سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
تیتر20 بررسی کرد:
شرکت سنگ آهن گهر زمین در تلاش است تا با تحقق برنامه های تدوین شده در حوزه HSE علاوه بر افزایش ایمنی در بین کارکنان خود و ارتقای شاخص های زیست محیطی، به توسعه پایدار دست پیدا کند که حالا ممیزی های ایمیدرو نشان می دهد در این زمینه موفق عمل کرده است.
کد خبر: ۵۹۳۶۶
توسعه پایدار گهرزمین با ارتقای شاخص های محیط زیستی
تیتر20- ایمنی، بهداشت و محیط زیست یا همان HSE یکی از مهمترین فاکتورها برای توسعه پایدار است و این موضوع در بخش معدن اهمیتی دو چندان به خود می گیرد.
 
درواقع لازمه توسعه پایدار حفظ محیط زیست و ارتقای ایمنی و بهداشت است. سیستم مدیریت HSE نیز تلاش می کند تا با نظارت بر تمامی سازمان ها عملکرد در این حوزه را ارزیابی و نقاط ضعف را شناسایی تا بهبود پیدا کنند.

از سویی دیگر اجرای برنامه ای مختلف در این زمینه می تواند میزان بهره وری را افزایش دهد. درنتیجه در سال های اخیر شرکت های بزرگ تلاش کرده اند شاخص های مربوط به HSE را در مجموعه خود محقق کند. 

در این بین شرکت سنگ آهن گهرزمین در راستای دستیابی به توسعه پایدار به نحوی برنامه ریزی کرده است که بتواند در مسیری صعودی قرار بگیرد. موضوعی که به خوبی در گزارش ممیزی سازمان توسعه و نوسازی ایمیدرو در 400 شاخص حوزه ایمنی ، بهداشت و محیط زیست قابل رویت است و نشان می دهد گهر زمین  در مسیر خوبی قرار گرفته است. 

در بخش ایمنی بدون شک ارتقا عملکرد و دستیابی به شاخص های موجود باعث می شود تا حوادث موجود که در بخش معدن می تواند بیشتر باشد، کاهش پیدا کند. بخشی از عملکرد های موجود در این حوزه به اجرای برنامه های آموزشی گهرزمین باز می گردد که تلاش می کند سطح ایمنی در میان پرسنل افزایش پیدا کند. 

در این قسمت هرچند استفاده از تکنولوژی های جدید و تجهیزات به روز می تواند سطح ایمنی را افزایش دهد اما در کنار آن اگر آموزش وجود نداشته باشد نمی توان به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرد. این در حالی است که آموزش پرسنل می تواند بر افزایش بهره وری نیز اثر مستقیم داشته باشد. 

رویکرد اصلی مدیریت «HSE» شرکت سنگ آهن گهر زمین حفظ و ارتقای سلامت کارکنان و حفاظت از محیط زیست است که آموزش نقش مهمی را ایفا میکند.

این موضوع در حوزه بهداشت نیز به خوبی قابل لمس است و نمی توان آموزش را در آن بی تاثیر دانست. درواقع سرمایه گذاری اصلی گهرزمین برای تحقق دو قسمت اول بیشتر معطوف به آموزش خواهد بود، البته در بخش بهداشت اقداماتی در حوزه درمانی و خدمات طب کار نیز صورت گرفته اما تجهیزات به روز کامل کننده آن خواهد بود. 

در کنار این موارد محیط زیست اصلی ترین چالشی است که بخش معدن با آن مواجه است و می تواند اذهان عمومی را نسبت به فعالیت های معادن و واحد های صنایع معدنی تحریک کرده و آن را مغایر با فاکتورهای محیط زیستی بدانند. 

در این حوزه کار کمی متفاوت تر خواهد بود، زیرا علاوه بر آموزش و فرهنگ سازی، باید از تجهیزات و تکنولوژی های جدید استفاده کرد. درواقع محیط زیست یکی از رئوس اصلی دستیابی به توسعه پایدار است و گهر زمین در سال های اخیر با سرمایه گذاری در این بخش تلاش کرده است تا موضوعات زیست محیطی را در حد استانداردهای موجود رعایت و اجرایی کند.
 
در این راستا اقداماتی همچون، اصلاح ساختار سازمانی مدیریت ایمنی بر اساس ادغام واحد ایمنی و عملیات با ذکر مسئولیت ها جهت حذف و کاهش سطح ریسک عملیات استخراج برای اولین بار در حوزه معادن، بازسازی کامل تمامی سیستم های ترمز‌ دامپتراک های ۱۰۰ و ۳۵ تن کوماتسو، بازسازی ماشین آلات معدنی شامل دامپتراک ها ،بیل مکانیکی، بلدوزر و‌ ماشین الان سبک  جهت بهبود ضریب ایمنی و بهره وری با توجه به شرایط تحریم و... صورت گرفته است. 

اقدامات یاد شده باعث شده تا گهر زمین رتبه برتر عملکرد HSE در ممیزی ایمیدرو برای سومین سال متوالی را از آن خود کند.

حفظ چنین جایگاهی برای سه سال پی در پی به معنای سرمایه گذاری این مجموعه برای دستیابی به توسعه پایدار است که تا اینجای کار گهرزمین عملکرد موفقی به ثبت رسانده است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز