهد پرداخت. در آن این نشست نیز مسئولان مروبط به حوزه حمل و نقل سخنرانی خواهند کرد. نشست نقش فروشگاه های زنجیره ای در حوزه اوراسیا نیز برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما از فروشگاه های بزرگ ۵ کشور عضو قرارداد دعوت کرده ایم تا در این نشست سخنرانی داشته باشند.

جعفری افزود: نشست تخصصی مناطق آزاد نیز با حضور فعالان این حوزه برگزار خواهد شد. ما درخواست داده ایم که این نشست با محوریت دبیرخانه مناطق آزاد برگزار شود. در همین راستا ما آمادگی داریم که یک پاویون واحد برای مناطق آزاد کشور دایر کنیم. نشست امور قراردادهای بین المللی نیز از دیگر نشست هایی است که در حاشیه برگزاری نمایشگاه اختصاصی اوراسیا برگزار خواهد شد. یکی دیگر از نشست هایی که قرار است در حاشیه برگزاری نمایشگاه اختصاصی اوراسیا برگزار شود نشست امور قرارداد های بین المللی است. این مسئله یکی از بزرگترین دغدغه های تجار است. نشست گمرک و استاندارد نیز از دیگر نشست های مهم خواهد بود که امیدواریم به خوبی برگزار شود. موضوع استاندارد کشورهای هدف صادراتی برای تجار و تولیدکنندگان کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از همین رو ما برگزاری این نشست تخصصی را برنامه ریزی کرده ایم که از مسئولان گمرکی کشورهای حاضر در نمایشگاه در این نشست شرکت خواهند داشت. برنامه ریزی برای برگزاری ۵ نشست B۲B نیز در مدت زمان فعالیت نمایشگاه انجام شده است. امیدواریم که این رویداد تاثیرگذار و مفیدی برای تجار و فعالان تجاری و اقتصادی کشور باشد.

استفاده از ظرفیت تجار کشورهای عضو توافقنامه
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه اوراسیا با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ها یک نقطه شروع هستند، خاطرنشان کرد: ما در صددیم که پس از اتمام برگزاری نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران یک روند فعالیت مشخصی را شروع کنیم و این توافق نامه را به فاز عملیاتی برسانیم تا تجار کشورهای عضو این قرارداد بتوانند از ظرفیت های یکدیگر بهره مند شوند. ما اطلاعات افراد و شرکت های حاضر ایرانی در این رویداد را به اتاق های بازرگانی کشورهای عضو این قرارداد ارسال خواهیم کرد. طی توافق صورت گرفته اتاق بازرگانی ۵ کشور نامبرده نیز

اسامی این نفرات و شرکت ها را برای تمام زیرمجموعه های خود ارسال خواهند کرد. این امر یکی از اقدامات مهمی است که ما در این رویداد انجام خواهیم داد.

ایجاد پایگاه دائمی اوراسیا در تهران و مسکو
جعفری افزود: یکی از مشکلات بزرگ تجار کشورهای عضو قرارداد، چالش ارتباط زبانی و فرهنگی است. در همین راستا یک دفتر در مسکو راه اندازی کرده ایم که کارمندان آن به دو زبان فارسی و روسی تسلط دارند. طی رایزنی هایی که با مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران انجام داده ایم درصددیم تا ساختمان اوراسیا را به عنوان یک پایگاه دائمی در محل سایت تهران راه اندازی کنیم تا تجار کشورهای عضو قرارداد از طریق این پایگاه در ایران مشکلات ارتباطی خود را رفع کنند. این دفاتر مذاکرات صورت گرفته در طول برگزاری رویدادها را دنبال خواهد کرد. این دفترها با نظارت سازمان توسعه تجارت، سفارت ایران در روسیه و دیگر نهادهای مروبطه فعالیت خواهند کرد. ما امیدواریم که با آغاز به فعالیت این دفتر مشکلات این حوزه نیز رفع و یکی از چالش های مهم تجارت کشورهای عضو این قرارداد مرتفع شود.

چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی
وی در ادامه به تشریح چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی در حین برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: حفظ سلامتی مردم و شرکت کنندگان از اهمیت بسیار بالایی برای ما برخوردار است. امروزه محدویت های جدیدی پس از ورود پیک جدید کرونا به کشور اعمال شده است. ما امیدواریم از شدت این محدودیت ها تا هنگام برگزاری نمایشگاه اوراسیا کاسته شود. البته از آنجا که در ماه مبارک رمضان قرار داریم و به دلیل بسته بودن رستوران ها و اماکن این چنینی امید این می رود که از میزان شیوع ویروس کرونا درکشور به طور چشمگیری کاسته شود. آنچه که سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران به ما تکلیف کرده این است که نمایشگاه اوراسیا حتما در زمان تعیین شده برگزار شود.

جعفری افزود: شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی به همراه سازمان های بهداشتی و دیگر نهادهای این حوزه دستورالعمل های لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی را به ما ابلاغ کرده اند. ما با هماهنگی های لازم که با مسئولان امر انجام داده ایم مکانیزم هایی را ایجاد کرده ایم که خطر کمتری متوجه شرکت کنندگان در این رویداد بزرگ باشد. در همین راستا سالن های نمایشگاهی همه روزه و بعد از پایان فعالیت نمایشگاه برای روز بعد ضدعفونی خواهد شد. تمهدیدات خاصی نیز درنظر گرفته ایم تا سطح استاندارد رعایت پروتکل های بهداشتی را افزایش دهیم.

رییس ستاد برگزاری نمایشگاه اوراسیا در پایان خاطرنشان کرد: بیش از یک سال از امضا قرارداد میان کشورهای عضو توافقنامه ترجیحی اوراسیا گذشته است و بیش از این نمی توان فعالیت ها واقدامات را به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق انداخت. با رعایت دقیق قوانین و پروتکل ها این رویداد بزرگ برگزار خواهد شد. همچنین امیدواریم که تا زمان برگزاری این رویداد با تمهیدات اندیشیده شده توسط مسئولان مربوطه از شدت شیوع ویروس کرونا در کشور کاسته شود.
ارسال نظرات
موضوعات روز