جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
مدیر فناوری اطلاعات بانک ملت در گفت و گو با تیتر20:
ترک تبریزی گفت: اگر چه اجرای رمز دوم اجباری برای مشتریان و بانک ها با سختی هایی همراه خواهد بود، ولی در نهایت به عنوان یک تصمیم حاکمیتی بانک ها آن را اجرا خواهند کرد، اما باید هماهنگی و همراهی همه بانک ها در این موضوع باشد و یک زمان مشخص برای همه بانک ها در اجرای اجباری کردن رمز پویا تعیین شود.
کد خبر: ۳۸۱۴۹
اجرای غیر فراگیر رمز پویا بانک ها را متضرر می کند
تیتر20 / سارا دلیریان - موضوع اجباری شدن رمز دوم پویا در حالی همچنان مورد تاکید مقامات بانک مرکزی است که هنوز پیچیدگی ها و چالش هایی در خصوص اجباری کردن استفاده از رمزهای یکبار مصرف، هم برای بانک ها و هم مشتریان شبکه بانکی مفروض است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی قرار بود از ابتدای خردادماه سال جاری، استفاده از رمز دوم بانکی به صورت پویا برای همه مشتریان شبکه بانکی اجباری شود، اما بانک مرکزی در ضرب العجل تعیین شده با استناد به مواردی نظیر عدم آمادگی برخی بانک ها و فراهم نبودن زیرساخت ها از پیاده سازی این فرآیند در تاریخ یادشده عقب نشینی کرد و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار این طرح خواهد بود.

بانک ملت از جمله اولین بانک هایی بود که به طور مستقل اعلام کرد با تاکید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و‌ پلیس فتا، استفاده از رمز پویا در تمامی تراکنش های مبتنی بر کارت های بانک ملت از ابتدای شهریورماه سال جاری، اجباری خواهد بود. این بانک در اطلاعیه ای تاکید کرد که محافظت و صیانت از دارایی های مشتریان، حفظ محرمانگی اطلاعات کارت های بانک ملت و آسودگی و ایجاد آرامش خاطر هنگام انجام تراکنش های مالی غیرحضوری مبتنی بر کارت از جمله مهم ترین دلایل انجام این اقدام از سوی این بانک بوده است، اما در نهایت این اقدام عملیاتی نشد و بانک ملت با تمدید متوالی زمانی در این موضوع تاکنون به نوعی از اجرای این تصمیم عقب نشینی کرده است. 

مرتضی ترک تبریزی، مدیر فناوری اطلاعات بانک ملت در گفت و گوی اختصاصی با تیتر20 به دلایل این تصمیم اشاره کرده و معتقد است: در موضوع پیاده سازی رمز دوم پویا یک سری الزامات فنی وجود دارد که این مسائل فنی و زیرساختی را می توان به مرور حل و مرتفع نمود، از جمله موضوع افزایش ظرفیت حجم پیامک از سوی ارسال کننده های اس ام اس به مشتریان، چرا که در موضوع رمز دوم بر خلاف پیامک های رسید تراکنش، باید به صورت فوری و قطعی این پیام ها در لحظه برای مشتری ارسال شود و یک تاخیر یا خطای کوچک می تواند علاوه بر ایجاد مشکل برای مشتری، ارتباط بانک با مشتری را نیز دچار لطمه جبران ناپذیری نماید. 

او در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع اصلی در اجرای این طرح، هماهنگی همه بانک ها با یکدیگر است، افزود: اگر یک بانک صرفا به این موضوع وارد شود به دلیل اینکه فرآیند معامله مشتریان با سختی مواجه می شود، آن بانک ضرر خواهد کرد، به عبارتی وقتی سایر بانک ها یک سرویس را سهل و آسان ارائه می دهند، بانک اجراکننده شیوه جدید سرویس قطعا با ریزش مشتری مواجه می شود. 

ترک تبریزی ادامه داد: بگذریم از اینکه اجرای این فرآیند برای مشتریان و بانک ها سختی و تبعات جدی به همراه خواهد داشت، اما در نهایت به عنوان یک تصمیم حاکمیتی بانک ها این موضوع را پذیرفته و اجرا خواهند کرد، اما باید هماهنگی و همراهی همه بانک ها در این موضوع باشد و یک زمان مشخص برای همه بانک ها در اجرای اجباری کردن رمز پویا تعیین شود که البته در حال حاضر رایزنی هایی میان بانک های خصوصی و دولتی در جریان است که همه به صورت هماهنگ، در یک روز، این فرآیند اجباری شدن رمز دوم را عملیاتی کنیم که اگر این هماهنگی رخ دهد بقیه مسائل حل شدنی است.

مدیر فناوری بانک ملت در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر20 در خصوص اینکه با وجود تبعات این تصمیم برای  بانک ها و ایجاد چالش برای عمده مشتریان بانکی، چرا نظام بانکی از راهکارهای دیگری برای افزایش امنیت تراکنش های اینترنتی و مقابله با فیشینگ استفاده نمی کند، پاسخ داد: البته در حال حاضر شاپرک و بانک مرکزی در سرویس درگاههای اینترنتی فرآیندی ایجاد کرده اند که بلافاصله رمز از طریق آنها ارسال می شود و این امکان با پیگیری های بانک مرکزی به زودی عملیاتی خواهد شد، اما بهرحال واقعیت این است که ما داریم به دلیل ملاحظاتی برای افرادی که دقت کافی برای مراجعه صفحات پرداخت بانکی ندارند، فرآیند را برای همه افراد دشوار می کنیم که این به نظر من هم مورد نظر مشتری نخواهد بود و اجباری کردن آن سبب نارضایتی مشتریان خواهد شد. اما بهرحال به دلیل دستور حاکمیت گریزناپذیر است و اگر با هماهنگی همه بانک ها باشد قابل اجرا خواهد بود و اگر قرار باشد بازگشت به عقب داشته باشیم و طرح جایگزین دیگری برای این موضوع ارائه شود، اجرای آن باید برای همه بانک ها یکسان باشد.


ارسال نظرات
موضوعات روز