پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
تیتر20 بررسی می کند؛
تلاش‌ها، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های بانک ملی در زمینه خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی باعث شد این بانک موفق شود رتبه برتر در ارزیابی‌های وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی میان بانک‌های دولتی و خصوصی را از آن خود کند.
کد خبر: ۵۰۱۸۱
گام‌های بلند بانک ملی ایران برای ایجاد تحولات دیجیتالی در شبکه بانکی کشور
تیتر20 - بانک ملی ایران طی سال ۱۳۹۹ در همگامی با تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال، توانسته است با استفاده از قابلیت‌های نیروی انسانی و ظرفیت‌های فناورانه، رتبه برتر را در ارزیابی‌های این وزارتخانه میان بانک‌های دولتی و خصوصی، کسب کند.

در همین راستا این بانک در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری و تلاش‌های گسترده، طی چهار رویداد «ملی‌شو» تعداد قابل توجهی از محصولات پیشرو و موثر خود را در حوزه بانکداری الکترونیکی و دیجیتال، رونمایی و عملیاتی کرده است.

بام، بله، سککوک، ایوا، نشان بانک، نشان پرداخت، شصت، زرنشان، بانک آفیسر، ملی فاند، باجه آنلاین، دستگاه‌های خودگردان، BTM، VTM، Cashless و … و نیز شعب ملی پلاس بخشی از محصولات بانک ملی ایران در حوزه بانکداری دیجیتال هستند.

امضای دیجیتال
محصول جدید بانک ملی که می‌توان بدون حضور در شعب هویت خود را ثبت و تایید کرد. به این ترتیب برای افتتاح حساب هم نیاز به مراجعه به شعبه نیست. کاربر در این سرویس می‌تواند با وارد کردن کد ملی، کد پشت کارت ملی، تاریخ تولد، تشخیص چهره، وارد کردن اطلاعات شخصی مانند آدرس، کدپستی و غیره درخواست ثبت امضا دهد که بعد از استعلام از مرکز صدور گواهی الکترونیکی، امضای دیجیتال فعال خواهد شد.

نشان اعتباری
«نشان اعتباری» محصولی مبتنی بر تلفن همراه بر روی بستر اپلیکیشن ایوا است که با استفاده از آن همه فرایندهای درخواست تسهیلات، احراز هویت متقاضی، امضای قرارداد، خرید سفته، پرداخت تسهیلات و بازپرداخت اقساط به صورت غیرحضوری و از طریق ابزار دیجیتال انجام می‌شود.
درواقع نشان اعتباری نوعی اعتبارسنجی دیجیتال است که از طریق آن، حجم قابل توجهی از بوروکراسی‌های زائد اداری در فرایند پرداخت تسهیلات حذف شده و مشتریان در این بخش دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند. در گام نخست، تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا از طریق نشان اعتباری پرداخت می‌شود و در گام بعدی، دارندگان سهام عدالت که نزد بانک ملی ایران حساب دارند، می توانند با وثیقه کردن این سهام و دریافت کارت اعتباری از فروشگاه‌های منتخب خرید کنند.

زرنشان
خدمتی برای دریافت تسهیلات طلایی با بهره‌گیری از امکانات بانک کارگشایی انجام شده است. این سامانه، امکان ثبت درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه در قبال ترهین طلا را به صورت غیرحضوری برای کاربر فراهم می‌کند.

کاربر در ابتدا باید به منظور مشخص شدن ارزش طلای خود به یکی از شعب بانک کارگشایی مراجعه کرده و در مرحله بعد وارد اپلیکیشن ایوا و سرویس نشان بانک شود. سپس با تعریف امضای دیجیتال خود و وارد شدن به منوی زرنشان، درخواست خود را با توجه به کد ملی اعلام شده در شعبه، ثبت کند.

کیف پول مجازی
اکنون بیش از ۹۳ درصد تراکنش‌ها به تراکنش‌های خرد زیر ۲۰۰ هزار تومان تعلق دارد. دراین راستا بانک ملی مطابق با اخرین ظوابط بانک‌ مرکزی کیف پول الکترونیکی خود را پیاده‌سازی کرده است. این بانک که در سال گذشته با رونمایی از نشان پرداخت، خرید با کیوآرکد را رونمایی کرد، توانست گام بلندی را برای تسهیل ارائه کیف پول الکترونیکی بارائه دهد. دریافت و واریز وجه نقد مبتنی بر کیف پول الکترونیکی از طریق دستگاه‌های خودگردان CRS فراهم شده است. لیست جانمایی این دستگاه‌ها در سایت بانک ‌ملی منتشر شده است.

باجه آنلاین
با استفاده از این محصول در هر شرایطی می‌توان مشاوره بانکی دریافت کرد. با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مشتریان  به کارمندان وصل می‌شوند. در اپلیکیشن‌های بله، ایوا، ملی و شصت این محصول ارائه شده است.

ملی پلاس
شعب ملی پلاس، مشاور محور بوده و در کنار ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های اعتبارات، سرمایه‌گذاری، بانکداری بین‌الملل، بورس و اوراق بهادار و بانکداری الکترونیک، آموزش نحوه بهره‌گیری از تجهیزات و سامانه‌های غیرحضوری را نیز ارائه می‌کند. همچنین خدمات بانکی مانند افتتاح حساب، صدور کارت، دریافت و پرداخت، انتقال وجه، حواله‌های بین بانکی و غیره از طریق تجهیزات مکانیزه این شعبه قابل انجام خواهند بود. در این شعبه همه سامانه‌های بانکداری دیجیتال ازجمله ربات آلفا، خودگردان، خودبانک، خودپرداز، کیوسک چندمنظوره، CASHLESS و VTM وجود دارد. همچنین مشتریان می‌توانند با مراجعه به کارشناسان شعبه، ضمن دریافت مشاوره‌های بانکی، از فضای کتابخانه و کافی‌شاپ بهره‌مند شوند.

به گفته مدیران بانک ملی، ملی پلاس باهدف ارائه خدمات به مشتریان به‌ویژه نسل جوان ایجادشده است. بخشی از شعب ملی پلاس ماشینی‌محور است و بخشی دیگر برای مشتریان فراهم‌شده تا از طریق کارشناسان منتخب در فضایی جدید بتوانند از خدمات مشاوردهی کارشناسان بهره‌مند شوند و از این طریق در مسیر درستی قدم بگذارند. ملی پلاس فضای جدید موردپسند نسل جدید است به این خاطر که این نسل بیشتر با خدمات الکترونیکی و دیجیتالی آشنا هستند و با این تجربه یک ارتباط جدید بین بانک و مشتری ایجاد می‌شود. نسل جوان با استفاده از این خدمات می‌توانند فرهنگ بانکداری الکترونیکی را بین افراد دیگر نیز رواج دهند و امیدوار هستیم این فضا بتواند شرایط مطلوبی ایجاد کند.

کیف پول نشان ریال
با استفاده از این زیرساخت هر کاربر می‌تواند تراکنش‌های روزمره و خرد خود را از فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی متصل به شبکه خرید انجام دهد. کاربر در هر زمان می‌تواند با کمک درگاه‌های معتبر پرداخت شاپرک، حساب خود را شارژ کرده و تراکنش‌های دلخواه خود را انجام دهد و در صورت نیاز به خارج کردن پول، مبلغ مزبور به حساب بانکی او منتقل شود.

این کیف پول برای اولین بار در کشور از قابلیت های پرداخت در حالت غیر بر خط (آفلاین)، پرداخت از طریق کانال اختصاصی و سریع، پرداخت ریالی با تبدیل ارزش هم‌زمان، پرداخت تضمینی و پرداخت زمان دار برخوردار است.

پیشتازی در حذف فیزیکی کارت‌های بانکی از تراکنش‌ها
پیش از آنکه بانک مرکزی در بهار امسال از عملیاتی شدن پروژه حذف تدریجی کارت‌های فیزیکی و جایگزینی آن با تراکنش موبایلی خبر بدهد، بانک ملی ایران از «نشان پرداخت» خود در سال 99 رونمایی کرده بود که اقدامی پیشتازان در همین راستا ارزیابی میشود.

این روش جدید پرداخت با استانداردهای معتبر بین المللی سازگار است و به صورتی کاملا امن، این امکان را فراهم می‌کند که مشتریان بانک ها بتوانند با وارد کردن مشخصات کارت های خود به درون موبایل بدون تماس با کارتخوان تراکنش های لازم را انجام دهند.

در سال 99 زیرساخت‌های لازم به این منظور در بانک ملی ایران فراهم و محصول نشان پرداخت در رویداد ملی شو ۳ رونمایی شد. به عقیده کارشناسان، فراگیر شدن این رویه، انقلابی در حوزه پرداخت به وجود آورده و صرفه جویی قابل توجهی در مصرف کاغذ و انرژی و سهولت در پرداخت مشتریان در پی خواهد داشت.

کیوآر کد، جایگزین رسید کاغذی در خودگردان‌ها
علاوه بر این بانک ملی ایران در ادامه فعالیت‌های زیست محیطی خود به منظور کاهش هر چه بیشتر مصرف کاغذهای حرارتی در دستگاه‌های خودگردان، کیوآر کد را جایگزین رسیدهای کاغذی کرده‌است.

کاربران پیش‌تر پس از پایان عملیات‌هایی چون دریافت موجودی، انتقال وجه، خرید شارژ و … می‌توانستند دریافت رسید کاغذی را انتخاب یا از دریافت آن انصراف دهند اما در تازه‌ترین نوآوری، کاربران می‌توانند اطلاعات تراکنش خود را از طریق یک کیوآر کد که روی صفحه خودگردان نمایش داده می‌شود، دریافت کرده یا حتی عکس آن را برای مخاطب خود ارسال کنند. این اقدام علاوه بر کاهش مخاطرات زیست محیطی، جلوه دیگری از فعالیت‌های بانک ملی ایران در حوزه بانکداری دیجیتال و افزایش سرعت خدمات است.

امکان ثبت چک‌های صیادی در وب‌سایت بانک ملی 
با الزامی شدن استفاده از چک‌های صیادی، بانک ملی امکانی فراهم آورده تا صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک‌های جدید بتوانند نسبت به نقل وانتقال چک‌های خود از طریق سامانه‌های الکترونیک بانک ملی ایران در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کنند.همچنین برای آن دسته از مشتریانی که امکان استفاده از سامانه بام و یا اپلیکیشن‌های مبتنی بر تلفن همراه را ندارند، امکان ثبت چک‌های یاد شده در سایت بانک وجود دارد. مشتریان می‌توانند چک‌های صیادی را ثبت و یا چک‌های ثبت شده را پیگیری کنند.

از سوی دیگر بانک ملی امکان دریافت مشاوره آنلاین درباره خدمات چک صیادی به‌منظور تسریع و تسهیل در پاسخگویی به مشتریان را نیز در «باجه آنلاین» فراهم آورده است. این امکان در راستای تسهیل در پاسخگویی به مشتریان در خصوص خدمات چک صیادی ایجادشده و مشتریان می‌توانند با مراجعه به بازوی باجه در صفحه بانک من اپلیکیشن بله و یا نشان بانک، انتخاب درخواست مشاوره جدید و سپس خدمات چک یا سامانه صیاد، از پاسخگویی باجه آنلاین بهره‌مند شوند.
«باجه آنلاین» اولین و تنها سامانه مشاوره آنلاین بانکی‌ در کشور است که مشتریان می‌توانند حتی در روزهای تعطیل سؤالات بانکی خود را مطرح و جواب‌هایشان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کارمندان بانک دریافت کنند.

پاسخگویی در کم‌تر از ۳۰ دقیقه، دریافت پاسخ‌های تخصصی در موضوعات مختلف بانکی وام و تسهیلات، سپرده‌گذاری، افتتاح حساب، سهام عدالت و… ، پاسخگویی کارمندان بانک حتی در روزهای تعطیل، حفاظت از سلامت کارمندان بانک و مردم، جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا و صرفه‌جویی در زمان ازجمله مزیت‌های این محصول است.

چک‌ها بدون ثبت در سامانه صیاد، قابلیت پردازش در شبکه بانکی را ندارند و بانک‌ها از پرداخت وجه چک جدید ثبت نشده در این سامانه، امتناع خواهند کرد.

امکان پرداخت اقساط تسهیلات بانک ملی ایران با اپلیکیشن ایوا
در پی شیوع ویروس کرونا و حداکثرسازی خدمات بانک ملی ایران از روش‌های غیرحضوری، پس از اعطای تسهیلات مبتنی بر اپلیکیشن ایوا، دریافت اقساط این تسهیلات نیز بدون حضور در شعبه خواهد بود.

بر این اساس برای بیش از ۳۰ هزار نفر از دریافت کنندگان این تسهیلات، پیامک اطلاع رسانی شامل تاریخ سررسید نخستین قسط، شماره تسهیلات، مبلغ تسهیلات، کد ملی دریافت کننده تسهیلات و مبلغ قسط ارسال شده است.

مشتریان می توانند برای پرداخت این اقساط از طریق اپلیکیشن ایوا با مراجعه به بخش نشان بانک و گزینه بازپرداخت اقساط و ثبت کد ملی مشتری که با کد ملی مرتبط با شماره همراه یکسان است، عملیات پرداخت را انجام دهند. همچنین پرداخت اقساط این تسهیلات از طریق سامانه بام و خودپردازهای بانک ملی ایران نیز امکان پذیر است.

پیاده‌سازی امضای دیجیتالی از سوی بانک ملی ایران با همکاری شرکت اعتماد هوشمند آینده به عنوان مرکز میانی ارائه دهنده این خدمات قفل چند ساله احراز هویت از طریق امضای دیجیتالی را در نظام بانکی کشور گشود و حال می‌توان امیدوار بود تا در ماه‌های آتی سایر بانک‌ها نیز با پیاده‌سازی امضای دیجیتال در زیرمجموعه خود امکان احرازهویت غیرحضوری و ارائه سرویس‌های غیرحضوری را در زیرمجموعه خود فراهم کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز