جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
تیتر20 بررسی می کند؛
نکته مهم درباره داخلی سازی خودرو تجاری شیلر این است که با حمایت از این پروژه می توان تا حدی نیاز بازار به خودروهای مشابه خارجی را کاهش داد. اتفاقا حالا که بحث واردات خودروهای کارکرده مطرح شده، تولید و توسعه امثال شیلر سبب می شود کشور نیاز کمتری به واردات خودروهای سنگین و نیمه سنگین داشته باشد.
کد خبر: ۴۸۳۰۵
شیلر، الگوی خصوصی برای داخلی سازی تجاری ها
تیتر20 - داخلی سازی خودرو در ایران هرچند طی این سالها معمولا به محصولات سواری مربوط بوده، با این حال شرکت های بخش خصوصی در دوران تحریم اقداماتی را در حوزه ساخت داخل خودروهای تجاری انجام داده اند که به نظر می‌رسد این موضوع کمی مغفول مانده است. در این بین، بهمن دیزل به‌عنوان یکی از بزرگان بخش خصوصی صنعت خودرو و وابسته به گروه بهمن، توانسته ضمن معرفی یک پلتفرم داخلی، گام های مهمی نیز در حوزه ساخت داخل خودروهای تجاری بردارد.

صحبت از کامیونت و مینی بوس شیلر است، محصولاتی که گروه بهمن پلت فرم آنها را به نام خود کرده و طبق اعلام مسئولان این شرکت، خودروهای ساخته شده روی پلت فرم مورد نظر تا ۷۰ درصد داخل سازی شده اند. اهمیت این موضوع از چند جهت قابل توجه است. نخست اینکه تقریبا برای اولین بار است که به ساخت داخل خودروهای تجاری تا این حد اهمیت داده می شود و کار به داخلی سازی ۷۰ درصدی می رسد، آن هم توسط بخش خصوصی و در دوران سخت تحریم. 

بنابراین اقدام بهمن دیزل می تواند الگویی برای سایر خودروسازان فعال در حوزه ساخت تجاری ها باشد تا آنها نیز در مسیر توسعه داخلی سازی محصولات سنگین و نیمه سنگین قدم بردارند. اینکه بهمنی ها توانسته اند خودروهایی تجاری را به واسطه پلت فرمی داخلی و با این حجم از داخلی سازی عرضه کنند، نشان از توان موجود خودروسازی کشور برای کاهش وابستگی به خارجی ها دارد. البته مشارکت با شرکت های خارجی کمک بزرگی به توسعه صنعت خودرو کشور خواهد کرد، اما به هر حال اکنون که در تحریم به سر می بریم، چندان امکان همکاری با خارجی ها وجود ندارد. 

بنابراین داخلی سازی می تواند اولا  تحمل  دوران تحریم را راحت کند تا خطوط تولید خودروسازان و بازار، معطل خارجی ها نمانند. در کنار این موضوع البته بحث قیمت نیز در میان است، چه آنکه داخلی سازی می تواند سبب عرضه خودروها با قیمت کمتر شود. در واقع با توجه به نرخ بالای ارز، هرچه قطعه خارجی کمتری در خودروهای داخلی به خصوص تجاری ها بسیار گران تر هستند، استفاده شود، قیمت تمام شده شان پایین تر خواهد آمد.

نکته دیگر در مورد داخلی سازی شیلر اما به مسئله صرفه جویی ارزی مربوط می شود. در حال حاضر به دلیل تحریم و افت سنگین فروش نفت و مسدود شدن راه های نقل و انتقال پول، کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است، بنابراین هرگونه داخلی سازی در حوزه خودرو که ذاتا صنعتی ارزبر و وابسته به خارج است، می تواند سبب خروج ارز کمتری شود. حال گروه بهمن توانسته با داخلی سازی ۷۰ درصدی شیلر، نیاز محصولات متعلق به این پلت فرم به قطعات خارجی را پایین بیاورد.

این بدان معناست که ارز کمتری بابت ساخت محصولات پلت فرم شیلر از کشور خارج خواهد شد. از طرفی، نیاز گروه بهمن نیز به قطعات خارجی برای تولید محصولات مختلف اعم از کامیونت و مینی بوس روی پلت فرم شیلر کاهش یافته است. بنابراین حتی اگر تحریم ادامه داشته باشد، گروه بهمن باز هم  بابت اینکه محصولی با وابستگی نه چندان زیاد به خارجی ها، دارد، خیالش راحت است. 

اما نکته دیگر درباره داخلی سازی شیلر این است که با حمایت از این پروژه می توان تا حدی نیاز بازار به خودروهای مشابه خارجی را کاهش داد. اتفاقا حالا که بحث واردات خودروهای کارکرده مطرح شده، تولید و توسعه امثال شیلر سبب می شود کشور نیاز کمتری به واردات خودروهای سنگین و نیمه سنگین داشته باشد. در مجموع اما حمایت های مادی و معنوی از پروژه هایی مانند شیلر، در نهایت به کاهش ارزبری و وابستگی کمتر به خارجی ها منجر می شود، به خصوص در حوزه خودروهای تجاری که طی این سال ها نسبت به داخلی سازی آنها غفلت صورت گرفته و تمرکز اصلی روی سواری ها بوده است.  

ارسال نظرات
موضوعات روز