يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
چه کسی

تیتر20 - اگرچه خودروسازی ایران قراردادهایی ترکمانچای وار را طی عمر حدودا 50 ساله اش تجربه کرده، اما بوده اند قراردادهایی که می توان از آنها به نیکی یاد کرد.
در این بین باید به قرارداد مونتاژ نیسان ماکسیما در ایران اشاره کرد، که توسط هاشم یکه زارع مدیرعامل وقت پارس خودرو (مدیرعامل فعلی ایران خودرو) در اوایل دهه 80 منعقد شد. این قرارداد از دو جهت قابل قبول به نظر می رسد؛ اول اینکه ماکسیما همواره دارای کیفیت مناسبی بود و توانست در دل مشتریان ایرانی جا باز کند و دوم اینکه در دوران مونتاژش در ایران، حاشیه چندانی نداشت.
ماکسیما تیرماه سال 1380 به ایران آمد و بهمن ماه همان سال پارس خودرو مونتاژ آن را آغاز کرد. یکی از نقاط قوت این محصول حجم موتور آن به حساب می‌آمد که 3000 سی سی بود و این موضوع برای مشتریان ایرانی به فاکتور مهمی در خرید ماکسیما تبدیل شد. از آن سو البته مصرف سوخت زیاد نیز یکی از نقاط ضعف ماکسیما بود که با حجم موتور بالای آن ارتباط داشت. پارس خودرویی‌ها در طول حدودا 11 سالی که از ماکسیما پذیرایی کردند، بیش از 27 هزار دستگاه از این خودرو را به مونتاژ رساندند و این در حالی بود که این مونتاژی ژاپنی معمولا در صدر جدول رده بندی کیفی خودروهای داخلی قرار می گرفت.
اما ماکسیما تنها قرارداد موفق یکه زارع به شمار نمی رود، چه آنکه وی وقتی به سایپادیزل رفت نیز توانست قراردادی قابل قبول با ولووی سوئد ببندد. مدیرعامل ایران خودرو حالا در آستانه عقد قراردادی جدید قرار گرفته و با توجه به دو تجربه موفق قبلی، احتمالا این یکی نیز به دور از موفقیت نخواهد بود. قرارداد جدید اما قرار است میان ایران خودرو و پژو منعقد شود، که اگر به سرانجام برسد، این دو شرکت پس ماه ها جدایی، دوباره بر سر یک سفره خواهند نشست.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز