جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
در تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان و اساتید علوم تغذیه کشور مقابل وزارت بهداشت مطرح شد:
نوشین جمشیدی-
کد خبر: ۱۸۷۴۳

تیتر20- جمعی از دانشجویان و اساتید علوم تغذیه کشور در اعتراض به تصمیمات بورد تخصصی تغذیه و دفتر بهبود تغذیه مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده اند. این چندمین تجمع کارشناسان تغذیه در مقابل وزارت بهداشت است که به گفته یکی از معترضین، منشاء اعتراض آنان از 3 مساله مهم و محوری نشات گرفته است.

نخست اینکه با شروع طرح تحول سلامت در سال 94 و به کارگیری کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع شهر، مردم و مسوولین بیشتر با کارکرد کارشناسان تغذیه در آموزش های گروهی و مشاوره های فردی آشنا شدند. اما اخیرا با دستورالعملی از سوی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، قرار بر این شده است که نیروهای با مدارک غیرمرتبط در جایگاه کارشناس تغذیه به کارگرفته شوند. این اقدام علاوه بر به خطر انداختن سلامت جامعه بر خلاف دستورالعمل های پیشین وزارت بهداشت مبنی بر عدم بکارگیری دانش آموختگان دانشگاه های علمی کاربردی در حیطه بهداشت و درمان و همچنین عدم دخالت رشته های تربیت بدنی در حیطه بهداشت و درمان است.

انگیزه دوم این تجمع، اعتراض به اجرای بی عدالت ترین آیین نامه آموزشی معروف به MD_PHD است. در سال 1389 خورشیدی آيين نامه اي تحت عنوان آيين نامه دوره MD-PhD به تصويب رسيده است که دانشجويان سال آخر پزشکي عمومي مي توانند بدون شرکت در آزمون PhD و تنها بر اساس داشتن معدل حداقل 16 و انجام يک مصاحبه وارد دوره PhD رشته هاي علوم پايه از جمله علوم تغذيه شوند که این آیین نامه هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال اجرا است.


اما سومین موردی که موجب آزردگی خاطر و اعتراض تجمع کنندگان بوده است، تحت پوشش قرار نگرفتن خدمات رژیم درمانی است. این در حالی است که همه مسولان به این نکته اذعان دارند که بیماران با داشتن تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب زمان کمتری در بستری هستند و هزینه های بیمار و بیمارستان کاهش می یابد، اما مشاوره ها و رژیم درمانی کارشناسان تغذیه تحت پوشش بیمه نیست، که خود این مسلئه باعث کاهش عملکرد کارشناسان تغذیه در بیمارستان و حوزه بالینی می شود.

در دو سال گذشته دانشجويان و دانش آموختگان رشته تغذيه تجمع ها و فعالیت های گسترده ی داشتند که از جمله آن اعتراض به دبير بورد تخصصی تغذيه و سایر اعضای بورد به دلیل بی تفاوتی در مقابل اقدامات اخیر است. به گفته آن ها دکتر کشاورز پس از 28 سال، همچنان دبیر بورد تخصصی تغذیه است و بسیاری از اتفاقات رخ داده با اعمال نظر او اعمال می شود. امروز نیز آن ها مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده اند تا مراتب اعتراض خود را به مسئولین این وزارتخانه برسانند. البته قبل از این تجمع اقدامات بسیاری برای جلب توجه مسئولین وزارت بهداشت برای رسیدگی به این مسائل شده است که تا کنون به نتیجه نرسیده است.
ارسال نظرات
موضوعات روز