سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
عادت‌هاي روزانه‌اي كه ايجاد جوش مي‌كنند!

تیتر20 - زيبا به نظر رسيدن نه تنها شما را خوشحال مي‌سازد، بلكه به شما اعتماد به نفس داده و باعث مي‌شود به جلو پيش برويد و با دنيا روبه رو شويد. زماني كه ظاهر خوبي داشته باشيد به صورت خودكار احساس خوبي هم خواهيد داشت. اما با وجود افزايش آلودگي، عادات غذايي غلط و افزايش همواره استرس در دنياي امروزه پوست ما بيشتر از همه رنج مي‌برد و آسيب مي‌بيند.
فراموش نكنيد الگوهاي غيرطبيعي خواب، موجب خستگي پوست مي‌شوند و پوست را مستعد ابتلا به جوش مي‌سازند. نه تنها اين، بلكه چند اشتباه وجود دارند كه ما دانسته يا ندانسته آنها را انجام مي‌دهيم كه اين اشتباهات احتمال جوش دار شدن پوستمان را افزايش مي‌دهند. بنابراين، ما فهرستي از برخي عادات بد را برايتان آورده‌ايم كه شما براي جلوگيري از آسيب به پوستتان بايد انجام آنها را متوقف سازيد.
دست زدن بسيار به پوست
دست‌هاي ما در طول روز با هزاران نوع باكتري در تماس هستند و ما حتماً در همان زمان يا بعدش دست هايمان را نمي‌شوييم. اين عادت معمول بسياري از ما است كه در طول روز به صورت غيرارادي دست‌هايمان را روي صورتمان مي‌كشيم، اما همين كار عامل انتقال آن باكتري، چربي و ذرات آلوده به صورتمان مي‌شود و بنابراين موجب ابتلاي صورت به جوش مي‌شود.
لايه‌برداري صورت به شيوه غلط
ممكن است تصور كنيد لايه برداري محكم و خشن پوست با اسكراب‌هاي صورت و يا حوله به شما كمك مي‌كند تا منافذ پوستتان را تا عمق آنها تميز كنيد، اما در واقع شما با اين كار تنها پوستتان را تحريك مي‌كنيد و به آن آسيب مي‌زنيد. هفته‌اي يك‌بار اسكراب آرام و ملايم، براي لايه‌برداري و برداشتن سلول‌هاي پوستي مرده از روي پوست كافي است.
خالي كردن جوش‌ها
مي‌دانيم كه نمي‌توانيد جلوي خودتان را از انجام اين كار بگيريد و اين كار بيشتر براي شما نوعي تفريح است. اما به خاطر داشته باشيد كه انجام اين كار علاوه بر پخش كردن جوش‌هايتان، لكه‌هاي تيره و ناخوشايندي بر روي پوست‌تان به جا مي‌گذارد.
قلم‌مو‌هاي آرايشي آلوده
گاهي اوقات ما در تميز كردن قلم‌موهاي آرايشي‌مان بيش از اندازه تنبلي مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم همين‌كه كس ديگري از آنها استفاده نمي‌كند پس تميزند. اما اين يك اشتباه و سهل انگاري بزرگ است كه مرتكب مي‌شويم. ذرات آلوده و باقيمانده‌هاي لوازم آرايشي در لاي برس‌ها گير مي‌كنند و موجب بروز جوش و ساير آلودگي‌هاي پوستي مي‌شوند.
مدل موي اشتباه
اگر مدل موهاي شما به نحوي است كه هميشه بر روي پيشاني يا گونه‌ها مي‌ريزد، باعث مي‌شود منافذ پوست به واسطه وجود اين دسته موهاي هميشگي مسدود و بسته شوند، بنابراين جوش‌ها نيز تحريك مي‌شوند. پس بهترين انتخاب براي موهايتان مدلي است كه كل مو‌ها را از روي صورتتان كنار بزند.
محصولات زمخت و ناملايم مراقبت از مو
استفاده از محصولات مراقبت از مو كه داراي مواد شيميايي ناملايم و آسيب‌رسان به پوست هستند، مي‌تواند باعث ابتلا به جوش شوند. محصولاتي كه شما براي موهايتان از آنها استفاده مي‌كنيد مي‌توانند به صورت غير مستقيم با صورت در تماس باشند و در منافذ پوست رسوخ كنند و در نتيجه آن منافذ را ببندند كه در اين صورت فرصت مساعدي براي درآمدن جوش‌ها فراهم مي‌شود.
دوش نگرفتن پس از ورزش
هر نوع ورزش مرتب روزانه باعث خواهد شد شما بسيار عرق كنيد. آلودگي (در صورتي كه شما در فضاي آزاد تمرين كنيد) آميخته با عرق و كثيفي همراه با اصطكاك لباس‌هاي عرقي‌تان، تركيب كاملي براي محياساختن زمينه ظهور جوش‌ها است. هميشه يادتان باشد تا پس از بازگشت از جلسه تمرين ورزشي تان حتماً دوش بگيريد.
نداشتن خواب كافي و سر وقت
داشتن خواب كافي، سطح استرس جسمي و ذهني را كاهش مي‌دهد. سطح استرس پايين‌تر و بدن پرانرژي، پوست سالم و تميزي را براي شما به ارمغان مي‌آورد، به عبارت ديگر، پوست شما گرايش به دريافت عوارض تمام تاثيرات بيماري بر سلامتتان دارد و به صورت جوش بيرون مي‌زند. پس زود بخوابيد و زود بيدار شويد تا از آسيب به پوستتان جلوگيري كنيد.
تغيير مكرر محصولات مراقبت از پوست
همه ما مي‌خواهيم در طول شب معجزه رخ دهد و اغلب صبر داشتن براي تاثيرات دراز مدت بي‌حوصله هستيم. تغيير بسيار زياد محصولات مراقبت از پوست تنها به دليل اينكه محصول قبلي كارآیی نداشته واقعاً ايده مناسبي نيست. شما مي‌توانيد به آسيب رساندن به پوست با امتحان كردن تركيبات جديد بر روي آن به جاي خداحافظي با جوش‌ها خاتمه دهيد.
لوازم آرايشي و بهداشتي ارزان
اشتباه ديگري كه پوست را خراب مي‌كند و باعث جوش زدن مي‌شود، استفاده از لوازم آرايشي و بهداشتي ارزان و بی‌كيفيت است. زماني كه موضوع پوستتان است، كمي بيشتر پول پرداخت كنيد اما هميشه به دنبال محصولات مراقبت از پوست با برند معتبر و خوب باشيد. اگر اين كار را كنيد ديگر نيازي نيست كه به خاطر آسيب‌هاي وارده ناشي از لوازم آرايشي و بهداشتي ارزان پول زيادي را براي درمان پوستتان پرداخت كنيد.
شستن صورت با آب سخت
خوب، اگر ناحيه محل سكونت‌تان تنها آب‌سخت داشته باشد كاري از دستتان بر نمي‌آيد. اما كاري كه مي‌توانيد انجام دهيد، استفاده از سبك‌كننده آب يا فيلتري است كه مي‌تواند بر روي دوش نصب شود. همچنين مي‌توانيد از يك شوينده صورت با سطح pH و چربي متعادل استفاده كنيد تا سطح رطوبت پوستتان حفظ شود و مانع جوش زدن شويد.
قرار گرفتن در معرض تابش خورشيد
قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد دليل ديگر جوش زدن است. نور شديد خورشيد نه تنها به دليل اشعه‌های UV، باعث آسيب و تيرگي پوست مي‌شود، بلكه پوست را خشك نيز مي‌سازد. پس، تحريك توليد چربي، به نوبه خود پوست را مستعد آكنه مي‌سازد. بنابراين هميشه پيش از بيرون رفتن و قرارگيري در معرض آفتاب بر روي پوستتان لوسيون ضدآفتاب بزنيد و از محافظ‌هاي آفتاب همانند چتر و عينك براي پوشاندن قسمت‌هاي آشكار بدنتان استفاده كنيد.
نخواندن محتويات مواد شوينده
گاهي اوقات، مواد شيميايي زمخت و خشن موجود در پودر لباسشويي مي‌تواند دليل جوش‌هاي صورت باشد، چراكه هر بار كه شما از حوله استفاده مي‌كنيد و يا صورتتان را روي بالش مي‌گذاريد اين مواد با پوستتان تماس پيدا مي‌كنند. پس هميشه از مواد شوينده لطيف يا نرم‌كننده‌هاي پارچه و لباس استفاده كنيد.
سيگار كشيدن
سيگار كشيدن نه‌تنها مي‌تواند دليل اصلي سرطان باشد، بلكه همچنين مي‌تواند منجر به جوش‌هاي پوستي عمده، چين و چروك و پيري زودرس شود. به اين دليل هربار كه سيگار مي‌كشيد، مقدار اكسيژني كه به پوستتان راه مي‌يابد بسيار كم مي‌شود. سيگار پوست را خشك كرده و توليد چربي را تحريك مي‌كند كه اين عوامل منجر به جوش زدن پوست مي‌شود.
داشتن استرس فراوان
بله، داشتن استرس زياد باعث مي‌شود تا پوست شما بيشتر جوش بزند. پوست شما تحت فشار زياد، شروع به توليد هورمون‌هاي استرس مي‌كند كه به توليد چربي فراوان مي‌انجامد و در نتيجه زمينه ظهور جوش را فراهم مي‌كند. مديتيشن، استراحت كردن و ايجاد وقفه در انجام فعاليت‌هاي معمول روزانه و همچنين ورزش كردن، از جمله روش‌هايي هستند كه شما مي‌توانيد به وسيله آنها استرس خودتان را كنترل كنيد.
خوردن غذاهاي بسيار تند
متاسفيم كه اين نكته را به اطلاعتان مي‌رسانيم، اما كساني كه به غذاهاي تند و فلفلي علاقه دارند، نياز است تا از ميان فلفل و پوست بي‌عيب، یکی را انتخاب كنند. فلفل براي بسياري از افراد، با به هم زدن تعادل و توازن سطح pH پوست، قابليت تحريك آن را دارد و از اين رو باعث بروز جوش مي‌شود. با اين وجود، خوردن متعادل غذاهاي تند، ايده بدي نخواهد بود.

منبع: ياهو مكتوب - مترجم:رعنا اشرفی

برچسب ها: بهداشتی زیبایی
ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش