سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
برنامه شما برای کاهش بروکراسی و افرایش کارامدی دستگاه‌های اجرایی چیست
از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری،اسحاق جهانگیری به قید قرعه پنجمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که برنامه شما برای کاهش بروکراسی و افرایش کارامدی دستگاه‌های اجرایی چیست پاسخ دهد.
کد خبر: ۱۲۰۷۴
جهانگیری: آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلانشهری مثل تهران را اداره کرد

تیتر 20 - اسحاق جهانگیری در پنجمین سوال مطرح شده در مناظره تلوزیونی کاندیداها به این سوال که  برنامه شما برای کاهش بروکراسی و افرایش کارامدی دستگاه‌های اجرایی چیست، پاسخ داد و گفت: متاسفم که باید بگویم ما پایش‌هایی را در سطح ملی و استانی انجام داده‌ایم که در آن بیشترین عدم رضایت‌مندی مردم به ترتیب از شهرداری و دستگاه قضایی بوده است.

وی اظهار کرد: اساس سرمایه اجتماعی مشارکت مردم است و پیش‌نیاز هر توسعه‌ای سرمایه اجتماعی است که اگر کاهش پیدا کند منجر به مساله و آسیب‌های اجتماعی می‌شود، بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که نگاه دولت نسبت به مسائل اجتماعی چگونه باشد.

وی افزود: در این دولت نگاه، فهم و رویکرد دولت نسبت به مسائل اجتماعی از حالت امنیتی، خشن و قضایی به نگاه علمی و اخلاقی تغییر پیدا کرد. ما نباید با فریب و دروغ با مردم سخن بگوییم و باید بدانیم که باطل سحر و دروغ شفافیت است.

جهانگیری با اشاره به موضوع عدم رضایتمندی ارباب‌رجوع از وضعیت کارآمدی دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که ما انجام داده‌ایم پایش‌های مهمی بوده که در سطح ملی و استانی انجام شده و متاسفانه باید بگویم که در این پایش‌ها بیشترین عدم رضایت‌مندی مردم به ترتیب از شهرداری و دستگاه‌های قضایی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: شفافیت باید خیلی جدی وجود داشته باشد و مردم به حقوق خود آگاهی داشته باشند و یکی از اقدامات در زمینه آی‌تی و آی‌سی‌تی که در حال اجرا است این است که سامانه‌های الکترونیکی شکل داده شوند که مهمترین هدف از استقرار دولت الکترونیک این است که رضایت‌مندی ارباب‌رجوع تامین شده و در خدمات‌رسانی‌ها تسهیل داده شود تا نظارت نیز بر تمامی دستگاه‌ها وجود داشته باشد و دیگر مجوزهای غیرضروری در هیچ دستگاهی داده نشود.

جهانگیری  4 دقیقه وقت داشت که به تشریح برنامه‌های خود در حوزه حل مشکل بروکراسی در دستگاه‌های اجرایی  بپردازد، در پایان سخنان جهانگیری پنج کاندیدای حاضر هر کدام در 2 دقیقه به تحلیل نقطه نظرات جهانگیری  پرداختند.

در ادامه ابراهیم رییسی با بیان اینکه  نظام اداری با حقوق مردم سرو کار دارد، اظهار کرد: به عنوان کسی که ده سال در سازمان بازرسی کل کشور مدیریت داشتم، یادم است که در آن زمان تمام آسیب های اداری کشور را به استحضار مدیران و کارشناسان ارشد کشور رساندیم.هنوز هم می بینیم که همان آسیب‌ها در کشور وجود دارد و از آن رنج می بریم.

وی با اشاره به دولت الکترونیک ادامه داد: پانزده درصد از کار دولت الکترونیک پیش رفته است اگر آمار من اشتباه است خواهش می‌کنم که آقای جهانگیری آن را تصحیح کند. اگر دولت الکترونیک کامل شود به روند شفاف سازی در کشور کمک می‌کند.

رئیسی همچنین گفت:‌ سیستم اداری کشور ما جز با شفافیت و نقدپذیری درست نمی شود. اگر مناقصه ها و مزایده ها شفاف شود و اطلاعات اداری در  اختیار مردم و اصحاب رسانه قرار گیرد بیشترین کمک را به شفاف سازی می‌کند.

حسن روحانی در خصوص اظهارات جهانگیری گفت: یکی از مسائل بسیار مهم مسئله واگذار کردن امور غیرحاکمیتی به مردم است. ما باید در اداره کشور به مردم اعتماد کنیم و بخش خصوصی ما در این حوزه فعال شود و سرمایه اجتماعی بین مردم و دولت برقرار شود و دولت به مردم و مردم به دولت اعتماد داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از رسانه‌ها باعث تضعیف این سرمایه اجتماعی در جامعه شده اند. یکی از کارهایی که برخی از این رسانه‌ها انجام می‌دهند ایجاد فاصله بین مردم و نظام است که باعث از بین بردن اعتماد و سرمایه اجتماعی نظام می‌شود.

وی گفت:‌مسئله دیگر شفاف شدن اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات است که در این دولت به وجود آمده است که تا به حال دو مرحله آن افتتاح شده و شروع به کار کرده و وزارت خانه و دستگاه های خصوصی می‌توانند به این سیستم دسترسی داشته باشند و هر وزارت خانه نیز موظف است اطلاعات و برنامه های خود را در این سیستم قرار دهد.

در ادامه محمد باقر  قالیباف در واکنش به سخنان اسحاق جهانگیری درباره موضوع کاهش بوروکراسی کشور و افزایش کارآمدی دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: شما در حرف‌هایتان به بداخلاقی اشاره کردید. ای کاش خودتان این موضوع را رعایت می‌کردید. این موضوع پدیده‌ای واقعا عجیب است که شما به عنوان معاون اول دولت نامزد انتخابات شده‌اید که البته حق شهروندی شماست اما می‌گویید با آقای روحانی رقیب هستید. در هر حال مردم خودشان قضاوت می‌کنند که چنین است یا نه. اما اگر هم آمده‌اید گزارش دهید صادقانه بگویید که برای ارائه گزارش آمده‌اید یا حداقل گزارشتان را درست ارائه دهید.

وی افزود: صدور پروانه ساخت در جنوب، شمال ، شرق و غرب تهران مجانی است، در همان منطقه 12 که زمینش متعلق به وزارت مسکن است و شما آنجا را ساخته‌اید ، برید ببینید که دارید چه چیزی می‌سازید.

قالیباف خطاب به جهانگیری اظهار کرد: من متاسفم که شما به عنوان یک مدیر سیاسی دستاویز مسائل سیاسی شده‌اید. اگر از این بحث می‌شود که بیاییم و اختیار مدیریت شهری را به مردم بدهیم این موضوع خوبی است ما چند سال است که شورایاری‌ها را ایجاد کرده‌ایم اما دولت دو ماه پیش به ما گفت که اجازه ندارید هیچ موضوعی را به شورایاری‌ها بسپارید. این چه مردمی‌کردنی است؟ آنچه که مردم به آن اعتراض دارند و یا شما می‌گویید که سرمایه‌هایی وجود ندارد تا کار انجام شود باید گفت که چطور شما از وام‌هایی که به 4 درصد از افراد خاص داده شده است دفاع می‌کنید اما مردم خوب می‌دانند که وقتی می‌خواهند وام بگیرند چقدر با مشکلات فراوان در این راه مواجه می‌شوند.

در ادامه این مناظره تلوزیونی اسحاق جهانگیری در پاسخ به  اظهارات قالیباف تاکید کرد: در زمینه مسائل اجتماعی مجددا تاکید می‌کنم که بابرخوردهای گازانبری مشکل فرهنگ و آسیب های اجتماعی حل نمی شود. بدتر از آن این که با کتک زدن دستفروشان و و تشکیل گروه ضربت برای جمع‌آوری دستفروشان نمی‌شود  معضل آنان را حل کرد. متاسفانه یک فرهنگی به شهرستان ها القاء می‌شود که گروه ضربت وظیفه اش این است که به دست فروش ها سیلی بزند.  من آن روزی که آن سیلی را دیدیم انگار به صورت خودم سیلی زده اند. باید با مسائل اجتماعی و نیازهای مردم برخوردهای علمی شود.

وی در ادامه در ارتباط با چرایی کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ آقای قالیباف گفتند چرا کاندیدا شدنم، تعجب ام از این است که چه جایگاهی برای خود غائلید که چنین صحبتی می‌کنید؟ حتما سابقه کاری من از شما بیشتر است . بنده از دهستان آغاز کردم ، استاندار بودم ، وزیر بودم و معاون اول هستم. حالا تصمیم گرفتم کاندیدای ریاست جمهوری باشم و تصمیم گرفتم خودم را در معرض تصمیم قرار دهم.

قالیباف در این میان  گفت که «از اینجا ناراحت هستیم که کسی که خانواده شهید  و مدیر است» که پیش از اتمام جمله اش جهانگیری اظهار کرد: من به جای خودش اگر لازم شد می گویم که من چقدر ارزشی هستم و دیگرانی که ادعای ارزشی بودن می‌کنند چه کرده اند.

وی ادامه داد: در دور انتخابات هشتم که بعدش آقای خاتمی انتخاب شدند هم وزیر دفاع اش کاندیدا بود ، هم معاونش کاندیدا شد. فکر نمی کنم این کار غیرطبیعی باشد. شما یک جریان اصلاح طلب را از همه حقوق اش محروم کرده اید ، حالا می گویید در مناظره‌ها کاندیدا نداشته باشد.

جهانگیری گفت:‌ من به عنوان کاندیدای جریان اصلاح طلب آمده ام تا از تمام فرصت ها استفاده کنم. می خواهم بگویم دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد. تمام کسانی که مسئول ایجاد آن شرایط بودند امروز با شخص دیگری به صحنه می آیند. دولت نهم و دهم چه کرد با سرمایه های انسانی کشور؟  وقتی دولت را تحویل گرفتیم شرایط سیاسی کشور بسیار بد بود. آن جریان با آقای هاشمی رفسنجانی چه کرد؟‌با آقای ناطق نوری چه کرد؟‌

وی ادامه داد: همه جریان های سیاسی را خانه نشین کردند. همه را رو در روی هم قرار دادند . فضای اقتصادی را بهم ریختند. هفتصد میلیارد درآمد کشور را گرفتند ، خرج کردند و حالا ببینید چه چیزی برای کشور به جای گذاشتند. میزان شغل سال 1384 22 میلیون و 600 هزار بود . در سال 91 میزان شاغلین 22 میلیون و 600 هزار نفر بود. همان رئیس‌جمهور سابق مثل برخی از دوستان می آمد و می گفت من دو ساله بیکاری را ریشه کن می‌کنم انگار حرف مرد یکی است. دوباره می آمد و می گفت دو سال دیگر بیکاری را ریشه کن می‌کنم.

جهانگیری همچنین گفت:‌ریشه کن کردن بیکاری راهکار دارد برنامه می خواهد. ما در این دولت نه میلیون به ظرفیت پتروشیمی اضافه کردیم.شغل مگرهمین جوری ایجاد می‌شود؟‌ایجاد شغل روش دارد. توجه به سیاست های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی از روش های ایجاد اشتغال است. در این چارچوب ما باید صجبت کنیم. نظام اداری باید شفافیت داشته باشد. ما باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: شریف ترین انسان ها همانطور که آقای میرسلیم گفتند کارمندان دولت، کارمندان آموزش و پرورش و کارمندان وزارت بهداشت هستند. در دورترین  ومحروم ترین نقاط کشور به مردم سرویس می‌دهند.حتما ایراداتی وجود دارد که باید برطرف شود. نکته این است که هم من ، هم رئیس‌جمهور و هم وزرا اگر مشکلی در کشور ایجاد شود حتی اگر خودمان مسئولش نباشیم عذرخواهی می‌کنیم.

معاون اول ریاست‌جمهوری دولت یازدهم گفت: در تهران علی‌رغم اینکه با مشکلات عدیده‌ای در زمینه زیست‌محیطی مواجه بوده‌ایم کارهای بسیاری انجام داده‌ایم همچنین در زمینه مساله دریاچه ارومیه کار بسیار مهمی انجام گرفت. همچنین در زمینه استاندارد خودروها و بنزین حاصل از پتروشیمی‌ها که به دلیل بالا بودن بنزن به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شد.

وی افزود: برای خودروها همچنین کیفیت استاندارد بسیار بالایی وضع شد. در زمینه ریزگردها نیز که 70 درصد آن منشأ خارجی دارد که در مرز عراق، عربستان و اردن است که ما در گفت‌وگوهای بین‌المللی پیگیر حل این مساله هستیم. در بحث کارون، هورالعظیم در این چهار سال فکر می‌کنم کارهای مهمی شده است.

جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف چطور بعد از 12 سال نتوانسته است مساله تفکیک زباله‌های شهری را حل کند. ایشان فقط شهردار سازه است که می‌بینید در منطقه 22 تهران چقدر برج‌های عظیمی در دوره ایشان رشد کرده است که نفس تهران را گرفته یا پل صدر که با پول آن بسیاری از مسائل زیست‌محیطی تهران می‌توانست از طریق تعویض ناوگان اتوبوس شهری تهران حل شود.

وی با انتقاد از صحبت‌های قالیباف در این مناظره گفت: شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آن که حتی در حوزه ارگان‌های زیرنظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید اما یک‌جوری حرف می‌زنید که انگار مسوول کل عالمید. ما در دانشگاه‌های معتبر داخلی درس خوانده‌ایم. ما که در صنعتی شریف و علوم تحقیقات درس خوانده‌ایم آیا ما مدیریت 60 سال پیش را داریم؟ آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلانشهری مثل تهران را اداره کرد ، بلکه باید رویکرد علمی داشته باشیم./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز