جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
وهاب عقیقی - کارشناس حوزه بازاریابی و فروش
کد خبر: ۱۳۱۸۱
وهاب عقیقی

تیتر20 - صنف یا رسته انجمنی است که از سوی گروهی از افراد که دارای یک حرفه و پیشه هستند تشکیل می شود تا از این راه به بهبود کیفیت و بالا بردن سطح کیفی مجموعه واحدها یاری رساند و در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات، وظیفه اطلاع رسانی در باره سایر اتفاقات حوزه های مرتبط با حرفه مورد نظر را برعهده گیرد.
یکی از ویژگیهای اساسی بازارهای مختلف جمع شدن بازاریان و تجار در انجمن های صنفی، یعنی اصناف بوده است. این انجمن ها اصولا به صاحبان حرفه ها و مشاغل تشکل می بخشند و دارای وظایف اجتماعی وسیعی هستند. توزیع مناسب کالا و خدمات و نظارت  و کنترل بر آن  از جمله اصلی ترین مسئولیت های اصناف می باشد.
با رونق گرفتن کسب و کارهای متعدد در فضای اینترنت و ظهور و بروز هر روزه این تجارتخانه های مجازی، سئوالی که مطرح میشود اینست که آیا این مشاغل که امروزه بخش عمده ای از نیازهای مصرفی جامعه را برطرف می سازند دارای انجمن صنفی و یا اتحادیه ای مختص به خود هستند؟ آیا تا بحال صاحبان این مشاغل تاثیرگذار زندگی این روزهای ما ، به فکر ایجاد تشکل حرفه ای برای پیشه خود بوده اند؟
ضرورت وجود انجمن صنفی و یا اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی مخالفان و موافقان خود را دارد.
عده ای از مخالفان بر این باورند لفظ اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی اشتباه است و دلیلشان مشخص نبودن حوزه فعالیت آنها و نیز ایجاد نهادهای موازی متعدد بجای ارتقای نهادهای متولی این امر است . اما شاید دلیل این مخالفت ترجمه و تفسیر اشتباه از مشاغل اینترنتی باشد.
واقعیت اینست که کسب و کارهای اینترنتی مفهوم جداگانه ای نسبت به آنچه از آن بعنوان فروش آنلاین یاد می کنیم  دارد. در سالهای اخیر بسیاری از شرکتها،کارخانه ها و بنگاههای اقتصادی اقدام به راه اندازی واحد فروش آنلاین نموده اند تا عرضه محصولات و خدمات خود را از طریق این کانال مجازی فروش نیز میسر سازند، که در واقع جز استراتژی های توزیع کالا بحساب می آید و نمی توان آن را تعبیر به کسب و کار اینترنتی کرد! این بنگاههای اقتصادی بر حسب نوع فعالیت و حرفه خود اتحادیه و صنف مشخصی دارند و صرفا جهت عرضه محصولات از فضای وب استفاده می کنند و قطع شبکه اینترنت آسیب جدی به کسب و کار آنها در سایر کانالهای توزیع و فروش کالا  نخواهد زد.
اما زمانی که پای اپلیکیشن های نوطهور و وبسایتهای تخصصی عرضه کالا و معرفی خدمات آلاین به میان می آید و در جای دیگر که ا صحبت از تولد و توسعه استارت آپ ها می شود، موضوع کاملا متفاوت است و نیاز به تامل بیشتری دارد.
در حقیقت ریشه و اساس راه اندازی این مشاغل فکر و خلاقیت و ایده پردازی هدفمند صاحبان این حرفه ها بوده است و بستر اصلی شکل گیری این کسب و کارها فضای اینترنت و دنیای مجازی می باشد. پر واضح است که نحوه بروز این کسب و کارها و چگونگی و نوع خدمات رسانی آنها مقوله ای کاملا نو و متفاوت است و امروز ما شاهد موفقیت و گسترش هرچه بهتر این مشاغل هستیم. اپلیکیشن های نظیر دیوار، شیپور و زود فود و وبسایتهایی مانند دیجی کالا، بامیلو و باما و استارت آپهایی مثل اسنپ و تپسی و... و دهها کسب و کار موفق اینترنتی دیگر که هرروز توجه مارا به خود جلب میکنند و جز لاینفکی از زندگی مان می گردند. 
وجود انجمن های صنفی برای این کسب و کارهای نوظهور باعث ایجاد نظم و اتحاد بیشتر، تعامل حرفه ای تر و تبادل افکار و ایده ها بین صاحبین این حرفه ها خواهد شد. همچنین بعنوان یک نهاد غیر دولتی ،نظارت بر فعالیت اعضا در ایجاد هماهنگی بیشتر و جلوگیری از هرگونه تخلف، ضرورت وجود آنرا بیشتر از پیش نمایان می سازد. علاوه بر این، انجمن صنفی اینگونه کسب وکار ها می تواند بعنوان نماینده مجموعه این مشاغل درجهت اعاده سایر حقوق اجتماعی و قانونی که شامل حال صنوف می شود   ایفای نقش نماید و از سوی دیگردر مقام یک مرجع نظارتی  رسیدگی به شکایات مشتریان و سایر اختلافات مربوز به  امور درون صنفی را برعهده گیرد.
با پیشرفته تر شدن فضای کسب و کار آنلاین در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود بسیاری از مشاغل سنتی حذف یا محدود شوند و جای خود را به کسب و کارهای اینترنتی نوظهور و تازه نفس بدهند. لزوم وجود خدمات پس از فروش و نگاه ویژه به آن در بسیاری از این مشاغل همچنین ایجاد امنیت خاطر  برای مشتریان در خصوص مسائل مالی در استفاده از درگاههای پرداخت اینترنتی و وجود مرجع رسیدگی به تخلفات و شکایات از مهمترین مواردی است که عدم توجه به آن بی شک باعث سقوط زودهنگام این کسب و کار های تازه وارد خواهد شد. از نکات مذکور نیز میتوان نتیجه گرفت  که  وجود یک تشکل مشترک و مستقل برای کنترل و نظارت بر عملکرد بهینه  این کسب و کارها ضروریست.
وجود اتحادیه ها جدا از سروسامان دادن به نحوه فعالیت های درون صنفی می تواند پشتوانه محکمی برای ادامه حیات آن کسب و کار و در نهایت منجر به افزایش اطمینان خاطر مشتریان هر صنف شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز