جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای در گفتگوی اختصاصی با تیتر20:
در موضوع درج قیمت تولیدکننده روی کالاها، اعضای اتحادیه از ضرایب سودی که به فروشگاه‌های زنجیره ای اختصاص داده شده، ناراضی هستند. آن‌ها معتقدند که هزینه‌های فروشگاه‌ها در تعیین این ضرایب دیده نشده است و اگر این ضرایب تغییر نکند فروشگاه‌ها در ادامه حیات خود دچار مشکل می‌شوند.
کد خبر: ۵۶۲۴۱
نظارت بر قیمت کالاها سیستمی می‌شود / امسال دفاتر استانی اتحادیه راه اندازی می‌شود
تیتر20 – منصور عالی پور، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای در گفت و گو با تیتر20 ضمن بیان این مساله که فروشگاه‌های زنجیره ای همواره سعی داشته اند با سیاست‌های دولت همراه و هماهنگ عمل کنند، اظهار داشت: «فروشگاه‌های زنجیره ای جزو سرمایه‌های یک کشور محسوب می‌شوند و بازوی اجرایی خوبی برای دولت‌ها هستند و در همه جای دنیا تقریبا با اتکا به این بخش، بازارها کنترل می‌شوند.»

عالی پور، با اشاره به پیش قدم شدن فروشگاه‌های زنجیره ای علیرغم اینکه طرح درج قیمت تولید را ناقص و ناموفق می دانند، گفت: «فروشگاه‌های زنجیره ای بخشی از اقتصاد کشور است که به صورت شفاف سیاست‌های دولت را که مربوط به درج قیمت تولید روی کالاها بود، اجرا کرد و حتی در  جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره خرید شفاف» با همکاری دولت با قوت آن را برگزار کردند.»
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای در ادامه تصریح کرد: «در موضوع درج قیمت تولید روی کالاها، اعضای اتحادیه از ضرایب سودی که به فروشگاه‌های زنجیره ای اختصاص داده شده، ناراضی هستند و اعتقاد دارند هزینه‌های فروشگاه‌ها در آن دیده نشده و اگر این ضرایب تغییر نکند فروشگاه‌ها برای ادامه حیات خود دچار مشکل می‌شوند.»

عالی پور با اشاره به اینکه در مقوله حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، باز هم همکاران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای متحمل زحمت شدند، گفت: «پاسخ‌گویی‌ها به نهادهای مختلف از روند اجرا و شکیبایی در پاسخ‌گویی به مشتریان حاضر در سطح فروشگاه‌ها  از لحاظ توجیح،کار سختی بود. آن هم در شرایطی که فروشگاه‌ها علاقه مند بودند کالاها با قیمت گذشته به نحوی عرضه شود که هم مردم راضی باشند وهم سیاست دولت اجرایی شود.
نظارت بر قیمت کالاها سیستمی می‌شود / امسال دفاتر استانی اتحادیه راه اندازی می‌شود
فرانچایز صنوف سنتی به کمک اتحادیه
عالی پور با اشاره به اینکه رفع مشکل توزیع کالا در کشور در گرو تقویت و هوشمندسازی سیستم توزیع است، گفت: «درباره توزیع یارانه‌ها، اقداماتی در کشور از طریق سیستم نوین توزیع در حال انجام است که کمک می‌کند کالاهای یارانه‌ای به دست مصرف کننده نهایی برسد؛ از طرفی این اتفاق به طور قطع همه توزیع کنندگان و صنوف سنتی را نیز تشویق خواهد کرد که کسب و کارشان را مجهز به سیستم توزیع هوشمند کالا کنند.»

این کارشناس حوزه خرده فروشی، افزود: «در این راستا یکی از برنامه‌های سال جاری اتحادیه برقراری ارتباط با اتحادیه خواربار فروشان است تا بتوان با روش فرانچایز، صنوف سنتی را نوین سازی کرده و آنان نیز مجهز به نظام توزیع هوشمند شوند.»

او درباره رقابت فروشگاه‌های زنجیره ای با صنوف سنتی خاطر نشان کرد: «تجربه سال‌های گذشته نشان داد هر کجا فروشگاه‌های زنجیره ای حضور داشته باشند صنوف سنتی آن منطقه ترغیب می‌شوند خودشان را تجهیز کنند و شرایط مشتری مداری را طوری فراهم نمایند تا در این رقابت مصرف کننده منتفع شود.»

عالی پور، در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فروشگاه‌های زنجیره ای در توسعه شعب نباید شتابان عمل کنند؟ تصریح کرد: « توسعه بدون برنامه و شتابان اشتباه است و بعضا منجر می شود یک سری از برندهای فروشگاهی مجبور به توقف توسعه ‌شوند و حتی برخی از فروشگاه‌ها به خاطر آنکه فعالیت شان صرفه اقتصادی نداشته است جمع آوری می‌شوند.»

راه اندازی دفاتر استانی اتحادیه 
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای با اشاره به برنامه‌های مهم اتحادیه در سال پیش رو اظهار داشت: «چند محور اصلی برای کارهای آتی در دستور کار قرار دارد که یکی از آن‌ها راه اندازی دفاتر استانی اتحادیه است.»

عالی پور در این باره اضافه کرد:‌ با توجه به گستره فعالیت اتحادیه در سطح کشور، لازم است در استان‌های دارای اعضای فعال، دفاتر استانی به منظور حل مشکلات و حضور نماینده اتحادیه در ستاد تنظیم بازار استان و پیگیری امور مربوط به اعضا دایر شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی به تازگی اولین دفتر اتحادیه در استان خراسان رضوی افتتاح شده و سعی برآن است تا پایان سال دفاتر استانی دیگری در استان‌های بزرگ و همجوار راه اندازی شود.
وی درباره شرح وظایف و عملکرد دفاتر استانی تصریح کرد: «دفاتر در استان‌ها وظایف مشخصی دارند و با توجه به اینکه اعضای قدیمی و شناخته شده در استان‌ها حضور دارند از این ظرفیت در جهت تسهیل کسب و کار و ارتباط گیری و حضور در تصمیم‌گیری‌های استانی و حتی نظارت، پیگیری و رفع مشکلات اعضا استفاده خواهد شد.»
نظارت بر قیمت کالاها سیستمی می‌شود / امسال دفاتر استانی اتحادیه راه اندازی می‌شود
فعال سازی بخش آموزش اتحادیه
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای درباره ایجاد تحولات در اتحادیه گفت: «امسال بخش علمی اتحادیه فعال خواهد شد و بر این اساس، بازتعریف فعالیت‌ها و گروه بندی‌ها با توجه به گستردگی اعضا در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

او افزود: «جهت آشنایی اعضا بخش آموزش اتحادیه نیز در حال فعال سازی است و از طرفی یک سری کارگروه‌ها از قبیل کارگروه پوشاک باید تقویت شده و در کنار آن کارگروه لوازم خانگی هم امسال فعال خواهد شد.»

عالی پور با اشاره به اینکه طبق قانون، اتحادیه سه کمیسیون شامل فنی و آموزشی، رسیدگی به شکایات و حل اختلاف و بازرسی دارد، اظهارداشت: «در بخش بازرسی اتحادیه ماهانه حجم انبوهی از کارها انجام می‌شود بطوریکه 9500 فروشگاه فعال در سراسر کشور به طور متوسط ماهانه سه بار از هر فروشگاه بازرسی دقیق صورت می‌گیرد و نتایج برخی از بازرسی‌ها به گونه ای است که حتی منجر به لغو پروانه و ارسال پرونده واحد متخلف به مراجع قانونی می‌شود.»

سیستمی کردن نظارت بر قیمت کالاها از طریق داشبورد مدیریتی
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره ای سیستمی کردن نظارت بر اطلاعات کالایی فروشگاه‌ها از طریق یک داشبورد مدیریتی یکی از برنامه‌های مهم سال جاری اتحادیه دانست و گفت: « سیستمی کردن نظارت‌ها برنامه ریزی شده تا با استفاده از یک اپلیکیشن و داشبورد مدیریتی بتوان اطلاعات کالاها را جمع آوری کرد و علاوه بر ارائه لینک دسترسی به مراجع بالادستی به صورت سیستمی روی کالاها بخصوص از نظر قیمت نظارت داشت.»

کرونا جان 59 نفر از کارکنان فروشگاه‌های زنجیره ای را گرفت 
او با اشاره به اینکه همکاران بسیاری در فروشگاه‌های زنجیره ای در دوران کرونا آسیب دیدند، گفت: «آخرین آمار نشان می‌دهد 59 نفر از همکاران فروشگاه‌ها به خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند؛ چرا که پرسنل فروشگاه‌های زنجیره ای در ایام کرونا با تمام توان تلاش کردند مردم در فروشگاه‌ها با کمبود کالا مواجه نشوند.»

مزدک جمشیدی
عکس ها: سحر افتخارمنش
ارسال نظرات
موضوعات روز