شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
ز نظر شركت هاي خارجي، ايران به دليل شرايط سياسي، ‌امنيتي و جغرافيايي مي تواند هاب منطقه اي در زمينه توليد و سرمايه گذاري باشد.
کد خبر: ۱۰۷۵۲
ايران خودرو روي ريل توسعه همكاری هاي بين المللي

تیتر 20 - در روزهای ابتدایی توافق هسته ای نگاه صنعت خودروی جهان به سوی ایران جلب شد و غول های خودروسازی جهان برای حضور در ایران آماده می شدند. حال که حدود دوسال از آن تاریخ می گذرد، نتایج آن گفتگوها و مذاکرات به کجا رسیده است؟ از نظر شركت هاي خارجي، ايران به دليل شرايط سياسي، ‌امنيتي و جغرافيايي مي تواند هاب منطقه اي در زمينه توليد و سرمايه گذاري باشد.

اين منطقه بازاري حدود 400 ميليوني دارد و اين پتانسيلي غيرقابل انكار به شمار مي رود .از سوي ديگر سابقه حضور بسياري از شركت هاي خارجي در كشور و همكاري با شركاي ايراني باعث توجه و اقبال صنعتگران و سرمايه گذاران جهاني نسبت به ايران بوده است. به همين دلايل، ‌همايش بين المللي صنعت خودرو فرصت مغتنمي ساخت تا در مورد همكاري ها و سطح تعاملات رايزني هاي صورت گرفته و پس از اجراي برجام، رقابت اين شركت ها براي حضور در بازار ايران شدت گيرد. در اين مدت مذاكرات فشرده و گسترده اي با شركت هاي معتبر اروپايي و آسيايي انجام شد.  نمونه به سرانجام رسيدن بخشي از مذاكرات را مي توان در قرارداد ايران خودرو با پژو و بنز ديد. همايش هاي بين المللي،  فضايي را فراهم مي كند تا خودروسازان ضمن آشنايي با يكديگر از توان فني و مهندسي خود مطلع شوند و براي ايجاد يا توسعه همكاري ها برنامه‌ريزي كنند.

همايش چهارم و كارنامه اي پر بار

در چهارمين همايش بين المللي صنعت خودرو خودروسازان تمام توان خود را به كار خواهند بست تا آخرين دستاوردها و شرايط همكاري در تمام بخش هاي خودرويي را عرضه كنند. ظرفیت تولید گروه صنعتي ايران خودرو پتانسیل بسیار مطلوبی است تا ضمن حرکت باشتاب به سمت توسعه کمی و کیفی در تولید، با عرضه محصولات متنوع و جدید، هدايت بازار ایران و منطقه را در دست داشته باشد.

توليد

درحال حاضر گروه صنعتي ايران خودرو با توليدروزانه بيش از دوهزار و 500 دستگاه انواع خودرو سواري، وانت وتجاري كه مجموع آن از ابتداي سال تا پايان دي ماه حدود 530 هزار دستگاه است بالاترين سهم را در بازار خودرو از آن خود كرده است.

كيفيت

تولید خودروی بدون عیب از برنامه های اصلی گروه صنعتی ایران خودرو  است. اين شركت سعي می کند كه محصولي بدون عيب توليد كند تا مشتري تا 10 هزار كيلومتر نيازي به مراجعه به تعميرگاه نداشته باشد. در آخرين نتايج ارزشيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران بيشتر محصولات ايران خودرو سه ستاره كيفي را كسب كرده اند. در آخرين ارزيابي كه در دي ماه انجام شده محصول گراندويتاراي ايران خودرو خراسان چهار ستاره كيفيت را كسب كرده است. همچنين در آخرين ارزيابي صورت گرفته از سوي شركت رنو، محصولات رنو توليدي در شركت ايران خودرو (تندر) در مرز طلايي كيفيت شركت رنو قرار گرفته و عنوان كيفيت برتر محصولات تندر درخاورميانه، آفريقا و هند را كسب كردند. توليدكنندگان محصولات رنو در منطقه خاورميانه، هند و آفريقا براساس تقويم اجرايي شركت رنو همواره به صورت تصادفي مورد ارزيابي قرار مي گيرند كه در آديت موسوم به 00611 شاخص هاي كيفيت، گروه صنعتي ايران خودرو براي سومين بار پياپي موفق به كسب عنوان توليدكننده برتر شده است.

توسعه محصول

از جمله برنامه هایی که همواره مورد تاکید گروه صنعتي ايران خودرو است، گسترش تحقیق و توسعه محصول با برند ایران خودرو توليد محصولات مشترك با خودروسازان جهاني است. محصول 207i صندوقدار و دناي فيس ليفت يا همان دناپلاس، دو محصول جديد ايران خودرو است كه در دي ماه امسال رونمايي شد. پروژه طراحي 207i صندوقدار براساس نيازو تقاضاي مشتريان و حفظ سهم بازار در بخش خودروهاي كلاس c، منطبق با استانداردهاي روز ايمني و محيط زيست در مركز طراحي و توسعه محصولات جديد ايران خودرو به پايان رسيد و قرار است اين خودرو در نيمه اول سال 96 روانه بازار شود. همچنين متخصصان و كارشناسان ايران خودرو مدل جديدي از محصول دنا را طراحي كردند كه از استاندرادهاي ايمني مجهزي برخوردار است. دناپلاس اولين خودرو داخلي مجهز به سانروف و كيسه هواي جانبي در سطح مطلوبي از استانداردهاي ايمني قرار دارد.  اين خودرو تا پايان سال 95 وارد بازار خواهد شد. همچنين در آبان ماه امسال اولين بدنه محصول پژو 2008 رنگ شده و خطوط توليد درحال تجهيز هستند. طبق برنامه زمانبندي اولين محصول مشترك ايكاپ اسفندماه امسال وارد بازار خواهد شد. 

توسعه قواي محركه

صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهاي سه سيلندر توروبو شارژ با قدرت بيشتر همزمان با مصرف سوخت و ميزان آلايندگي كمتر حركت كرده است. از اين رو گروه صنعتي ايران خودرو و شركت ماهله آلمان قرارداد طراحي و توليدخانواده اي از موتورهاي سه سيلندر را امضا كردند. براساس اين قرارداد ايران خودرو و ماهله آلمان موتور خودرو طراحي و توليد مي‌كنند. موتورهايي كه براساس اين قرارداد 5هزار ميليارد ريالي، طراحي و توليد خواهند شد، 120 تا 160 اسب بخار قدرت و 285 نيوتن بر متر گشتاور و از نظر آلايندگي نيز دست‌كم استانداردهاي يورو 6 را خواهد داشت. مصرف سوخت 4/7 لیتر در یکصد کیلومتر در واحد محصول و در سبد تولید محصولات به 4 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

از ديگر اقدامات ايران خودرو در سال جاري در حوزه قواي محركه راه اندازي پيشرفته ترين خط توليد گيربكس در شركت چرخشگر است. اين شركت گيربكس پيشرفته جي.اچ.كيو (JHQ) را با ظرفيت سالانه 300 هزار دستگاه توليد خواهد كردكه امكان صادرات آن نيز وجود دارد.

گام هاي صادراتي

توليد بدون سرمايه گذاري از راهبردهاي اصلي ايران خودرو در كشورهاي صادراتي هدف است. ايران خودرو در طبق تفاهم نامه اي كه در بهار امسال با كشور آذربايجان به امضا رسانده بود عمليات ساخت خط توليد محصولات خود براي مونتاژ محصولات خود در اين كشور را آغاز كرد.  این پروژه با سرمایه گذاری 14 میلیون دلاری طرف آذربایجانی و با ظرفيت توليد سالانه 10 هزار دستگاه خودرو، نيمه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا، رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد. بخش ديگر صادرات محصولات ايران خودرو به كشور عراق است كه علاوه بر خودروي سواري به صورت قطعات منفصله، صادرات كاميون به صورت آماده نيز برنامه ريزي شده است. ايران خودرو قصد دارد تا محصولات دنا، رانا و سورن را سايت سيامكو توليد كند و دومین محموله از قطعات برای تولید نزدیک به 90 دستگاه از محصولات جدید به سایت سیامکو در كشور سوريه ارسال شده است. همچنين در مسير توسعه بازارهاي بين المللي، به تازگي تفاهم نامه اي براي ايجاد خط توليد محصولات ايران خودرو در كشور عمان با سرمايه گذاري طرف عماني و ارايه خدمات فني از سوي ايران خودرو نيز به امضا رسيده است. همجنين  در سال جاري بيش از 300 دستگاه دنا به الجزاير صادر شده است و الجزاير به عنوان دومین بازار قاره آفريقا همواره مورد توجه خودروسازان برتر جهاني بوده است. پس از صادرات دنا به بازار الجزاير و  استقبال مردم، بنابر درخواست بخش خصوصي، احداث سايت مونتاژ در اين كشور برنامه ريزي شده است. برهمين اساس شركت جوينت ونچري با سرمايه گذاري 80 درصدي طرف الجزايري به نام «آيام كو» ايجاد شده است . باصادرات نخستين محموله تجهيزات خط توليد ايران خودرو به الجزاير گام اساسي در خصوص احداث كارخانه ايكوالجزاير برداشته شد.

فروش و توسعه سهم بازار

گروه صنعتي ايران خودرو با درك شرايط رقابتي و به منظور كسب سهم مناسب از بازار داخلي شرايط فروش متنوعي براي جذب مشتريان بيش تر در میان خودرو سازان داخلي تدوين و اجرا كرده است. اين شركت در بين 100 شركت برتر در شاخص ميزان فروش پنجم شد .این شرکت با فروش بيش از 196 هزار ميليارد ريال این مقام را كسب كرد. گروه صنعتي ايران خودرو موفق شده در سال گذشته سهم بازار محصولات خود را به 54 درصد برساند. اين شركت درصدد است با توليد و عرضه محصولات متنوع و جديد سهم فعلي را حفظ كرده و حتي افزايش دهد.

خدمات پس از فروش

شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو، ايساكو،‌ با تدوين برنامه هاي جامع و به روز، به دنبال كسب رضايت حداكثري مشتريان است. براساس اعلام نتايج ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، ايساكو توانسته با كسب بالاترين امتياز در صدر جدول ارزيابي سال 94 در ميان شركت هاي ارايه دهنده خدمات خودرويي داخلي قرار گيرد. ايساكو در حالي در بین 39 شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرویی توانسته بيشترين امتياز را كسب كند كه در هفت دوره متوالي این ارزيابي‌ها که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده، همواره در جايگاه نخست قرار داشته است. از ديگر سو باتوجه به برنامه‌ريزي ايران‌خودرو براي ورود خودروهاي جديدبه بازار، ايساكو به عنوان متولي خدمات پس از فروش اين خودروساز، آماده خدمت‌رساني به مشتريان  است .

همكاري باشش برندجهاني

گروه صنعتي  ايران خودرو موفق شددر پسا برجام با شش شريك خودرو ساز بزرگ خارجي فعاليت هاي خود را توسعه دهد. عقد قرارداد با شركت پژو و تاسيس شركت مشترك ايران خودرو و پژو به نام ايكاپ كه اولين گام ايران خودرو در مسير جهاني شدن بود. طبق مفاعد قرارداد با پژو، از هر 100 دستگاه توليد محصول مشترك ، 30 دستگاه آن  صادر خواهد شد. از ديگر سو در همکاری با بنز، دو شرکت مشترک در بخش تجاری ایجاد می شود. در شرکت مشترک حوزه فروش سهم  ایران خودرو51درصد و در شرکت مشترک خدمات پس از فروش سهم طرف آلمانی  51درصد خواهد بود. سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات آن‌ها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم از سوی دایملر، از جمله موارد مورد توافق است. همچنن  اين شركت در زمينه همكاري در بخش خودروي سواري با شركت بنز نيز در حال مذاكره است . روابط ايران خودرو با سوزوکی در تولیدگراند ویتارا نیز توسعه می‌یابد. در سال‌های گذشته با شركت سوزوكي فقط روي محصول ويتارا همكاري وجود داشته است، اما ايران خودرو قصد دارد  توليدمحصولات ديگري از اين خودروساز مانند سوئيفت، ويتاراي جديد و سياز را نيز به انجام برساند.  همچنين مذاكره با شركت داتسون براي توليدمحصولات جديدبه صورت مشترك درحال جريان است ./ایکوپرس

ارسال نظرات
موضوعات روز