جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۴۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
تیتر20 بررسی می کند؛
شیوع ویروس کرونا را نمی توان به هیچ وجه به فال نیک گرفت اما شاید بتوان از دل سیاهی این شرایط، نقاط روشنی را یافت که می توان از آنها به دستاوردهایی رسید.
نوش و نیش کرونا بر نظام بانکی
تیتر20 / سارا دلیریان - روزهای تلخ شیوع ویروس کرونا در ایران درحال گشودن صفحه جدیدی در زندگی همه ما ایرانیان است، تلخی و دغدغه هایی که حاصل شیوع این بیماری است، تبعات سخت و سنگینی بر نظام سلامت کشور تحمیل کرده است اما در عین حال در پس این هزینه برای بعضی از بخش ها از جمله در نظام بانکی، فرصت هایی نیز فراهم آمد تا بخشی از اقدامات، تصمیمات و تغییرات چه در سوی بانک‌ها و چه در سمت مردم با فوریت اتفاق بیفتند یا دستکم محک بخورند.

البته که نظام بانکی و کارمندان این بخش، به سبب مسائل بسیاری که قطعا نیاز به آسیب شناسی جدی دارند، یکی از بیشترین هزینه های اجتماعی و جانی را از ناحیه شیوع کرونا متحمل شده‌اند که اتفاق بسیار تلخ و ناخوشایندی است اما روی دیگر این سکه، ترغیب و الگوسازی برای بخش های مختلف مردم در تعاملی جدید با سیستم بانکی بوده‌است، چرا که عموم مردم برای نخستین بار با بیشترین سطح از اجبار روانی در تعامل و ارتباط خود با سیستم بانکی تجدید نظر کرده و ناگزیر هستند به شیوه جدیدی از بهره مندی از خدمات بانکی روی آوردند.

کارت به جای پول

در کنار گسترش بیشتر استفاده عمومی از خدمات غیرحضوری بانکی، موضوع کاهش نیاز و استفاده از پول نقد  یکی از فرصتهایی است که شیوع ویروس کرونا در اختیار عموم قرار داده تا بالاخره پس از سالها، این واقعیت را بپذیریم که در دوران جدید، نیاز نیست در بسیاری از مراودات از پول نقد استفاده کنیم و اتفاقا مدتهای مدیدی است بر خلاف عادات عمومی و فرهنگی ما، راهکارهای جایگزین برای استفاده از پول نقد متدوال شده که هزینه های تولید و استفاده از اسکناس را کاهش داده اند.

اسکناس نو، بی‌اسکناس نو

فراموش نکرده ایم که هرساله چه مصائبی با روی آوردن عموم مردم و حتی بسیاری از شعب به استفاده از پول نقد و اسکناس نو به نظام بانکی تحمیل می شد و چه حجمی از مراجعات غیرضروری را به شعب بانکها رقم می زد که البته کار فرسایشی و پر استرسی برای کارمندان بانک ها تعریف می کرد اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده پس از اعلام ممنوعیت توزیع پول نقد و اسکناس نو در شعب بانکی از سوی بانک مرکزی، در اقدامی قابل توجه بانک ها با افزایش سقف دریافت پول از دستگاههای خودپرداز و نیز سقف انتقال وجه و مبلغ کارت های هدیه، موفق شدند تعامل مردم را با شعب بانکها کاهش داده و همچنین نیاز عمومی به پول نقد را به حداقل میزان ممکن برسانند. 

این اقدام علاوه بر اینکه گامی مهم در راستای تغییر ذائقه عموم مشتریان بانکی نسبت به استفاده از خدمات غیرحضوری به شمار می رود، با افزایش اقبال مشتریان به این سرویس های غیرحضوری، هزینه تمام شده خدمات بانکی و نیز تولید و توزیع پول نقد را نیز در اقتصاد کشور کاهش چشمگیری خواهد داد.

سالهاست مدیران پیشرو در بانکداری ایرانی از لزوم و فراگیری بانکداری دیجیتال سخن می گویند، شیوه جدیدی از تعامل بانک و مشتری که یکی از برآیندهای جدی آن کاهش شعب فیزیکی بانک ها است ولی به دلایل متعددی از جمله رخوت برخی بازیگران سیستم بانکی، مقررات پیچیده و دست و پاگیر و نیز عدم آمادگی روانی و فرهنگی مشتریان تا به امروز، با موفقیت و اقبال آنچنانی که انتظار می رفته، رو به رو نبوده است، فرآیندی که در روزهای پایانی سال 98 و با شیوع ویروس کرونا، ضرورت آن بیش از هر زمان دیگری احساس شد.

بر اساس همین ضرورت های ایجابی، رگولاتور با سرعتی بیش از همیشه اقدام به بازنگری در برخی مقررات کرد، بانکها بازنگری جدی در خدمات و حتی زیرساختهای بانکداری غیرحضوری خود نمودند و مشتریان نیز رویکردی تازه در مواجهه و استفاده از خدمات بانکی در پیش گرفتند، اگر چه هنوز، هم از منظر مقررات نهادهای ناظر، هم از منظر افزایش کیفیت و تنوع و سرعت خدمات از سوی بانکها، راهی طولانی برای تحقق بانکداری دیجیتال در کشور مطرح است اما شرایط حاضر، باعث شد این فرآیند با صعود چندین پله در مدتی کوتاه، به تحولی تازه نزدیک تر شود.

تمرینی برای کاهش شعب

قطعا با شرایط پیش آمده، هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت، شاهد فروکش کردن تب افتتاح شعب فیزیکی در شبکه بانکی خواهیم بود و مدیران تصمیم ساز در نظام بانکی با این نهیب مواجه خواهند بود که بالاخره این ضرورتی است که هرچه زودتر باید برای تحقق کامل آن برنامه ریزی و اقدام عملی مناسبی صورت دهند.

البته نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که اگرچه دستاوردهای نظام بانکی در تحقق بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات غیرحضوری کم نبوده و این برهه حساس برای شبکه بانکی به مثابه سکوی پرتابی بوده است، اما بهرحال بیش از گذشته نظام بانکی نیازمند معرفی خلاقانه تری از دستاوردهای خود است، شیوه ای خلاقانه که کمتر از گذشته مبتنی بر شیوه های دستوری و بیشتر بر مبنای روشهای تشویقی برای طیف گسترده تری از مشتریان شبکه بانکی است تا خدمات ایمن بانکی را ملموس تر معرفی نماید.

امروز و با ضرورت های پیش آمده، گستره مشتریان خدمات غیرحضوری بانک ها افزایش و تنوع قابل توجهی داشته است. مشتریانی که نیازمند آگاهی بیشتری درباره تنوع، سرعت، ایمنی و ظرفیت های گسترده شبکه بانکی برای خدمات بانکداری مجازی و غیرحضوری هستند باید با روشهای ملموس تری این شیوه ها را تجربه نمایند تا مفهوم جدید تجربه مشتری که در این روزها حاصل شده سبب چسبندگی بیشتر عموم مشتریان به اپلیکیشن ها و سایر کانال های غیرحضوری بانکی شود و استمرار استفاده از این روش ها را در درازمدت تضمین نماید.

بدیهی است شیوع ویروس کرونا را نمی توان به هیچ وجه به فال نیک گرفت اما شاید بتوان از دل سیاهی این شرایط، نقاط روشنی را یافت که می توان از آنها دستاوردهایی بزرگ کسب کرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: