شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
هاشمی مقدم:
ستاره اسبق استقلال گفت: مهدی قائدی می تواند سال بعد لژیونر شود.
کد خبر: ۱۴۶۸۳
هیچ وقت ندیدم در قراردادی بندی باشد که بازیکن با یک تیم خاص بازی نکند

تیتر 20 - امیر هاشمی مقدم را شاید خیلی از علاقمندان امروزی فوتبال به جا نیاورند. ستاره دهه هشتاد و نود میلادی استقلال که در پست مهاجم بازی می کرد و از همان ابتدا مشخص بود با بقیه هم نسل های خود متفاوت است. او دوست داشت پیشرفت کند و به خاطر همین در همان زمان بازیگری لژیونرشد. او بعد از اینکه کفش هایش را آویخت مدارج مربیگری خود را نیز دراروپا گذراند تا جایی که موفق شد مدرس فیفا شود و در سال 2010 مدرک درجه یک یوفا را به دست بیاورد. هاشمی مقدم سپس در فوتبال هلند برای خودش اسم و رسمی به پا کرد و حالا جزو معروف ترین استعدادیاب های این کشور به حساب می آید و هدایت تیم دوم نایمخن را هم در اختیار دارد. مرد باشخصیت ایرانی در کنار این امور، مدیر برنامه های علیرضا جهانبخش فوق ستاره ملی پوش تیم آلکمار هم هست. 

*آقای هاشمی مقدم رقابت های لیگ برتر آغاز شده است. موفق به تماشای بازی ها شده اید؟

بله. من همیشه فوتبال ایران را به صورت ویژه و تا جایی که فرصت کنم دنبال می کنم. در این فصل هم چند بازی را تا کنون دیده ام.

*خب از کیفیت بازی ها بگویید. بعد از چند سال شروع لیگ ما بسیار طوفانی بوده است. رد و بدل شدن 45 گل در 16 بازی و تنها یک تساوی بدون گل...

خیلی برایم جالب بود.از خیلی از تیمها بازی های باطراوت و هجومی را تماشا کردم. برای مثال تیمهایی چون پدیده، صنعت نفت، پارس جنوبی تیمهایی بودند که خیلی تاثیر مثبتی روی من گذاشتند اما در آن طرف تیمهایی که خیلی روی آنها حساب می شد مانند سپاهان، تراکتور و حتی استقلال نتیجه مناسب را تاکنون نگرفته اند. خیلی زود است که بخواهیم تصمیم گیری کنیم. با این حال این شروع فوق العاده نشان دهنده کیفیت هایی است که در فوتبال ایران وجود دارد.

*به سراغ دو تیم بزرگ پایتخت برویم که همیشه در کانون توجهات بوده اند. ابتدا از تیم پرسپولیس بگویید. این تیم در دو بازی ابتدایی خود 100 درصد امتیازات را جمع آوری کرد.

پرسپولیس هر دو بازی خود را برد اما آن بازی که من انتظار داشتم را از این تیم ندیدم. این دو برد را بیشتر روی حساب اعتبارقهرمانی فصل پیش این تیم می گذارم که روی رقبا تاثیر گذاشته است.من آن تیم متقائد کننده را ندیدم. با این حال نام پرسپولیس بزرگ است و در ادامه حتما این تیم بهتر از قبل کار خواهد کرد.

*و استقلال. تیم سابق خودتان. دو هفته و تنها یک امتیاز. عملکرد این تیم را چگونه ارزیابی می کنید؟

اما استقلال. استقلال بدون شک کیفیت های بسیار زیادی را در تیم خود می بیند و ستاره های خوبی جذب این تیم شده اند. می خواهم از پژمان منتظری بگویم که یکی از بهترین مدافعان وسط ایران است و کار با توپ فوق العاده ای در کار دفاعی خواهد داشت. درباره مجتبی جباری هم همه، همه چیز را می دانند. او فوتبالیست باتجربه ای است که اگر روی فرم باشد می تواند مثمر ثمر باشد اما مشکل بزرگ این است که استقلال بازیکن بزرگ خیلی زیاد خوب دارد.

*این که به خودی خود یک حسن به حساب می آید...

اجازه بدهید با یک مثال به شما بگویم. یک نقاش خوب می تواند با یک سیاه قلم هم یک تابلوی خوب را ترسیم کند. حالا همین نقاش اگر یک مدادهایی با رنگ های مختلف داشته باشد توانایی این را دارد که یک اثر فوق العاده تر را به نمایش بگذارد. الان در استقلال همه این رنگ ها و تابلو در اختیار علیرضا منصوریان است. او باید بداند اگر می خواهد یک نقاشی خوب عرضه کند  باید از همه این رنگ ها به اندازه کافی استفاده کند و آنها را به خوبی میکس کند. متاسفانه در دو هفته ابتدایی به دلیل فشار زیادی که من باب مهره های زیاد روی تیم وجود داشت و همه انتظار نتایج خیلی خوب را داشتند اسقلال بازی های باکیفیتی را انجام نداد. در بازی دوم استقلال به خوبی و بدون هیچ شکی با 90 درصد مالکیت به پشت محوطه جریمه می رسید اما هدف فوتبال چیست؟ گل زدن. شما تا وقتی گل نزنید نمی برید. این تیم بزرگ استقلال حتی سه موقعیت گل هم در برابر هم نام خوزستانی نداشت. امیدوارم یک مقداری این تیم توجه بیشتری روی سیستم هجومی داشته باشد و با نفرات بیشتری در هجده قدم حریف ظاهر شود. استقلال حفظ توپ خوبی داشت و این به خاطر تعدد نفرات در زمین حریف بود. شهباززاده می تواند در خط حمله بدرخشد و من مطمئنم مشکل خط حمله هم به زودی مرتفع می شود.

*مهمترین نکته بازی با استقلال خوزستان ظهور پدیده ای به نام مهدی قائدی بود که چشم ها را به خود خیره کرد. از این بازیکن برایمان بگویید.

این جوان خوب و با استعداد را احتیاج نیست چند هفته نگاهش کنید تا متوجه شوید خوب است یا نه. در همان چند دقیقه قائدی نشان داد که چه استعداد شگرفی دارد. سرعت حمل توپ و قدرت تصمیم گیری بالایی دارد. او می داند تصمیم دوم و سومش چیست. این تفاوت بازیکن خوب و معمولی است. از لحاظ فردی هم سرعت بالایی دارد و از همه مهمتر قلب بزرگ این مرد کوچک است. یکی از تنها بازیکنان استقلال بود که وقتی توپ را می گرفت به قلب دفاع حریف می زد. شک ندارم اگر این بازیکن مدیر برنامه های خوب، آموزش درست، مراقبت زیاد و تمرینات تخصصی داشته باشد هیچ شکی ندارم دو سه سال که نه، او می تواند سال‌اینده هم در اروپا خودش را نشان دهد.

*قبول دارم که الان خیلی زود است اما شما مدعیان عنوان قهرمانی را چه تیمهایی می دانید؟

بدون شک و به صورت اتوماتیک وار تیمهای پرسپولیس و استقلال در کورس قهرمانی خواهند بود. در کنار این تیمها ذوب آهن و حتی سپاهانی که تا الان بد نتیجه گرفته هم می توانند جزو این گروه باشند. تیمهایی چون پدیده و پارس هم طراوت خوبی بخشیده اند اما این که در دراز مدت هم این کیفیت را بتوانند نگه دارند کمی شک دارم.

*این روزها داستان مسعود شجاعی و احسان حاج صفی حسابی بولد شده است. فصل گذشته برای علیرضا جهانبخش مشکل اینچنینی به وجود آمد. آیا شما در قرارداد علیرضا بندی داشتید که او مقابل نماینده رژیم صهیونیستی بازی نکند یا خیر؟

ابتدا بگویم که خیلی متاسفم که برای این دو بازیکن ماجرا تا اینجا ادامه پیدا کرده است. بگذارید یک مساله ای را به شما بگویم. تا به حال هیچ وقت قراردادی را ندیدم و وجود ندارد که در داخل آن ذکر شود این بازیکن در یک بازی خاص به میدان نرود. قراردادهای فوتبال قراردادهای ورزشی است نه سیاسی. باشگاه شرایط علیرضا را درک کرد. از هفته ها قبل ماجرا را بررسی کرده بودیم و ماجرا را با باشگاه در میان گذاشتیم. واقعا باشگاه از لحاظ اجتماعی و سیاسی علیرضا را درک و همکاری کرد. این قرارداد باید بین مدیربرنامه، بازیکن و باشگاه است. اگر باشگاه قبول نکند بازیکن باید بازیکن کند چون کارمند باشگاه است و باید به تعهد عمل کند. اگر این کار را نکند او را کنار می گذارند و جریمه می کنند. مخصوصا برای بازیکنانی چون شجاعی و حاج صفی که زحمات زیادی را کشیده اند. این دو بازیکن ملی پوش هستند. می بینید که مردم یک دست شده اند و حمایت می کنند. امیدوارم فدراسیون فوتبال و مسئولین تصمیم احساسی نگیرند و بدانند که این دو نفر عاشق ایران بوده اند.

*علیرضا جهانبخش ماجرایش به کجا کشید. او این فصل هم در آلکمار ماندنی است؟

علیرضا فعلا در آلکمار ماندنی است. پیشنهادها و تماس های زیادی داشته ایم اما باید یک پیشنهاد استثنایی باشد که بخواهد باشگاهش را عوض کند. او قرارداد دارد و خوشحال هم هست. فعلا عجله ای نیست. اگر آفر فوق العاده ای باشد و برای پیشرفتش خوب باشد احتمال دارد این تیم را ترک کند اما در شرایط کنونی او بازیکن آلکمار است.  

*درباره تیم خودتان هم صحبت کنید. گویا برای فصل جدید تغییرات زیادی را به وجود آورده اید؟

بله. همانطور که گفتید تغییرات زیادی در کادر فنی و بازیکنان به وجود آوردیم. نتایج بسیار خوبی در پیش فصل گرفتیم وهیچ مسابقه ای را نباختیم اما اعتقاد زیادی به برد در بازی دوستانه ندارم. درست است که روحیه بخش خواهد بود اما گارانتی برای موفقیت در لیگ نیست. با این حال تیم خوبی بسته شده و ایمدوارم نتیجه بگیریم.

*سوال پایانی. دوست ندارید به فوتبال ایران بیایید و در اینجا مربیگری کنید؟ اصلا پیشنهادی به دست شما رسیده است؟

وقتی از یک جوان فوتبالیست 17 ساله بپرسید که آرزویش چیست قطعا پاسخ می دهد بازی در تیم ملی کشورش. من هم وقتی 17 سال پیش به کلاس ها مربیگری درجه سه اروپا رفتم با این آرزو و نیت بود که روزی به ایران خوبم برگردم و در بالاترین سطح مربیگری کنم. در اوایل سال 2010 یک پیشنهاد به دستم رسید اما هنوز آمادگی قبول آن پیشنهاد را نداشتم. در اواخر همان سال مدرک آ یوفا را دریافت کردم و از کشورهای عمان و امارات هم دو پیشنهاد خیلی خوب و جدی در سطح ملی داشتم اما قبول نکردم. در هر صورت آرزوی من خواهد بود که بتوانم روزی درایران مربیگری کنم./ایلنا
ارسال نظرات
موضوعات روز