يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند: 
گروه مادر تخصصی توسعه صنایع و معادن خاورمیانه (میدکو)، در حالی در صدر لیست ابر بدهکاران بانکی قرار دارد که با شعار توسعه ما از معدن آغاز می‌شود کار خود را در این بخش آغاز کرد.  
کد خبر: ۶۸۷۶۰

تیتر 20- در بین شرکت های بخش خصوصی، گروه مادر تخصصی توسعه صنایع و معادن خاورمیانه (میدکو) با 134 همت بزرگترین دریافت کننده تسهیلات بانکی بوده است. 
اما چرا میدکو باید در صدر این لیست باشد؟


گروه مادر تخصی توسعه صنایع و معادن خاورمیانه در لیست منتشر شده در بین ابربدهکاران بانکی، جایگاه نخست را از آن خود کرده است.

 
این در حالی است که این مجموعه به عنوان یک شرکت خصوصی فعال در بخش معدن و صنایع معدنی توسعه حداکثری را با شعار «توسعه ما از معدن آغاز می شود» در دستور کار خود قرار داد. 


اجرای پروژه های مختلف چه در بالا دست و چه پایین دست و همچنین ایجاد شرکت های مختلف در زیرمجموعه این شرکت، بدان معنا بود که میدکو با برنامه ریزی کارشناسی شده به دنبال حضور هرچه بیشتر در بخش معدن و صنایع معدنی است. 


این مجموعه در برهه ای جز بزرگترین شرکت های خصوصی فعال در بخش معدن بود که در ادامه راه روند فعالیت هایش نشان می دهد در رقابت با دیگر شرکت های خصوصی میدان را واگذار کرده و به مجموعه هایی که دارد بسنده کرده است. 


عدم موفقیت میدکو در رقابت با دیگر شرکت های بخش خصوصی و به نوعی حاشیه نشینی آن نشان می دهد که سوددهی این مجموعه آن طور که پیش بینی می شد نبوده است. 
حتی واحد فولاد زرند ایرانیان به عنوان دومین مجموعه کوره بلند فولادی در سال های اخیر در تامین زغالسنگ با مشکلاتی همراه بوده و واردات این محصول بر قیمت تمام شده آن تاثیر گذار بوده است. 


حال انتشار این لیست و صدر نشینی میدکو در آن، یک زنگ خطر برای سهامداران این شرکت محسوب می شود. 


شرکتی که قرار بود به عنوان یک مجموعه خصوصی که سوددهی از اولویت های اصلی آن است، فعالیت های خود در بخش معدن اعم از تولید تا صادرات را گسترش دهد امروز با رقم بالایی به عنوان بدهکار بانکی محسوب می شود. 


درچنین شرایطی شاید برخی سهامداران میدکو در حمایت از این شرکت مردد شده سهام خود را در صف فروش قرار دهند. 


این اتفاق می تواند شرایط میدکو را بیش از پیش سخت کند. شاید امروز این مجموعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند تصمیم گیری کارشناسی برای توسعه فعالیت های خود و افزایش فروش باشد زیرا با این حجم از بدهکاری بی شک اجرای طرح های توسعه ای سخت خواهد بود. 


این در حالی است که قرار بود این مجموعه سوددهی خوبی برای سهامداران داشته باشد و از محل این سوددهی به توسعه هر چه بیشتر بپردازد. حال باید دید میدکو برای این میزان بدهی چه برنامه ریزی دارد. 


از سویی دیگر باید دید که این لیست تنها مشخص کننده ابر بدهکاران است یا تسهیلات بگیرانی بوده اند که در بخش های مختلف فعالیت دارند.

ارسال نظرات
موضوعات روز