جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
دکتر مهدی کرباسیان، رئیس سابق هیئت عامل ایمیدرو:
ایمیدرو سال‌ها با نام بزرگ‌مردی متبسم و کاردان عجین بود که با مهارت مدیریتی خود، این سازمان را در ذهن تمام فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی و دولت‌مردان در سطوح مختلف ، به‌عنوان حامی آشنا و حک کرد.
کد خبر: ۳۵۲۰۰
اقتصاد نفتی دلیل بی توجهی به پژوهش در بخش معدن است

تیتر20/ شیوا نیک وظیفه - هرچند که نمی‌توان قابلیت‌های دکتر غریب پور را نادیده گرفت اما از دست دادن فرد توانمندی چون دکتر مهدی کرباسیان یکی از صدمه‌هایی بود که به این حوزه وارد شد.

دکتر مهدی کرباسیان، رئیس سابق هیئت عامل ایمیدرو مشخصاً در خصوص ارتباط دانشگاه و معدن در گفتگو یی عنوان کرد: باید به بخش پژوهش و فناوری توجه بیشتری شود و بنده در دوره حضورم در ایمیدرو به‌طور جدی به این موضوع توجه داشتم و می‌دانم این راه در ایمیدرو ادامه‌دار است.

با توجه به اینکه در دوره کرباسیان حدود ۲۵ درصد از سود ایمیدرو صرف هزینه‌های آموزش و پژوهش شده بود، این موضوع به‌تنهایی گواهی بر توجه ويژه او و ایمیدرو به ارتباط بین دانشگاه و معدن هست، او در ادامه خاطرنشان کرد: در دوره مدیریت بنده کار با دانشگاه‌های سرآمد آغاز شد به طوری که در تعامل با دانشگاه تهران بودجه 5 میلیارد تومانی در نظر گرفته شد و میزان 1.5 میلیارد آن در همان دوره پرداخت شد تا بتواند به بهبود ارتباط صنعت؛ معدن و دانشگاه کمک کند. در ادامه این همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه آزاد واحد جنوب نیز انجام شد.

اقتصاد نفتی دلیل بی توجهی به پژوهش در بخش معدن است

به گفته او یکی از مشکلات ایران این است که به‌اندازه کشورهای موفق دنیا به حوزه پژوهش و فناوری توجه نمی‌شود که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان افتادن سایه نفت بر اقتصاد کشور دانست  و دراین‌باره تشریح کرد: در این بخش علاقه‌مندی به همکاری مطرح نیست بلکه این موضوع یک الزام است و باید سرمایه‌گذاری در آن انجام شود و به ارتقاء تکنولوژی در سطح دنیا بیانجامد. 

موضوعی که این روزها متأسفانه در دولت کمرنگ شده، تصمیم درستی نیست که وزارت علوم از عدم اعزام دانشجویان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بگوید، کشور چین زمانی که تصمیم گرفت درهای خود را به اقتصاد جهانی باز کند، پذیرش فناوری‌های دنیا را عملیاتی کرد و نتیجه آن به‌گونه‌ای است که در حال حاضر این کشور بیشترین میزان جذب سرمایه خارجی را دارد. 

این تصمیم دولت در بلندمدت به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود، دانشجویان اعزامی در نهایت حامل علم روز برای کشور خواهند بود و در کنار آن تجهیزات فنی روز برای پیاده‌سازی این دانش نیاز است. 

این نقطه‌ای بود که ایمیدرو در آن احساس مسئولیت می‌کرد و با توجه به بودجه محدود دانشگاه‌ها، تصمیم به حمایت مالی گرفت تا رسیدن به هدف جهانی‌شدن را تسریع بخشد.

 در سال‌های اخیر تعدادی از دانشگاه‌ها در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه فعال شدند که دانشگاه تهران در این زمینه پیشتاز است تا بتواند از بودجه اقتصادی کشور در پژوهش و نوآوری استفاده کند و بخش صنعت و معدن نیز بتواند نیاز علمی خود را برطرف کند. ما امیدواریم ارتباط این حوزه هر روز بیشتر از قبل شود./معدن نامه
ارسال نظرات
موضوعات روز