پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
با توسعه حمل و نقل ریلی میتوان هزینههای زنجیرهی تولید فولاد را به میزان قابل توجهی کاهش داد و گرهای از مشکلات حمل و نقل موجود در بخش معدن و صنعت را حل کرد. ایجاد دسترسی به شبکه حمل ریلی برای تمامی شرکتهای معدنی و صنعتی ، پروژهای است که در منطقه گل گهر کلید خورده است.
کد خبر: ۵۹۸۳۴
تیتر ۲۰- حمل و نقل یکی از گلوگاههای اصلی بخش معدن و صنعت در مسیر توسعه محسوب می شود. در سال های اخیر عواملی چون تحریم ها و افزایش نرخ تورم موجب افزایش قیمت قطعات یدکی ناوگان ریلی و جاده ای، عدم امکان تامین تجهیزات و قطعات با کیفیت، افزایش سوخت، فرسودگی ناوگان ریلی و نتیجتاً افزایش کرایه حمل شده است که این موضوع بر قیمت تمام شده تولیدات معدنی و صنعتی اثر گذار بوده است.
این در حالی است که توسعه حمل ریلی و ایجاد زیرساخت های مناسب برای آن می تواند کاهش قیمت تمام شده را به همراه داشته باشد. کاهش مصرف سوخت ، کاهش هزینه های حمل،کاهش آلایندگیهای زیست محیطی و کاهش ترافیک در جادههای کشور و افزایش ایمنی از مزایای حمل ریلی به شمار میآید.
همه این موارد دست به دست هم می دهد تا فعالان بخش معدن استفاده از حمل ریلی و توسعه آن را به حمل جادهای ترجیح دهند. البته نکته مهم آن است که تامین زیرساختهای حمل و نقل از وظایف دولتها محسوب میشود اما در حال حاضر بنگاه های اقتصادی بزرگ در بخش معدن و صنعت خود به سراغ ایجاد این زیرساختها میروند.
یکی از مجموعه هایی که در این زمینه به سراغ توسعه حمل و نقل ریلی رفته است، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.از اقدامات اساسی گل گهر به منظور توسعه زیر ساخت حمل و نقل ریلی، احداث بزرگترین ایستگاه مبادله انباشت و برداشت (شانتینگ یارد) در کشور بوده است.
این ایستگاه به طول 72 کیلومتر، شامل 29 خط و شش انشعاب میباشد که به زودی تمامی شرکتهای منطقه گل گهر را به شبکه ریلی متصل خواهد نمود. در حال حاضر شرکت گل گهر با ایجاد پایانهی جدید به شبکه ریلی متصل شده است.
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در اقدامی دیگر برای اولین بار در کشور اقدام به احداث پروژه پایانه ريلي به صورت لوپ نموده است. از مزایای این طرح میتوان به قبول قطارهاي اعزامي بدون محدوديت تعداد واگن برای بارگيري، افزایش سرعت بارگیری ریلی و نتیجتا افزایش راندمان اشاره نمود.
یکی دیگراز اقدامات گل گهر در جهت توسعه زیر ساخت حمل و نقل ریلی به منظور سرمایه گذاری،احداث خط راه آهن سیرجان کرمان به طول 170 کیلومتر میباشد. این پروژه که خط راه آهن شرق و غرب کشور را از طریق اتصال خط ریل زاهدان- کرمان– بندرعباس به هم متصل میکند، مسیر حمل ریلی مذکور را به میزان 316 کیلومتر کوتاه تر خواهد کرد که هزینه های حمل را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
از چالشهای پیش روی افزایش راندمان حمل و نقل ریلی میتوان کندی روند سیر واگن ها از مبداء تا مقصد عنوان کرد.
یکی از دلایل کندی روند سیر واگنها،کمبود و فرسودگی واگن برگردان های فعلی در مقصد و میزان بالای توقفات به دلیل تعمیرات آنها می باشد، که این امر باعث کندی روند تخلیه و رسوب واگن ها در ایستگاههای ریلی طول مسیر و مقصد شده است و نتیجتا منجر به کاهش راندمان سیر واگنها از مبداء تا مقصد میگردد. شرکت گل گهر به منظور برطرف نمودن این معضل، احداث تجهیزات جدید تخلیه واگن در مقصد را نیز در برنامه خود قرار داده است.
یکی دیگر از دلایل اساسی کندی روند سیر واگنها، کمبود دیزل و فرسودگی ناوگان موجود در شبکه راه آهن میباشد که منجر به افزایش توقفات قطارها و رسوب واگنها در طول مسیر شده است.
شرکت گل گهر در زمینه توسعه زیر ساخت بخش حمل ریلی و برطرف نمودن چالش کندی روند سیر واگنها، با سرمایه گذاری و خرید ناوگان(15 دستگاه لکوموتیو و 714 دستگاه واگن) در جهت افزایش راندمان حمل ریلی قدم برداشته است، همچنین لازم به ذکر است خرید 10 دستگاه لکوموتیو دیگر در برنامههای آتی شرکت گل گهر قرار دارد.
دستیابی به اهداف پیش بینی شده نیازمند افزایش سرعت در تامین مواد اولیه و همچنین کاهش هزینه های تولید است که یکی از موارد موثر در این زمینه توسعه حمل ریلی است. گل گهر در این راستا می تواند سهم خود را علاوه بر تولید در زنجیره ارزش، در بخش حمل و نقل هم افزایش دهد.
البته گل گهر تنها به مقوله حمل ریلی نپرداخته و سرمایه گذاری در ساخت اسکله را هم در دستور کار دارد و در طرح ساخت اسكله با قابليت پهلوگيري كشتيهاي با ظرفيت بالا مشارکت کرده است.
گل گهر توسعه حمل و نقل را در اولویتهای خود قرار داده است زیرا می داند بدون توجه به این موضوع نمیتواند توسعه در بخش معدن و صنعت و به دنبال آن افزایش فروش و سود آوری پایدار را محقق کند.
به هر حال سرعت تامین مواد اولیه و همچنین ارسال بهینه و به موقع محصول نهایی به بازار می تواند یکی از موضوعات مهم افزایش سهم در بازارهای داخلی و خارجی برای گل گهر باشد.
امروز توسعه همه جانبه در گل گهر کلید خورده است که علاوه بر تامین نیازهای مجموعه می تواند برای سایر مجموعههای فعال درمنطقه هم موثر باشد. از سویی دیگر این موضوع باعث میشود تا سهم گل گهر در اشتغالزایی کشور نیز افزایش پیدا کند.