جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
تیتر20/ با کا132 و دنا پلاس توربو اتفاق می افتد
به نظر می رسد هدف ایران خودرویی ها از عرضه دنا پلاس توربو و کا 132 حضور در بخشی از بازار است که تاکنون کمتر در آن عرض اندام کرده اند.
کد خبر: ۴۵۲۷۴
ورود ایران خودرو به محدوده لوکس ها
تیتر20 - ایران خودرویی ها قصد دارند در راستای توسعه محصول، دو خودرو جدید شامل دنا پلاس توربو و کا 132 را  طی سال جاری روانه بازار کنند. 

در باب عرضه این دو محصول به بازار، چند پرسش مهم ایجاد شده است، از جمله اینکه قیمت آنها چقدر از آب در می آید و رقیب کدام محصولات فعلی بازار خواهند بود. 

به نظر می رسد هدف ایران خودرویی ها از عرضه دنا پلاس توربو و کا 132 حضور در بخشی از بازار است که تاکنون کمتر در آن عرض اندام کرده اند، یعنی بازار محصولات به اصطلاح لوکس.

در حال حاضر ایران خودرو بخش بزرگی از بازه قیمتی 50 تا 110 میلیون تومان را در اختیار دارد و به واسطه محصولاتی مانند پژو 405، پارس، 206 و سمند، با تیبا و ساینا و کوئیک رقابت می کند. البته این قلمرو ایران خودرو با توجه به نرخ دستوری قیمت ها ترسیم شده، حال آنکه اگر نرخ های بازار را ملاک قرار دهیم، این شرکت در حال حاضر هیچ محصولی زیر 110 میلیون تومان (در بازار) ندارد. 

با احتساب قیمت های بازار (که البته ایران خودرو می گوید نفعی از آن نمی برد و اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولاتش نصیب دلال ها می شود)، محدوده قیمت محصولات ایران خودرو از بالای 110 میلیون تومان آغاز و از مرز 200 میلیون تومان نیز تجاوز می کند.

هرچه هست، با در نظر گرفتن نرخ کارخانه ای محصولات ایران خودرو، این شرکت در حال حاضر خودرویی در قد و قواره های دنا پلاس توربو و کا132 ندارد، بنابراین این دو محصول می توانند سفیران لوکس آبی های جاده مخصوص باشند.

احتمالا یکی از استراتژی های ایران خودرو در قبال کا132 و دنا پلاس توربو این است که با عرضه این دو محصول، بخشی از تقاضای موجود در بازار وارداتی های دست دوم را به سمت خود جذب کند. در حال حاضر با توجه به رشد شدید نرخ ارز و ممنوعیت واردات، قیمت خودروهای خارجی به شدت صعود کرده و دست کمتر کسی به مدل های صفر کیلومتر و حتی کارکرده آنها می رسد. 

بنابراین این احتمال هست که عرضه محصولاتی داخلی مانند دنا پلاس توربو و کا132 با توجه به ظاهر جذاب آنها و همچنین امکانات و آپشن هایشان، بخشی از مشتریان وارداتی ها را جذب بازار داخل به ویژه خودروهای موردنظر کند.

هرچند ایران خودرو هنوز قیمت دقیق کا132 و دناپلاس توربو را اعلام نکرده، با این حال به نظر می رسد این دو تا حدودی قیمت هایی نزدیک به هم داشته باشند. ایران خودرویی ها چندی پیش کا 132 را پیش فروش کردند، منتها بدون اعلام قیمت نهایی؛ این در حالی است که با توجه به ودیعه اخذ شده از ثبت نام کنندگان این محصول، می توان حدس زد خودرو موردنظر در چه بازه قیمت عرضه خواهد شد. 

ایران خودرو برای مدل های معمولی و اتومات کا132 قیمتی بین 120 تا 150 میلیون تومان را لحاظ کرد. با فرض اینکه این ودیعه ها نصف قیمت نهایی را پوشش داده باشند، کا132 با قیمتی بین 240 تا 300 میلیون تومان در درب کارخانه عرضه خواهد شد. به احتمال زیاد دنا پلاس نیز محدوده قیمتی همین حول و حوش خواهد داشت، بنابراین ایران خودرو می تواند بازه قیمتی 200 تا 300 میلیون تومان را احتمالا بدون رقیب داخلی قدرتمندی در اختیار بگیرد. در حال حاضر نه سایپا و نه پارس خودرو به عنوان رقبای اصلی ایران خودرو سهمی در این بازه قیمتی ندارند؛ می ماند شرکت های بخش خصوصی که آنها نیز از اوضاع تولید مناسبی برخوردار نیستند، هرچند به هر حال می توانند سطحی از رقابت را با دنا پلاس توربو و کا132 داشته باشند. بنابراین ایران خودرو به واسطه دو محصول جدیدش، احتمالا دست بالا را در بازه قیمتی 200 تا 300 میلیون تومان خواهد داشت، هرچند البته نرخ بازار خودروهای موردنظر قطعا بالاتر از اینها خواهد بود.


ارسال نظرات
موضوعات روز