شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
نمی‌توان کیفیت چندان زیادی از اغلب تولیدات این کشور ـ بخصوص محصولات ارزانقیمتی که راهی بازار کشور ما می‌شوند ـ انتظار داشت.
کد خبر: ۱۲۴۵۱
تیتر 20 - کشور بزرگ چین، این روزها به یکی از قطب‌های صنعت دنیا تبدیل شده است؛‌ قطبی که از نظر حجم تولید محصولات، خارق‌العاده عمل کرده ولی تجربه نشان داده است، نمی‌توان کیفیت چندان زیادی از اغلب تولیدات این کشور ـ بخصوص محصولات ارزانقیمتی که راهی بازار کشور ما می‌شوند ـ انتظار داشت. چینی‌ها یک امپراتوری بی بدیل از تولیدکنندگان محصولات ارزانقیمت تشکیل داده‌اند.

بحث خودرو هم یکی از مهم‌‌ترین مباحث موجود در این امپراتوری است. این روزها بیش از 100 نشان تجاری و کمپانی‌های تحت همان نشان‌های تجاری خودروسازی در کشور چین فعالیت می‌کنند و از آنجا که عمده این برندها، محصولات ارزانقیمتی تولید می‌کنند، سهم خوبی از بازار کشورمان را که تشنه خودروهای ارزانقیمت است، از آن خود کرده‌اند، اما در میان محصولات چینی موجود در کشورمان، هرچند خودروهای نسبتا مطلوبی به چشم می‌خورند، اما گزینه‌های دردسرساز نیز کم‌تعداد نیستند!

در ادامه با نگاهی به بازار خودروهای چینی، تعدادی از خودروهای نه چندان موفق در کشور را که از نظر وضع خدمات پس از فروش، قطعات یدکی و خرابی‌ها خریداران را آزرده خاطر کرده‌اند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خانواده برلیانس، با کمترین پشتوانه

برلیانس از خودروسازان مطرح کشور چین است که به صورت خصوصی (غیر دولتی) فعالیت می‌کند و غیر از محصولاتی که در رده‌های مختلف تولید کرده، قرارداد جوینت ونچر با ب‌ام‌و آلمان در سال 1382/ 2003 از مهم‌‌ترین موارد رزومه کاری این شرکت است. سال 1394/ 2015 گروه خودروسازی سایپا نیز با این شرکت وارد همکاری شد و از چندی بعد، دو مدل اچ200 (H200) و اچ300 (H300) برلیانس روی خط تولید شرکت سایپا/ پارس‌خودرو قرار گرفتند. در حال حاضر، چهار محصول از این خودروساز در بازه قیمتی حدود 50 میلیون تومان در بازار کشورمان حضور دارند. اچ220 هاچ بک، اچ230 سدان، اچ320 هاچ بک و در نهایت اچ330 سدان محصولاتی از این شرکت خودروسازی هستند که در یکی دو سال اخیر به بازار کشورمان راه یافته‌اند و با توجه به ظاهر جدیدتر و امکانات مناسب به‌عنوان جایگزین‌هایی برای برخی محصولات داخلی، گزینه‌های وسوسه‌انگیزی به شمار می‌روند، اما مساله اینجاست که پارس خودرو هنوز نتوانسته بستر مناسبی برای ارائه خدمات پس از فروش ایده‌آل محصولات برلیانس فراهم کند. هرچند بسیاری از خریداران این خودروها حداقل در چند ماه اول لبخند رضایت بر لبانشان نقش می‌بندد، اما مساله اینجاست که خانواده برلیانس از کمبود شدید قطعات یدکی در بازار رنج می‌برد.

محصولات برلیانس در ظاهر کیفیت ساخت نسبتا خوبی دارند، اما در بسیاری موارد دیده شده که ادوات برقی این خودرو بویژه در بخش امکانات داخلی دچار مشکلات مختلف شده‌اند و با توجه به این که تنها نمایندگی‌های پایلوت سایپا به ارائه خدمات برای محصولات برلیانس می‌پردازند و البته همان طور که بالاتر اشاره شد، این خودرو در قسمت قطعات یدکی ضعف نسبتا شدیدی دارد، خریداران را دچار مشکلات عدیده می‌کند. برای مثال در موردی دیده شده که ریل شیشه بالابر اچ330 دچار اشکال است و شیشه بدرستی بالا و پایین نمی‌رود.

مالک پس از چند بار مراجعه به یکی از نمایندگی‌های شهرستان پارس خودرو و رفع نشدن ایراد، اقدام به تعویض کامل ریل توسط تعمیرکاران غیر شرکتی کرده است، اما جالب اینجاست که هیچ یکی از نمایندگان این قطعه را برای فروش نداشته‌اند و تنها در بازار آزاد با قیمت بسیار گزاف قابل خریداری بوده است. همچنین برخی اتصالی‌ها در بخش‌هایی مثل کیلومتر شمار در موارد نسبتا زیادی دیده شده است. افت قیمت شدید در نمونه‌های دست دوم نیز یکی دیگر از موارد آزار‌دهنده در محصولات برلیانس است.

خانواده لیفان، خوش چهره و پردردسر

« گول ظاهر را نخورید! تنها باید خوش‌شانس باشید که یک خودروی کم خرج عایدتان شود‌. »این یکی از پرتکرارترین جملاتی است که از زبان بسیاری از لیفان سواران شنیده می‌شود. لیفان با مدل 520 به بازار کشورمان رسید و عرضه محصولات این شرکت تا مدل‌های 620، ایکس60 و ایکس50 ادامه پیدا کرد. هرچند عمده محصولات این شرکت از ظاهر نسبتا خوبی، آن هم با توجه به برچسب قیمتی و در قیاس با رقبای هم رده بهره می‌برند، اما توجه داشته باشید که لیفان‌ها چندان کم دردسر نیستند! مشکلات جعبه دنده بویژه در 520 و 620 سری اول یکی از مهم‌‌ترین نکات منفی وارد به این خودرو است. البته مشکل زوزه و سخت جا رفتن جعبه دنده در ایکس50 و ایکس60 هم دیده شده است. غیر از این، کیفیت مواد به کار رفته در محصولات این خودروساز چندان قابل قبول نیست و پلاستیک خشک به کار رفته در کابین بیشتر لیفان‌ها، اعتماد به‌نفس سرنشینان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

البته در این میان نیز مواردی دیده شده که برخی خریداران از خودروی لیفانشان بدون هیچ دردسری استفاده کرده باشند، اما تجربه نشان داده، اکثر محصولات این شرکت خودروسازی، بویژه در نمونه‌هایی که از پیشرانه‌های ضعیف‌تر بهره می‌برند و برای رسیدن به شتاب و کشش ایده‌آل به اعمال فشار بیشتر نیاز دارند، با رسیدن به کارکرد‌های نزدیک به 100هزار کیلومتر، روانه تعمیرگاه‌ها برای تعمیر اساسی پیشرانه می‌شوند. ضعف در بخش کیفیت ادوات داخلی و خارجی، یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در محصولات این خودروساز است. برای مثال، چراغ‌ها پس از مدتی کوتاه کدر می‌شوند و پنل‌های پلاستیکی داخلی دچار ترک و ساییدگی خواهند شد.

چری‌های ایرانی یا همان خانواده ام‌وی‌ام

محصولاتی که شرکت مدیران خودرو با عنوان ام‌وی‌ام (MVM) به بازار کشورمان عرضه می‌کند، خودروهای طراحی شده توسط شرکت چری (Chery) چین هستند که با نامی منحصربه فرد در ایران حضور دارند. محصولات ام‌وی‌ام از سال 1384 و با مدل 110 به‌عنوان یک خودروی شهری کوچک که شباهت بسیار زیادی به دوو ماتیز محبوب داشت، وارد بازار شد. آن هم در شرایطی که جزو نخستین خودروهای چینی بازار کشورمان محسوب می‌شد و دیدگاه مثبت نسبت به صنعت خودروسازی این کشور بسیار کم بود. مدل پیشین 110 که تا همین چند ماه پیش هم در بازار حضور داشت، در دو نسخه 4 و 3 سیلندر به بازار کشورمان عرضه می‌شد و هرچند با توجه به ابعاد کوچک، مصرف سوخت پایین و در نهایت قیمت ایده آلش، خودروی خوبی برای استفاده در کلانشهرها محسوب می‌شود، اما کیفیت ساخت پایین این خودرو بویژه در بخش مواد به کار رفته در کابین، قابل قبول نیست. پلاستیک فشرده خشک به کار رفته در ادوات حس خوبی را به شما منتقل نمی‌کند. همچنین مستهلک شدن قطعات در خلال استفاده روزمره ممتد، از جمله دیگر مواردی بود که در این خودرو دیده می‌شود. مشکلات عدیده جعبه دنده بویژه در نمونه‌های اولیه، لرزش بدنه در سرعت‌های بالا و حس نا امنی که با بالارفتن کارکرد هم شدیدتر می‌شود، سر و صدای کابین و افزایش آن با بیشتر شدن عمر خودرو، صدای زیاد پیشرانه کوچک این خودرو در داخل کابین، ترمزهای ضعیف حتی با وجود وزن کمتر از یک تن و ایمنی نه چندان بالا بویژه در تصادفات جاده‌ای از جمله نکات منفی این خودرو است. مستهلک شدن بیش از حد قطعات ظاهری خودرو (در خارج یا داخل کابین) یکی از مهم‌‌ترین نکات منفی 110 است که موجب افت قیمت زیاد آن می‌شود.

ام‌وی‌ام 315 در رقابت با پژو 206

غیر از 110، هاچ بک 315 نیز به عنوان رقیبی برای پژو 206 محبوب از سوی مدیران خودرو به کشور عرضه شد. این خودرو برای نخستین‌بار در سال 1391 به خیایان‌های ایران راه پیدا کرد و در آن زمان با توجه به بهره‌گیری از ظاهر نسبتا خوب، امکانات قابل قبول، پیشرانه با قدرت مناسب فروش خوبی را تجربه کرد، اما مشکل گیربکس این خودرو از همان روزهای اول آزار دهنده بود. دود کردن صفحه کلاچ فابریک در سربالایی‌ها و در نهایت، گزارش چندین مورد خرد شدن صفحه کلاچ یا تاب برداشتن دیسک صفحه، سخت جا رفتن دنده‌های گیربکس، افزایش ناگهانی مصرف سوخت بویژه در نمونه‌های پیش از فیس لیفت از جمله معایب بارز این خودرو است. سر و صدای زیاد کابین بویژه با بالا رفتن کارکرد، ضعف در سیستم تعلیق و استهلاک بالای این بخش، قیمت قطعات بالا و در نهایت افت شدید قیمت این خودرو در نمونه‌های دست دوم، آن هم در شرایطی که نمونه فیس لیفت آن، حدود 50 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، مشکلات دیگر این محصول محسوب می‌شود.

البته لازم به ذکر است که ایکس22 (X22) محصول جدید این خودروساز حداقل در بدو ورود، تجربه نسبتا خوبی را از خود به جا گذاشته است. کیفیت ساخت این خودرو بمراتب از محصولات پیشین چری بالاتر است و هرچند قیمت بالایی دارد اما در رده رقبای خود، شرایط خوبی به شما ارائه می‌کند. همچنین با توجه به شباهت پلتفرم این خودرو و مدل 315، شرکت مدیران خودرو اذعان داشته، مشکلات پلتفرم مذکور در این خودرو مرتفع شده و خریداران در بخش سیستم انتقال قدرت و بویژه جعبه دنده دچار چالش نخواهند شد./جام جم
ارسال نظرات
موضوعات روز