دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
تندر90 در شرایطی هم اکنون یکی از محصولات محبوب بازار خودرو ایران به شمار می رود که با وجود گذشت بیش از یک دهه از تولید آن در کشور، ساخت داخل قطعاتش از مرز 60 درصد عبور نکرده است.
کد خبر: ۱۵۳۱۵

چرا درصد داخلی سازی تندر90 بالا نمی رود؟


تیتر20 - تندر90 در شرایطی هم اکنون یکی از محصولات محبوب بازار خودرو ایران به شمار می رود که با وجود گذشت بیش از یک دهه از تولید آن در کشور، ساخت داخل قطعاتش از مرز 60 درصد عبور نکرده است.

این محصول رنو که تولید رسمی آن اوایل سال 86 آغاز شد، ابتدا با داخلی سازی 40 درصدی میهمان خطوط تولید ایران خودرو و پارس خودرو شد و در ادامه این رقم به حدود 60 درصد رسید. حالا برخی قطعه سازان داخلی با گلایه از روند داخلی سازی تندر90، این موضوع را ناشی از ضعف اجرایی قرارداد مربوطه می دانند.

هرچند در اینکه قرارداد پلت فرم مشترک X90 و اهداف مربوط به تولید تندر-90 به درستی اجرا نشد، شکی نیست، با این حال ضعف در داخلی سازی این خودرو بیش از هر مسئله دیگری به توان قطعه سازان داخلی برمی گردد.

بر کسی پوشیده نیست که قطعه سازی ایران با وجود پیشرفت هایی که در این سال ها داشته، هنوز هم از دانش فنی و فناوری روز دنیا عقب بوده و آن طور که باید، به روز نیست. استفاده نسبی از ماشین آلات نسبتا قدیمی و همچنین سرمایه گذاری ضعیف قطعه سازان در به روزآوری و کسب دانش فنی روز دنیا، یکی از اصلی ترین دلایل عقب ماندن صنعت قطعه کشور از دنیا است.

 به تبع آن، افزایش داخلی سازی قطعات خودروهای خارجی نیز با توجه به عقب ماندن از دانش روز، به نوعی در محاق است و نمی توان انتظار داشت شرکت های خارجی به راحتی با این موضوع کنار بیایند.

بر این اساس، تندر90 هم دقیقا دچار همین عارضه شده و با سختگیری های رنو، امکان این را نیافته که داخلی سازی قطعاتش از 60 درصد بالاتر برود. به اذعان خود قطعه سازان، عبور داخلی سازی قطعات خودروهای خارجی از این مرز، نیازمند تکنولوژی و فناوری جدید است و نمی توان به این راحتی آن را محقق کرد. با این حساب، اگر قرار به افزایش داخلی سازی تندر-90 است، تحقق این هدف از مسیر سرمایه گذاری های جدید و کسب دانش فنی روز دنیا می گذرد و بس.

ارسال نظرات
موضوعات روز