جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
فعالان بازار از احتمال گرانی می‌گویند که تا ژانویه به بازار آزاد می‌رسد و ممکن است قیمت دلار را به 4 هزار تومان برساند.
کد خبر: ۱۵۴۸۵

تیتر20- بعد از رأی اعتماد مجلسی‌ها به کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، این‌بار بازار ارز، چشم‌انتظار اتفاقات جدیدی است. حالا دیگر سرنوشت دلار حدودا سه هزار و 800 تومانی در دستان وزرای تازه‌نفسی است که شاید درگیر این تغییر نگرش‌ها و رفتارها قرار گرفته و بالا و پایین شود.

این‌ روزها، بازار زیر سایه مهم‌ترین اتفاقات سیاسی کشور رفته و در انتظار تحولی بزرگ است؛ البته اگر تحولی در برنامه وزرای جدید وجود داشته و بخواهد عملیاتی شود. از طرفی، بازار ارز با نشستن وزرای تازه‌نفس دولت روی کرسی‌های وزارتخانه‌ها، حالا بلاتکلیف است؛ نه می‌توان به جرأت گفت که ارز گران‌تر می‌شود و نه حتی می‌توان از تثبیت نرخ دلار سخن گفت. با همه این بلاتکلیفی‌ها، حال‌وهوای بازار، همچنان آرام است؛ دلار که از آغاز دومین ماه تابستان، وارد فاز افزایشی شده، حالا با همان روال مردادماهی‌اش روی میز معامله می‌رود تا به کانال چهار هزار تومانی، خود را نزدیک‌تر کند.

هنوز اتفاق تازه‌ای در این بازار خبرساز نشده اما برخی فعالان معتقدند قیمت دلار روبه‌افزایش است. حالا آنچه اهمیت دارد، این است که بازار در آینده به چه سمتی خواهد رفت، به‌طوری‌که صحبت از آینده ارزها و قیمت‌هایی که آنها را با ورود وزاری تازه‌نفس نوسانی کند، سوژه جدیدی است که سؤالات زیادی را با خود همراه کرده؛ آیا قیمت دلار تثبت خواهد شد؟ اگر آری، این تثبیت قیمت در چه محدوده‌ قیمتی رقم خواهد خورد و... . هر یک از فعالان بازار و تحلیلگران اقتصادی برای صحبت از آینده ارز و سرنوشت قیمت‌ها نظری متفاوت دارند؛ عده‌ای از فعالان بازار فعلا سکوت کرده و ترجیح می‌دهند با رفتار کابینه دولت دوازدهم و نحوه تصمیم‌گیری‌های سکانداران اقتصادی درباره قیمت‌گذاری ارزها آشنا شوند. عده‌ای از فعالان بازار هم هستند که به‌سادگی به تحلیل این اتفاقات پرداخته و از سرنوشت دلار در روزهای آینده حکایت می‌کنند.

تحلیل رفتار دلار در روزهای اخیر به‌ویژه واکنش این ارز با آمدن وزاری جدید، نشان می‌دهد قیمت دلار زیر سایه چندین اتفاق مهمی رفته که شاید بتوان یکی از علت‌های اصلی افزایشی‌شدن دلار را به واکنش بازار ارز به گرفتن رأی اعتماد وزرای جدید از مجلسی‌ها نسبت داد. آن‌طور که مصطفی خانزاده، یکی از فعالان بازار ارز به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: «چند روزی است که بازار ارز رو به بالاست؛ دلار حالا نسبت به دو هفته پیش حدود 30 تومان بالاتر رفته اما معلوم نیست این افزایش قیمت‌ها ناشی از چیست.» خانزادی در ادامه، بالارفتن نرخ دلار در روزهای اخیر را ناشی از مسائلی همچون جو جهانی، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و مذاکراتی می‌داند که حالا در بین سران ایرانی و آمریکایی در جریان است. نگرانی از رفتار دلار در روزهای آینده، حالا دغدغه بزرگی در میان فعالان بازاری است که تقریبا همه چهار سال دولت یازدهم را با آرامش سپری کرده و متوجه بالاتررفتن نرخ ارز، در چند سال اخیر نبوده‌اند؛ بازاری که یک‌بار در زمستان سال گذشته، درگیر گرانی دلار شد ولی بعدها باز هم آرام گرفت. همه اینها به کنار، پیش‌بینی‌های مختلفی درباره قیمت دلار در آینده هم به گوش می‌رسد. به گفته خانزادی، به نظر می‌رسد تا ژانویه، دلار به کانال چهار هزار تومانی راه یابد.

او معتقد است،  دلار احتمالا در سال‌های آینده حتی فراتر از چهار هزار تومان هم گام برداشته و در این کاانال تثبیت ‌می‌شود.

دولت همان دولت است؛ بازار همان بازار خواهد بود

با آمدن وزرای جدید، نگرانی از نرخ ارز، دغدغه بسیاری از مردم و فعالان بازار شده و از آنجایی ‌که تا مدت‌ها پیش زمزمه‌های زیادی از یکسان‌سازی و تثبیت نرخ ارز به گوش می‌رسید و بالاتررفتن نرخ دلار در زمستان خبرساز شد، حالا این سؤال در ذهن‌ها ایجاد شده که بالاخره بازار به چه سمتی خواهد رفت و دلار با چه قیمتی تثبیت می‌شود. به گفته برخی فعالان بازار، احتمالا بازار ارز درگیر افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده شود و حتی از چهار هزار تومان هم فراتر برود اما دراین‌میان، تحلیلگران بازار ارز نظر دیگری دارند و برای گفتن از آینده دلار و تثبیت قیمت ارزها، با ذکر دلایلی از عدم افزایش قیمت ارز و حتی تثبیت نرخ دلار سخن می‌گویند.

آن‌طور که میثم رادپور، تحلیلگر بازار ارز  می‌گوید: «بعید به نظر می‌رسد بازار ارز، واکنشی به اتفاقات سیاسی کشور داده و وارد فاز افزایشی شود چون دولت، همان دولت است و فقط با نشستن مسعود کرباسیان به جای علی طیب‌نیا نمی‎توان گفت قرار است اتفاق مهمی در این بازار بیفتند.» او در ادامه این‌طور توضیح می‌دهد: «چون خود شخص رئیس‌جمهوری عوض نشده؛ بنابراین باید گفت داستان افزایش نرخ ارز به نظر خود روحانی بستگی دارد و احتمالا اتفاق تازه‌ای در این بازار نمی‌افتد.» رادپور، امید چندانی به بالاتررفتن نرخ دلار ندارد و معتقد است باوجود موانعی که در ایران وجود دارد، نرخ ارز نمی‌تواند افزایشی و حتی تثبیت شود.

 او معتقد است، نرخ ارز اگر بالاتر برود، شوک بزرگی متوجه اقتصاد خواهد شد و همه به این ماجرا اعتراض خواهند کرد. رادپور همچنین می‌گوید که افزایش نرخ ارز اگرچه به نفع اقتصاد است اما هنوز ایران ظرفیت این تغییر بزرگ را ندارد؛ به گفته او تا وقتی تبعات بالاتررفتن نرخ ارز دامن دولت را بگیرد، نمی‌توان به افزایش نرخ ارز امیدوار بود و تا وقتی تورم تا این حد بالاست، نمی‌توان گفت که ارز باید افزایش یابد.

 رادپور درحالی امید چندانی به بالاتررفتن نرخ ارز ندارد که می‌گوید: «با توجه به اینکه در چهار سال‌و‌نیم گذشته در دولت روحانی اتفاق جدیدی در بازار ارز نیفتاد؛ بنابراین به‌ نظر نمی‌رسد در سال‌های آینده هم بازار وارد فاز افزایشی شود. من تفاوتی بین کرباسیان و طیب‌نیا نمی‌بینم که بخواهم بگویم نرخ ارز بالاتر یا پایین‌تر خواهد رفت.»

او برای چندمین‌بار تأکید می‌کند که چون دولت روحانی تغییر نکرده و تفاوتی بین نگرش طیب‌نیا و کرباسیان وجود ندارد، بعید به نظر می‌رسد بازار ارز درگیر افزایش قیمت‌ها شود، مگر اینکه فشارهای ناشی از بازار ارز، بازار را به سمت افزایش سوق دهد. او به‌طور خلاصه می‌گوید که تغییر کابینه، تأثیری بر بازار ارز نخواهد گذاشت، مگر اینکه بازار ارز بخواهد با فشار، دولت را متقاعد به افزایش قیمت‌ها کند.

 به گفته رادپور، اگر دلار به پنج هزار تومان برسد، سروصدای زیادی می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد هر چه هم بالاتررفتن نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور باشد، دولت این کار را نخواهد کرد و بازار به همین روال پیش خواهد رفت.

به گفته او تبعات هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید در نظر گرفته شده و به نظر می‌رسد دولت برای جلوگیری از نارضایتی مردم، قیمت ارز را طی چند سال آینده افزایشی نخواهد کرد.

ارز باید افزایشی شود؛ این سیاستی است که دولتی‌ها به‌دنبال آن بوده و گاهی زمزمه‌هایی از این افزایش قیمت‌ها را به گوش می‌رسانند اما با این همه به گفته برخی تحلیلگران بازار ارز، اقتصاد ایران در جایی قرار ندارد تا بخواهد به این خواسته دست یابد. هربار که نرخ ارز افزایشی شده، نگرانی‌ها و حاشیه‌های زیادی دراین‌باره خبرساز شده و نارضایتی‌ها حواشی زیادی را با خود همراه کرده است. زمستان سال گذشته که دلار به کانال چهار هزار تومانی رسید، این نگرانی‌ها تشدید شد؛ قیمت بسیاری از کالاهای ضروری دستخوش تغییر شد و خاطره آن‌ روزها در ذهن بسیاری از مردم نقش بست. حالا بار دیگر، بازار ارز ناآرام است؛ سرنوشت دلار در روزهای آینده چالش مهم مردم و مسئولان است و به گفته تحلیلگران، موانع زیادی برای افزایش نرخ ارز وجود دارد. به گفته راپور، به‌خاطر ثبات نرخ ارز، تولیدات داخلی ما با مشکل مواجه است اما هنوز به ‌دلیل مشکلاتی مانند بالابودن تورم، نمی‌توانیم نرخ ارز را افزایش دهیم.

 او همچنین تأکید می‌‌کند که سیاست تثبیت نرخ ارز در کشور کوچکی مانند امارات به‌سادگی انجام می‌شود چون در امارات مزیت‌هایی است که ما از آنها بی‌بهره‌ایم؛ ما به‌دلیل بی‌ثباتی در اقتصاد و بالابودن نرخ تورم، نمی‌توانیم از افزایش نرخ ارز و تثبیت آن حرف بزنیم و در مقایسه با کشوری مانند امارات، انتخابی نداریم؛ بازار ما دولتی است و دولت ما سیاستش تثبیت نرخ ارز است.

 رادپور تصریح می‌کند که با توجه به مشکلاتی مانند نرخ بهره و تورم در ایران، دستیابی به افزایش نرخ ارز در کشور ما شدنی نیست. این در حالی است که اگر تورم ما هم پایین بود و ثبات اقتصادی داشتیم، می‌توانستیم راحت‌تر از افزایش نرخ ارز و تثبیت آن سخن بگوییم. اگر ما تورم را به چهار یا پنج درصد برسانیم، می‌توانیم بهترین تصمیم را در بازار ارز بگیریم، درحالی‌‌که باوجود نرخ تورم و حتی بهره بالا در ایران، سیاست تثبیت نرخ ارز، تکرار سیاست 40 سال گذشته بوده و به نظر می‌رسد با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه است.

حال‌و‌هوای چهارراه ‌استانبول بعد از رأی اعتماد مجلسی‌ها به وزرای پیشنهادی دولت
بازار ارز دیروز صعودی بود و دلار با چهار تومان رشد نسبت به شنبه، به قیمت سه هزار و 820 تومان رسیده بود؛ اتفاقی که به گفته فعالان بازار، ناشی از تحریم‎‌های جدید آمریکا علیه ایران و حواشی مذاکرات ایرانی‌ها با آمریکایی‌ها بود؛ البته گروهی هم معتقد بودند که ورود دلار به فاز افزایشی، ناشی از رأی اعتماد مجلسی‌ها به وزرا بوده؛ به گفته خانزاده، دیروز با این اتفاق، میزان خرید دلار بیشتر از فروش آن بود، درحالی‌که یورو و پوند انگلیس در روزی که وزرای دولت دوازهم رأی اعتماد خود را از مجلسی‎ها گرفته بودند، نزولی بودند؛ دیروز یورو هفت تومان و پوند یک تومان نسبت به شنبه افت کرده بودند اما با این همه در روزی که گذشت، درهم امارات هم مانند دلار رشد کرد؛ البته فقط دو تومان نسبت به شنبه. در روزی که گذشت، ارزهایی مانند لیر ترکیه و یوآن چین هم صعودی بودند.
ارسال نظرات
موضوعات روز