جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
تیتر20 بررسی می کند:
تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت صمت و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر برای اجرای 36 طرح با سرمایه گذاری 5 میلیارد یورویی را می توان انقلابی در منطقه گل گهر و تکمیل زنجیره ارزش دانست.
کد خبر: ۵۰۱۸۶
قدرت نمایی گل گهر با سرمایه گذاری 5 میلیارد یورویی/ گل گهر و سهم خواهی بیشتر از صنعت فولاد
تیتر 20 - چندی پیش شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی  تفاهم نامه ای را برای اجرای 36  طرح بزرگ اقتصادی با سرمایه گذاری 5  میلیارد یورویی با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا کرد. 

تفاهم نامه ای که بخش عمده ای از آن در راستای تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات مختلف در این مجموعه خواهد بود. 

شرکت معدنی و صنعتی گل گهرکه جزو بزرگان سنگ آهن کشور محسوب می شود، در نظر دارد با حجم سرمایه 5 میلیارد یورویی نقش خود در توسعه زنجیره ارزش فولاد را افزایش داده سهم بیشتری از بازار را بدست آورد. 

بدون شک تکمیل زنجیره ارزش در کنار توسعه اکتشافات که از موارد یاد شده در این تفاهم نامه است، می تواند کمک بزرگی به تولید هرچه بیشتر گل گهر کرده و سهم 30 درصدی این مجموعه در صنعت فولاد را افزایش دهد. 

گل گهر با ایجاد شرکتی مجزا در حوزه اکتشافات سعی بر آن دارد تا ذخایر موجود در عمق را شناسایی کرده تا نگرانی درباره تامین مواد اولیه برطرف شود. 

اما این تفاهم نامه تنها به این موارد ختم نمی شود. توسعه زیر ساخت ها، نوسازی ماشین آلات معدنی ، ارتقا فناوری و شتابدهنده ها از دیگر مواردی است که در این تفاهم نامه دیده شده است. 

اما چنین تفاهم نامه ای با این حجم از سرمایه گذاری چه اهمیتی برای شرکت گل گهر خواهد داشت؟ 

بدون شک توسعه فعالیت های گل گهر با حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری، نقش این مجموعه در بخش معدن و سهم آن از بازار داخلی و صادراتی را افزایش می دهد. مدیران گل گهر به درستی به درک این موضوع رسیده اند که بخش معدن در حوزه های زیرساختی و اکتشافی نیازمند سرمایه گذاری است. 

ثبت رکورد در تولید این مجموعه و به دنبال آن افزایش فروش باعث شد تا گل گهر با وزارت صمت چنین تفاهم نامه ای را منعقد کرده و جایگاه خود در بخش معدن را ارتقا دهد. 

البته موفقیت های 2 سال اخیر این مجموعه در پروژه های بزرگ از جمله انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی را نباید در امضای این تفاهم نامه نادیده گرفت. 

مجموعه گل گهر با تحقق پروژه های این چنینی و موفقیت در حوزه بومی سازی توانایی خود را ثابت کرده است. درنتیجه این تفاهم نامه با 36 طرح به سوددهی هرچه بیشتر «کگل» کمک خواهد کرد و حاشیه سود این مجموعه را افزایش خواهد داد. شاید بتوان آینده خوبی را برای سهامداران این شرکت متصور بود، زیرا گل گهر امروز بیش از هر زمان دیگری به دنبال توسعه فعالیت های خود بوده تا قدرت طلبی بیشتر داشته باشد. به نوعی گل گهر در تلاش است تا با اجرای 36 طرح یاد شده علاوه به دست یابی به توسعه پایدار، پرچمدار حوزه سنگ آهن و به دنبال آن صنعت فولاد باشد. 

اما این موفقیت برای گل گهر تبعات مثبتی برای منطقه به همراه خواهد داشت، منطقه ای که می خواهد به قطب صنعتی ویژه تبدیل شده و نقشی پررنگ در اشتغالزایی ایفا کند. 

درواقع این تفاهم نامه به اجرای هرچه بیشتر مسئولیت های اجتماعی گل گهر کمک خواهد کرد. گل گهری که امروز دیگر به دنبال نگاه منطقه ای نیست، بلکه برای نگاه ملی تلاش می کند. 

اجرای پروژه های توسعه نقش مهمی در اشتغالزایی ایفا کرده که به دنبال آن محرومیت را از چهره منطقه می زداید. البته با توجه به موضوع ارتقای تکنولوژی و فناوری ها در این تفاهم نامه گل گهر با استفاده از نیروی کار آمد و تحقق شعار صنعت و دانشگاه به افزایش بهره وری در تولید نزدیک تر خواهد شد. 

تمامی موارد یاد شده حاکی از آن است که گل گهر به اهمیت این توسعه پی برده است تا بتواند از فرصت پیش آمده در بازارهای جهانی بیشترین استفاده را داشته باشد. 

اما نکته مهم دیگر زمان بهره برداری از پروژه های موجود در این طرح است. شاید این بخش برای سهام داران بیش از سایر افرار حائز اهمیت باشد. به هر حال فراموش نکنیم معدنکاری و اجرای پروژه های آن جزو پروژه های زود بازده نخواهد بود به ویژه در حوزه اکتشافات. اما در حوزه هایی مانند توسعه تکنولوژی و ارتقای فناوری می تواند با سرعت بیشتری انجام و با مدیریت درست و به جا در زمانی کوتاه به نتیجه برسد.

اما شاید بازدهی برخی دیگر از پروژه ها از جمله احداث کارخانه های جدید نیازمند صرف زمانی بیشتر باشد به همین دلیل نباید در دست یابی به نتایج چندان عجولانه رفتار کرد. درواقع گل گهر باید با نقشه راهی مشخص به سراغ تحقق این تفاهم نامه رفته تا نتایج آن را در زمان مشخص محقق کند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز