جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
تیتر20 بررسی کرد؛
طی سال های اخیر قیمت خودروهای تولید داخل متاثر از برخی عوامل به شدت افزایش یافته است.حال در این شرایط راه اندازی 2 خط بدنه جدید در گروه بهمن می تواند اثرات قابل ملاحظه ای در این صنعت و برای بخش خصوصی داشته باشد.
کد خبر: ۶۱۴۴۸
اثرات راه اندازی خطوط بدنه جدید گروه بهمن
تیتر20 - طی سال های اخیر خودروسازی کشور از عوامل و مشکلات زیادی رنج برده و می برد؛تحریم های مستقیم علیه این صنعت،افزایش نرخ ارز و نوسان آن ، افزایش تورم، هزینه های تولید، افزایش نرخ مواد اولیه و عواملی از این دست بر قیمت نهایی خودروها تاثیرگذاشته اند.

این تاثیر به اندازه ای بوده است که نه تنها باعث جا به جایی شدید در کلاس های مختلف در بازار خودرو  شده است ، بلکه قیمت و کیفیت محصولات را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود.

 در این شرایط هر یک از خودروسازان در پی ترسیم مسیری بوده و هستند که بتوانند از یک سو بر تنوع محصولات بیافزایند و از سوی دیگر از نظرکیفی نیز بتوانند سطح بالاتری از محصولات را ارائه بدهند.

با این حال تحریم ها به رغم کمرنگ تر شدن همچنان اثرات زیادی در این صنعت داشته است.
در کنار این عوامل نقل و انتقال پول و همچنین حمل و نقل قطعات هم بر میزان و سرعت تولید و هم بر قیمت تمام شده موثر است.

در این وضعیت هر یک از خودروسازان سعی دارند شرایطی را فراهم کنند که بتوانند علاوه بر افزایش تیراژ محصولات و تنوع بخشی بیشتر به بازار،قیمت های تمام شده را کاهش دهند و همچنین بتوانند نظر بازار را جلب کنند.

 گروه بهمن نیز با توجه به این موارد در راستای ادامه برنامه های توسعه ای خود، دو خط تولید بدنه جدید را در دستور کار قرار داده است.

نقش خطوط بدنه جدید در تولید
در وهله اول این خطوط بدنه جدید می تواند نقش قابل توجهی در کاهش هزینه های حمل و نقل داشته باشد. به بیان دیگر طی سال هایی که جهان گرفتار و درگیر کرونا شده بود بسیاری از صنایع مختلف در سراسر دنیا با توقف تولید مواجه شده بودند.

پس از کمرنگ شدن اثرات این ویرس،آرام آرام شرایط تولید مهیا شد و تقاضا برای مواد اولیه،قطعات و سایر موارد مورد نیاز تولید به سرعت بسیار عجیبی بالا رفت.

همین مساله باعث بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا در بحث حمل و نقل شد.با توجه به حجم گسترده حمل و نقل دریایی و تقاضای بیشتر و همچنین سرعت تحویل این بخش با حجم بالاتری مواجه شد.

 این مساله باعث شد که قیمت و هزینه های حمل و نقل نیز به همین میزان افزایش پیدا کند.در واقع از یک سو زمان تحویل به دلیل تقاضای زیاد طولانی تر شد و از سوی دیگر هزینه های این حمل و نقل نیز افزایش بسیار زیادی پیدا کردند.

به نحوی که هزینه نقل و انتقال 3 هزار دلاری تا سقف 10 هزار دلار نیز افزایش پیدا کرد. در این میان از یک جهت افزایش بیش از 300 درصدی و از سوی دیگر زمان تحویل به یکی از عوامل تاخیر در تولید تبدیل شدند.این موضوع البته خود را در ایران به شکل دیگری نشان می داد.

این اتفاق در حالی رخ داده بود که صنعت خودروسازی کشور به صورت توامان با تحریم و کرونا همراه شده بود.تحریم ها به تورم دامن زده بود و قیمت ارز نیز افزایش پیدا کرده بود.

افزایشی که با کاهش ارزش پول ملی همراه شده بود.در این شرایط بسیاری از افراد برای حفظ ارزش دارایی های خود به سراغ بازارهایی می رفتند که می توانست خیال آنها را راحت کند.

یعنی هم از حفظ ارزش دارایی خود اطمینان داشتند و هم می دانستند که حضور در این بازار ها برای آنان با سود نیز همراه باشد.بازار خودرو یکی از بازارها بود ( البته همچنان هست). هجوم این تقاضاها تعادل بازار را برهم زد و موج جدیدی از افزایش قیمت ها ایجاد کرد.

در این شرایط افزایش تولید در دستور کار تمام خودروسازان اعم قرار گرفت.اما در کنار مسائلی مانند تورم و نوسان نرخ ارز،طولانی شدن مسیر حمل و نقل مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و هزینه های مرتبط با آن باعث افزایش قیمت ها می شد.وضعیتی که همچنان نیز ادامه دارد و این افزایش هزینه ها بر قیمت تمام شده هزینه بالایی تحمیل می کنند.

در این شرایط ایجاد خطوط بدنه جدید باعث خواهد شد که از یک سو مسیر تولید کوتاه تر و از سوی دیگر قیمت تمام شده کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

به بیان دیگر بخش عمده ای از هزینه های حمل و نقل بدنه حذف و به سرعت نقل و انتقال سایر مواد و قطعات مورد نیاز در حجم و سرعت بیشتری افزوده خواهد شد.

در همین حال افزایش میزان تولید بدنه در داخل بر کیفیت نیز تایر گذار است.به اصطلاح خود خودروسازان وقتی تمام مجموعه را در کنار هم یک جا داشته باشند،بسته بندی (مونتاژ) با توانمندی و کیفیت بالاتری همراه خواهد شد.البته این تنها تاثیر ایجاد خطوط بدنه جدید در گروه بهمن نیست،بلکه افزایش تولید و توزیع و عرضه سریع تر به بازار را به دنبال خواهد داشت.

اما یکی دیگر از نکات قابل توجه این حرکت جدید گروه بهمن،فراهم کردن فضای اشتغال و افزایش تعداد نیروی متخصص در خودروسازی است.

به بیان دیگر این خطوط بدنه به جای اینکه اشتغال را به جای کشورهای مبدا واردات به داخل کشور منتقل خواهد کرد.در این میان یک مساله وجود دارد که می تواند در این صنعت باعث تحرک بیشتر شود و آن افزایش رقابت میان تولید کنندگان است. 

در واقع با توجه به رقابتی که در بازار وجود دارد،سایر شرکت ها نیز برای عقب نماندن از این قافله و افزایش ضریب نفوذ خود سعی می کنند که در این مسیر گام بردارند.به نحوی که بتوانند علاوه بر افزایش تولید محصولات خود را با قیمت های مناسب تر در حجم بیشتر وارد بازار کنند.

بنابراین می توان گفت که خطوط بدنه جدید گروه بهمن تنها بر تولیدات این شرکت تاثیر نخواهند داشت و غیر از ایجاد فرصت های جدید در این گروه،باعث تحرک بیشتر در جاده مخصوص خواهد شد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز