سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
تیتر20 گزارش می دهد:
توسعه میدان گازی فرزاد B با توجه به مشترک بودن با عربستان اهمیت فراوانی برای صنعت نفت و گاز ایران دارد. توسعه این پروژه مهم درحالی به گروه پتروپارس واگذار شده است که بخشی از تجهیزات اجرای آن نیازمند تعامل با شرکت های خارجی است که تحریم ها کمی این کار را دشوار کرده است.
کد خبر: ۵۰۱۷۴
پتروپارس توسعه فرزاد «B» را بدون شریک خارجی محقق می کند؟
تیتر 20 - قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «B» به ارزش یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار میان شرکت ملی نفت ایران به‌ عنوان کارفرما و گروه پتروپارس به ‌عنوان پیمانکار امضا شد. پروژه ای که به صورت بیع  اجرا می ‌شود دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش طی پنج سال را میسر می کند. 

میدان مشترک گازی فرزاد «B» در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع شده که بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، مقدار گاز درجای آن حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت‌ مکعب برآورد شده است و مقدار میعانات گازی آن حدود ۵ هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌ شود.

اهمیت توسعه این پروژه را می توان بیشتر در مشترک بودن این میدان با عربستان دانست. به همین دلیل توسعه هر چه بیشتر آن از نظر سیاسی و اقتصادی قابل تامل خواهد بود. 

شرکت ملی نفت ایران توسعه این پروژه را به گروه پتروپارس واگذار کرد که عمده سهام آن برای شرکت ملی نفت است. از سویی دیگر این شرکت در سال های اخیر تجربیاتی بدست آورده است که در دستیابی به نتیجه مثبت در این پروژه بی تاثیر نخواهد بود. 

درواقع بخشی از تجهیزات لازم برای اجرای این پروژه را داخلی سازی کرده است اما به طور معمول فعالیت در زیر دریا ( 40 تا 50متر زیر آب) نیازمند تجهیزات هایتک خواهد بود درنتیجه هزینه ها بالا و میلیارد دلاری بوده و زمان اجرای پروژه ها حدود 4  تا 5  سال خواهد بود. 

درنتیجه چنین موضوعی باید برای بخشی از اجرای پروژه از شرکت های خارجی کمک گرفت، اما در این میان مشکلی به نام تحریم نفتی وجود دارد. درواقع نبود شرکت های خارجی در این پروژه می تواند روند کار را کمی سخت تر کند. 

در صورت رفع تحریم شرکتی مانند شل یا شرکت های اسپانیایی که در تحریم ها مقداری بهتر با ایران در ارتباط بودند و همچنین شرکت های فرانسوی حاضر هستند در بخش هایی که از نظر تکنولوژی کمبودهایی وجود دارد نیازهای ما را تامین کنند. البته درباره نحوه اجرا و قیمت ها باید مذاکراتی صورت بگیرد تا همکاری برد- برد و به نفع هر دو طرف باشد. 

البته فراموش نکنیم اجرای چنین سناریویی نیازمند رفع تحریم ها و شکل گیری سرمایه گذاری های خارجی هستیم. 

اما در صورت عدم رفع تحریم ها، تجهیزات دیگر را می توان از بازارهای چین یا کره تامین کرد. در نتیجه گروه پتروپارس چه با رفع تحریم ها و چه با ادامه روند فعلی با توجه به تجربه گذشته خود می تواند در زمان مشخص شده این پروژه را به بهره برداری برساند. 

درواقع پتروپارس در زمینه تامین برخی تجهیزات و تکنولوژی ها در صورت رفع تحریم می تواند با شرکت های اروپایی وارد همکاری شود، هرچند پابرجا بودن تحریم ها باعث شده تا شرکت های خارجی عدم همکاری را ترجیح دهند. البته شایعاتی درباره بازگشت شل به ایران به گوش می رسد اما تمامی این موارد نیازمند رفع تحریم ها بوده تا سایه سلطه امریکا از روی شرکت های بزرگ سرمایه گذاری برداشته شود.

البته تجربه پتروپارس در سال های گذشته نگرانی ها درباره اجرای این قرارداد را کاهش می دهد. اما بدون شک رفع تحریم ها کمک بزرگی به این مجموعه در اجرای توسعه فرزاد B خواهد کرد.  این موضوع بر اهمیت رفع تحریم ها بر توسعه صنعتی کشور تاکید دارد.

امروز بخشی از آینده صنایع مختلف کشور با نتیجه مذاکرات سیاسی ایران در رفع تحریم ها آمیخته شده است. توسعه پروژه های بزرگ تولید در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز نیازمند توسعه صادرات خواهد بود. اتفاقی که نیازمند رفع تحریم ها بوده تا دروازه های جهانی به روی ایران باز شود، زیرا صادرات شاهرگ اصلی حیات یک صنعت محسوب می شود و می تواند ذخیره ارزی کشور که در سال های اخیر کاهش یافته است را افزایش دهد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز