جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
سهام این پالایشگاه به مردم  واگذار می شود

تیتر20 - وزیر نفت با اشاره به اینکه با راه‌‌اندازی کلیه فازها یک میلیون بشکه میعانات گازی در کشور تولید خواهد شد گفت: با اجرای آن بخش خام فروشی را در میعانات گازی در کشور به اتمام رسانده و آن را تبدیل به فرآورده خواهیم نمود.
 به گزارش  باشگاه خبرنگاران، بیژن زنگنه در مراسم آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه‌های میعانات گازی اظهار داشت: وزارت نفت در حال حاضر شیوه جدید را برای پیشبرد اهداف خود در پیش گرفته است به طوری که با راه‌اندازی کلیه فازهای پارس جنوبی یک میلیون بشکه میعانات گازی تولید خواهد شد به طوری که از این میزان 360 هزار بشکه سهم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، 120 هزار بشکه پتروشیمی برزویه و 480 هزار پالایشگاه سیراف است که با اجرای آن بخش خام فروشی را در میعانات گازی به اتمام خواهیم رساند.

وی تصریح کرد: این طرح برای نخستین بار از طریق فراخوان عمومی برای تخصیص خوراک در کشور انجام شده است.

زنگنه گفت: برای اجرای طرح سیراف 54 شرکت در فراخوان شرکت کرده بودند که بعد از ارزیابی و سابقه احداث پالایشگاه پتروشیمی و نحوه مدیریت تیمی و توانایی مالی، هشت شرکت انتخاب شدند که از این تعداد 5 شرکت خصوصی و سه شرکت خصولتی بودند.

زنگنه ادامه داد: بازگشت سرمایه برای اجرای این پروژه 26 درصد است که این طرح‌ها به دلیل نزدیکی به آب و دسترسی به خوراک هزینه سرمایه‌گذاری مشترک را کاهش می‌دهد.

زنگنه گفت: یکی از اهداف توسعه مالکیت عمومی در سرمایه‌گذاری صنعت نفت است به طوری که 35 درصد از سهام از طریق سرمایه‌گذاران در مرحله نخست در فرابورس واگذار خواهد شد که این کار مهمی است چرا که با عرضه 35 درصد سهام حدود یک میلیارد دلار سهم به مردم واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: پالایشگاه سیراف طوری که طراحی شده است که بخش خصوصی بتواند با سرمایه‌گذاری، پالایشگاه‌ها را با ظرفیت 60 هزار بشکه‌ای در کشور احداث کند.

وی گفت: در این پالایشگاه حدود 148 هزار بشکه گازوئیل، 25 هزار بشکه گاز مایع، 30 هزار بشکه سوخت جت، 132 هزار نفت‌‌های سبک و 144 هزار نفت‌های سنگین تولید خواهد شدو پیش‌بینی می‌شود این پالایشگاه سال 96 یا اواخر سال 97 به بهره‌برداری برسد که با بهره‌برداری از آن مشکلی برای فروش فرآورده‌های نفتی نخواهیم اشت.

زنگنه اظهار داشت: از اواخر امسال کارهای عملیاتی این طرح شروع می‌شود و اجرای آن بیش از 2.5 سال طول خوهد کشید.

زنگنه تصریح کرد: بخش خصوصی کشور ما در حال حاضر به بلوغی رسیده است که انتظار داریم بتواند با اتحاد و یکپارچگی کارهای محوله را به سرانجام برساند.

وزیر نفت ادامه داد: سیاست دولت این است که از خام فروشی در کشور جلوگیری کنیم با وجود سود حاصله از نفت نسبت به پالایشگاه‌های میعانات گازی سود کمتری است و ما حاضر هستیم که به سرمایه‌گذاران کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سیاست وزارت نفت این است که فراخوانی را مانند احداث پالایشگاه سیراف در بخش پتروشیمی اجرا کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز