شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
تیتر20 بررسی کرد؛
گرچه سطح و ایفای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در بانک ایران‌زمین در سالهای اخیر با تمرکز بر فعالیتهای محیط زیستی به طرز چشمگیری افزایش یافته است، اما در عین حال کمک به بنگاه‌های اقتصادی با رویکرد حل مشکل تامین مالی را نیز به طور مستمر در دستور کار خود قرار داده است.
کد خبر: ۴۹۵۹۹
کارنامه بانک ایران زمین در عمل به مسئولیت های اجتماعی
تیتر20 - بانک‌ها به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی و تامین مالی، نقش ویژه ای در ایجاد و ایفای مسئولیت اجتماعی در جامعه دارند و این نقش را از روش های گوناگون از جمله تسهیل‌گری و ایجاد تحرک در چرخ‌های اقتصاد و تجارت ایفا می‌کنند، زیرا نهادهای مالی با تامین خدمات مالی، حرکت فکری مسئولیت اجتماعی را در جامعه فعال می‌کنند.

در واقع امروزه عمل به مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از رویکردهای جهانی برای دستیابی به توسعه پایدار از سوی بانک های بزرگ و صاحب نام در دنیا دنبال می شود که اتفاقا بخش بزرگی از این فعالیت ها نیز در حوزه فعالیت های محیط زیستی است که نه تنها در مسیر حفظ منابع آب، جنگل ها و کاهش مصرف انرژی بوده است، بلکه با راهکارهای مبتنی بر حمایت و تامین مالی در بخش نوسازی و تجهیز واحدهای تولیدی در راستای رعایت استانداردهای روز محیط زیستی، گامهای مهمی برداشته اند.

البته که بانک ها در این حوزه عموما مسیر سختی در پیش دارند، از یکسو بر اساس نقش های اجتماعی به عنوان نهادی مالی موظف به اجرای مسئولیت های اجتماعی خصوصا در مسائل زیست محیطی هستند، از سوی دیگر زیر فشار افکار عمومی و برخی منتقدان در خصوص اینکه نباید این گونه فعالیت ها منجر به پروژه هایی صرفا تبلیغاتی- تجاری و با هدف برجسته سازی نام و نشان تجاری بانک نزد مخاطبان صورت گیرد. از سویی بانک ها گاهی به این موضوع نیز متهم خواهند بود که در این خصوص حساسیت های لازم را نشان نداده و منابع کافی در زمینه اشاعه این کمپین های زیست محیطی تخصیص نداده اند

بانک ایران زمین با کارنامه ای قابل قبول در عمل به مسئولیت های اجتماعی
اما در میان نامهای مختلف در صنعت بانکداری در کشور، بانک ایران زمین یکی از برندهای خوش نام این صنعت است که از بدو تاسیس و خصوصا در چهارسال اخیر، پروژه های متعددی در خصوص فعالیت های زیست محیطی داشته و عموم فعالیتهای خود را در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی، در بخش حمایت از فعالیت های زیست محیطی متمرکز نموده است.

به عبارت دقیق تر، بانک ایران زمین از سال ۱۳۹۵ مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه محیط زیست تعریف کرده و در این سالها سعی کرده با آگاهی رسانی و انجام اقداماتی در این حوزه، مسئولیت اجتماعی بانک را اجرا کند.

اجرای کمپین محیط زیستی "همین یک زمین" طی 5 سال اخیر، پویش پیک زمین، برنامه رادیویی شعبه خیابان ۲۴، اجرای برنامه پاکسازی کوهستان درکه، همکاری با سازمان جنگل‌ها و برگزاری جشنواره حفظ جنگلها، حمایت از جایزه یحیی، اجرای کمپین محیط زیستی یک قطره کمتر در جهت ارتقاء فرهنگ مصرف آب، حمایت و حضور در جشنواره من هم یک جنگلبانم، تولید محتواهای متنوع متنی و بصری در حمایت از موضوعات متنوع زیست محیطی تنها بخشی از این فعالیت هاست.
این بانک همچنین پیش از این با برگزاری پویش‌هایی در حوزه حراست از دخایر جنگل‌های کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاک‌سازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگل‌های بلوط در غرب کشور، حمایت از محیط‌بانان و... اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط‌زیست انجام داده است. همچنین ایجاد یک همکاری دوستانه برای مصرف صحیح انرژی را در دستور کار قرار داد، تا ضمن اصلاح برخی الگوهای اشتباه مصرف با راهنمایی‌های صحیح قدم های عملی برای کاهش مصرف انرژی بردارد و با دریافت ایده‌های خلاق از همکاران بانک ایران‌زمین و انتقال آن به سایر همکاران، این موضوع را به عنوان یک دانش در مجموعه گسترش دهد.

محمدحسین استاد ، مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین پیش تر، در گفت و گویی با تیتر20 اظهار داشته بود: «اقدامات بانک ایران زمین در حوزه مسئولیت های اجتماعی این بانک همواره با تاکید بر این محور بوده که وظیفه ذاتی بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی در اجتماع، کمک به حفظ محیط زیست و جلب مشارکت عمومی برای این منظور است. بر همین اساس  از ابتدا تلاش کردیم چندان با فضاسازی های متعارف در حوزه مسئولیت اجتماعی وارد این حوزه نشویم. 

دستاوردهای خوبی هم حاصل شده. از جمله در خصوص موضوع آب که تاکنون کمپین های های متعددی در استان های مختلف کشور از جمله خوزستان و آذربایجان غربی با محوریت دریاچه ارومیه برگزار شده و یا برنامه هایی در خصوص پیشگیری از انقراض نسل بسیاری از گونه های نادر حیوانی در رسانه های مختلف یا برگزاری رویدادهای مختلف با همکاری نهادها و سازمانهای زیربط که همگی موجب شده تا عملیات روانی مناسب در میان تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور ایجاد شود.»

استاد همچنین در توضیح کمپین «پیک زمین» تصریح دارد: بانکها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه محیط زیست تاثیر زیادی داشته اند. در زمینه محیط زیست نیز نباید فراموش کرد که در واقع سلامت روحی و روانی ما و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به آن بستگی دارد. بنابراین بهتر است فرهنگ کاشت درخت و نگهداری از آن را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم. 

 در راستای تحقق همین هدف ما در بانک ایران زمین امسال بر آن شدیم تا در کمپین پیک زمین به جای کسانیکه که امکان کاشت درخت ندارند ولی می توانند با نوشتن، به گسترش فرهنگ درختکاری کمک کنند، درخت بکاریم. از همین رو از مخاطبین دعوت کردیم تا در پیک زمین بنویسند تا ضمن ترغیب دیگران به نوشتن از درخت، نمادی از آنها در جای جای این سرزمین کاشته شود.»
هادی قدیمی، معاون عملیات بانکی بانک ایران زمین نیز در این زمینه معتقد است: «بانک ایران زمین در راستای تلاش های مسئولانه خود در قبال جامعه و همسو با اهداف عالی کشور همواره تلاش داشته تا نقش خود را به عنوان یکی از بنگاه های اقتصادی ایران در قبال جامعه به انجام برساند و این مهم جزو اولویتهای اول این بانک است.در سالهای اخیر حمایت از سازمانهای مردم نهادی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین حفظ منابع آب، جنگل ها، کاهش مصرف انرژی، همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها، مشارکت در ساخت مدرسه در مناطق محروم و آسیب دیده از سیل و زلزله و راه اندازی پویش های اجتماعی به صورت جدی و در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی بخشی از اقداماتی است که توسط بانک ایران زمین در دستور کار قرار گرفته است.»

در پایان باید بر این نکته نیز تصریح کرد که گرچه سطح و ایفای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در بانک ایران‌زمین در سالهای اخیر با تمرکز بر فعالیتهای محیط زیستی به طرز چشمگیری افزایش یافته و بر این حوزه تمرکز ویژه ای داشته است، اما در عین حال کمک به بنگاه‌های اقتصادی را با رویکرد حل مشکل تامین مالی را نیز به طور مستمر در دستور کار خود قرار داده است. به عبارت دیگر در شرایط کنونی مسئولیت اجتماعی بانک‌ها در حوزه تولید و اقتصاد هم، در مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی پررنگ‌تر است، چراکه افزودن یک خط تولید جدید یا به‌روزرسانی تجهیزات مستعمل و قدیمی در یک شرکت یا بنگاه اقتصادی می‌تواند به اشتغال و حفظ سطح تولید کشور کمک کند، اما دستیابی به این هدف پیش زمینه‌های دیگری نیز دارد، تامین مالی ارزان ضرورتی است که باید در کوتاه‌مدت انجام شود تا بتواند با توجه به تورم موجود در جامعه اقتصادی عمل کرد.

 برای نمونه چندی پیش این بانک از خط تولید انواع ورق‌های API لوله گازترش موردنیاز صنایع نفت و گاز در راستای تامین مالی مشارکت کرد که به دلیل اینکه پیش از این محصول در کشور ساخته نمی‌شد و امروز تولید آن به مثابه بومی سازی و کمک به جلوگیری از خروج ارز از کشور است از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

ارسال نظرات
موضوعات روز