پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
سرمایه‌گذاری و حضور در بازارهای بورس جهان پدیده عجیبی نیست. اما وضعیت بازار بورس تهران با همه جهان تفاوت می‌کند. یک مرد اتریشی نخستین شرکت خارجی در بازار بورس تهران را نمایندگی می‌کند. او از تجربه عجیب خود می‌گوید.
کد خبر: ۴۶۲۵۰
تیتر20- خیلی از قواعد بازی که بر نظام مالی جهان حاکمند، در کشور ایران عمل نمی‌کنند. صرف‌نظر از تلاطم در بازار بورس تهران، تحریم‌های مالی ایران از سوی آمریکا نیز ورود و خروج پول از این کشور را تا حد ناممکن، دشوار کرده است. در چنین شرایطی، یک مرد اتریشی تصمیم گرفته است بخت و اقبال خود را در بازار بورس تهران بیازماید.

روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" گزارشی درباره این اقدام عجیب منتشر کرده و نام این گزارش را گذاشته است: «عرضه کباب به بازار بورس تهران!»

نام این مرد اتریشی یوزف دون‌هایزر است. صاحب یکی از بزرگترین واحدهای عرضه مواد خوراکی و غذا در اتریش است. در واقع، او تامین غذا در همه قطارهای اتریش را برعهده دارد. به‌رغم این حرفه پردرآمد، به فکر سرمایه‌گذاری در بازار بورس تهران افتاده است.

دون‌هایزر می‌گوید، حدود یک سال مسئولان ایران من را به دنبال نخود سیاه فرستادند. او از بورکراسی دیوانه‌‌کننده ایران سخن می‌گوید. به‌رغم موانع بسیار، دون‌هایزر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به عنوان نخستین شرکت خارجی پا به بازار بورس تهران می‌گذارد.

نویسنده مقاله "فرانکفورتر آلگماینه" می‌نویسد که حکایت ورود یوزف دون‌هایزر به بازار بورس تهران، قصه‌ای از "هزار و یک شب" نیست. او از اواسط ماه اوت در شراکت پنجاه پنجاه با یکی از کارفرمایان ایرانی به نام محمد خلفی، که در بخش راه‌آهن فعالیت می‌کند، شرکت خود را راه‌اندازی کرده است.

این اتریشی در بازار بورس چه می‌کند؟

یوزف دون‌هایزر در ایران نیز همان کاری را می‌کند که در اتریش. یعنی تامین خوراک و غذای مسافران قطارها. برای هر گروهی از مسافران، غذای خاصی در نظر گرفته است. مثلا در شبکه قطارهای شرکت فدک خوراک مسافران را تامین می‌کند.

مسافران عادی با خرید بلیط شرکت مسافربری فدک، بسته ناهار شامل یک شیشه آب، نان و شکلات دریافت می‌کنند. از گروه دیگری از مسافران حتی با چلوکباب پذیرایی می‌شود. مسافران متمول‌تر که در کوپه‌های تجملی می‌نشینند، می‌توانند از ماکارونی‌های ویژه و حتی کوردون بلو نیز لذت ببرند.

دون‌هایزر در همراهی با خلفی قادر است روزانه غذای ۱۰ هزار نفر را  تامین کند. خودش می‌گوید به علت کرونا، این رقم به دو هزار نفر کاهش یافته است. اما این شرکت با حضور خود در بازار بورس، وظیفه تامین سفارش غذا از سوی بانک‌ها، شرکت‌های انرژی و حتی بورس تهران را نیز برعهده گرفته است.

دون‌هایزر می‌گوید کار کردن در بازار تهران، آن هم در بازار بورس این کشور با آن تورم لگام گسیخته‌اش، تنها یکی از مشکلات او است. مشکل بزرگ‌تر او این است که درآمد حاصله از کار خود را چطور از این مملکت آن‌هم با تحریم‌های فراگیر مالی خارج کند. خودش می‌گوید که تا کنون حدود پنج میلیون دلار فروش داشته است./ ایران جیب

ارسال نظرات
موضوعات روز