سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
جلسه ویژه بانک‌ها در رابطه با تصمیم‌گیری برای نحوه کمک‌رسانی به مناطق زلزله زده برگزار شد و طی آن سه پیشنهاد از سوی نظام بانکی برای انجام اقدامات اساسی در مناطق زلزله زده و به ویژه استان کرمانشاه مطرح شده است.
کد خبر: ۲۰۰۴۶
بانک‌ها برای کمک به زلزله‌زدگان چه می‌کنند؟

تیتر 20 -  امروز -دوشنبه- مجموعه بانک‌های دولتی و خصوصی با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی از جمله کمیجانی -قائم مقام بانک مرکزی- و فرشاد حیدری -معاون نظارت بانک مرکزی- به میزبانی بانک پارسیان گرد هم آمده و در رابطه با کمک‌رسانی به مناطق زلزله زده بحث و تصمیم‌گیری کردند.

آن طور که جمشیدی - دبیر کانون بانک‌های خصوصی- در رابطه با جزئیات این جلسه توضیح داده است: بانک‌ها تصمیم گرفتند در کنار تسهیلاتی که از سوی هیات دولت و بانک مرکزی برای کمک به مناطق زلزله‌زده مصوب شده، به گونه‌ای کمک‌های خاص خود را ساماندهی کرده و به طور پراکنده انجام نشود. به عبارتی منابع مالی که قرار است در این رابطه هزینه شود را متمرکز و برای انجام اقدامات بلندمدت و بازسازی زیرساخت‌ها در نظر بگیرند.

در نتیجه این جلسه مشترک سه پیشنهاد مطرح شده است. اول اینکه بانک‌ها بازسازی مدارس، درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آسیب دیده در مناطق زلزله زده را تقبل کرده و انجام دهند. مورد دوم اینکه ساخت و ساز بیمارستان سر پل ذهاب که تخریب شده با تجهیز به پیشرفته‌تر ین امکانات پزشکی را به طور کامل بانک‌ها انجام دهند. در این رابطه قرار شده تا نماینده‌ای از بانک‌ها به مناطق زلزله زده اعزام شود تا بتواند در جریان کامل شرایط موجود قرار گرفته و مذاکراتی را با استاندار کرمانشاه انجام شود. بر این اساس پورزرندی -مدیرعامل بانک شهر- از سوی شبکه بانکی به عنوان نماینده فردا به استان کرمانشاه خواهد رفت.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرد که ما برای انجام اقدامات نیازمند دریافت اطلاعات و آمار کافی هستیم که باید از طریق استاندار و البته وزیر بهداشت دریافت شود. اگر مورد تایید قرار گرفته و اطلاعات‌مان تکمیل شود، آنگاه در هفته جاری برای اجرایی کردن تصمیمات اخذ شده وارد عمل خواهیم شد.

اما اگر پیش از بانک‌ها سازمانی ساخت و ساز درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت و یا بیمارستان سرپل ذهاب تقبل کرده باشد آنگاه بانک‌ها پیشنهاد سوم خود را اجرایی خواهند کرد. پیشنهاد سوم این است که بانک‌ها کانکس‌های لازم برای اسکان موقت زلزله‌زدگان تا حد امکان تهیه خواهند کرد.

درخواست برای پیگیری یارانه سود

اما در کنار این تصمیمات پیش از این هیات وزیران مصوب کرده بود که شبکه بانکی تا ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار مناطق زلزله زده قرار دهند که در ادامه بانک مرکزی این رقم را تا  ۷۶۷ میلیارد تومان افزایش داده و روز شنبه به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. این تسهیلات با سود حدود چهاردرصد پرداخت می‌شود. این تسهیلات از طریق هفت بانک عاملی که بانک مرکزی معرفی کرد، اجرایی خواهد شد. در همین رابطه تصمیم دیگری که در جلسه امروز مشترک بانک‌ها اخذ شده این است که سایر بانک‌ها مبالغی را از محل منابع قرض‌الحسنه خود برای افزایش تسهیلات دهی در این رابطه اختصاص دهند، اما قرار نیست که خودشان به طور مستقیم این کار را انجام دهند بلکه این منابع را در اختیار آن هفت بانک عامل یعنی سپه، ملی، ملت، تجارت، کشاورزی، مسکن و صادرات قرار داده و آنها در قالب شرایط تعیین شده تسهیلات را پرداخت خواهند کرد.

در همین جلسه که قائم مقام بانک مرکزی و معاون نظارت حضور داشتند، بانک‌ها از آنها خواسته‌اند تا جریان دریافت یارانه سود که قرار است از سوی دولت پرداخت شود را به طور جدی پیگیری کند. به هر صورت سود تسهیلات بانکی در حال حاضر ۱۸ درصد است که برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت باید مابه‌التفاوت آن در قالب یارانه از سوی دولت به نظام بانکی پرداخت شود./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز