شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
عبدالله بابایی:در حال حاضر جایگزینی خودرو های برقی مورد توجه قرار گرفته و از دغدغه های تولیدکنندگان ما محسوب می شود. فربد زاوه:ما در داخل کشور جهت گيری به این سمت نداریم و تنها خودروسازان ما شو هایی در اين زمينه برگزار می کنند.
کد خبر: ۱۶۹۹۵
ویراژ خودروهای برقی در کشور سوخت های فسیلی!/ دیدگاه متفاوت درباره آینده خودروهای برقی در ایران

تیتر20 - خودروهای سبز پدیده جدیدی در جهان محسوب نمی شوند و یک دهه از حضور سبزشان در کشورهای توسعه یافته می گذرد، اما از رونمایی این خودروها در کشور ما کمتر از دو سال هم نگذشته است. 
این خودروها که با نام خودروی برقی و با هدف حمایت از محیط زیست تولید می شوند، از دو موتور برای تامین نیرو استفاده می کنند که يکی از آنها موتور الکتریکی و دلیل اهمیت این نوع از خودروهاست.
 این خودرو ها با مصرف مستقل از سوختهای فسیلی، این قابلیت را دارند که تنها با کمک جریان الکتریسیته حرکت کنند و باتری کار شده در ماشین با ذخیره الکتریسیته مسافتی را بدون ايجاد آلاینده طی کند. 
اما نگرانی هم وجود دارد که اگر شارژ باتری خودروهای برقی به پایان برسد چه اتفاقی می افتد؟ این خودرو های حامی محیط زيست این قابلیت را دارند که صرفا با موتور درون سوز و بدون وجود موتور الکتریکی حرکت کنند و به همین دلیل اگر شارژ باتری آنها به اتمام رسد خودرو اتوماتیک وار با موتور درون سوز به راه خود ادامه می دهد و در حین رانندگی از همین طریق باتری های خودرو را نیز شارژ می کند و لازم نیست نگران خاموش شدن خودرو باشیم.
موتور الکتریکی این خودرو ها با اتصال به جریان الکتریسیته نیرو تولید می کند بعلاوه اینکه در زمان حرکت ماشین و فعالیت موتور درون سوز، در صورت خالی بودن شارژ باتری ها، چرخش موتور الکتریکی سبب تولید توان الکتریکی و در نهایت شارژ باتری ها می شود.
 همچنین در زمان توقف خودرو هم شارژ می شود. اما با توجه به اینکه در شرایط اتمام شارژ موتور الکتریکی ، خودرو با موتور درون سوز به مسیر ادامه می دهد، شماری از شرکت ها نمونه هایی تولید کرده اند که شارژ باتری ها علاوه بر روش های گفته شده از طریق اتصال خودرو به شارژرهای مخصوص هم امکان پذیر باشد، تا نیاز به سوخت را به حداقل برساند. 

تلاشی سبز اما گران!
در کنار تمام مزيتهایی که خودروهای سبز دارند، موانعی هم هست که از حضور پررنگ این ماشین در بازار جلوگیری می کند. تکنولوژی ساخت این خودروها بسیار پیچیده است و تنها تعداد انگشت شماری از شرکت های خودروساز  دانش فنی ساخت خودروی سبز را دارند. هرچند که این امر در ابتدای ظهور هر محصولی وجود دارد اما کارشناسان معتقدند خودروهای دیزل پاک آینده روشنی برای صنعت خودروسازی می سازند و زمزمه هایی گواه این حقیقت است که با حجم بالای ايجاد آلاینده ها در جهان و آسيب های جدی ناشی از آن به انضمام این امر که سوختهای تغذيه کننده خودروهای قدیمی محدود و خارج از صرفه اقتصادی است ، دور از انتظار نیست تا 2040 خودروهای فسیلی از رده خارج شوند. 
اینجا سوالات مهمی مطرح می شود که آیا این امر محقق می شود؟ ایران به عنوان کشوری در حال توسعه آمادگی پذیرش اين تغییر را دارد؟ بسترسازی های لازم برای این امر از جانب تولید کنندگان داخلی به ويژه خودروسازان سايپا و ايران خودرو اعمال شده؟ اقداماتی که ما را در اين مسیر قرار می دهند کدامند؟ و مهمتر از همه اینکه به عنوان کشوری صادرکننده و غنی از سوخت فسیلی ، خارج کردن خودروهای فعلی برايمان اقتصادی هست یا خير؟ 
در اين زمینه خبرنگار تیتر 20 با کارشناسان فعال این حوزه به گفتگو نشست که در اين راستا با دو نگاه متفاوت در راستای موفقیت ايران در تولید ماشين های برقی مواجه شد. در ادامه چکيده ای از آن ارائه می شود؛
 عبدالله بابایی کارشناس خودرو در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: ماشينهای برقی، خلاقیتی نوین در کشورهای توسعه یافته است که توليد اين محصولات در سطح بالا برای دنيا مزيتی بزرگ محسوب می شود. توليد اين خودروها سبب صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلاینده ها و بهبود کيفیت فنی محصولات می شود.
وی ادامه داد: ايران هم به عنوان یک کشور، موافق پيشرفت های اين چنین است و خودروسازان ايرانی از جمله سايپا و ايران خودرو برای اين گونه تولیدات در حال مذاکره هستند و اين امر جزو اهداف اصلی خودرو سازان محسوب می شود. به خصوص که ايران در بحث دانش با خودروسازان خوبی در تعامل قرار گرفته و روند تحولات اروپا در خودرو های ايرانی هم به نسبتی وارد شده است.
بابایی خودروهای برقی را برای ايران، به عنوان کشوری نفت خیز يک مزيت می داند و در اين مورد گفت: نفت باید برای تبديل به فرآورده های بهتری سرمايه گذاری شود و ايران تا چشم انداز 2040 پتانسيل جايگزينی خودروهای برقی را دارد. هرچند که اين بحث مدتها مغفول بود اما در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته و از دغدغه های تولیدکنندگان ما محسوب می شود. 
در این بین فربد زاوه، کارشناس خودرو نگاهی متفاوت دارد و در مورد اين موضوع به خبرنگار ما گفت: چشم انداز جايگزينی ماشين های برقی در انگلستان تا سال 2040 و در فرانسه سختگيرانه تر و تا سال 2030 ، هدف گذاری شده است. اما ما در داخل کشور جهتگيری به این سمت نداریم و تنها خودروسازان ما شو هایی در اين زمينه برگزار می کنند ولی اگر بخواهيم صادق باشيم، صنعت خودروسازی ما ناتوان است. شاهد اين امر ، موضوع مهم خط تولید ماست که اگر با تکنولوژی و سرعت دنيا پیش می رفت هر محصولی 25 تا 30 سال در خط تولید باقی نمی ماند در حالی که کشورهای ديگر هر محصول را نهايتا 7 سال در خط تولید قرار می دهند. 
اين کارشناس خودرو مديران را فارغ از اين دغدغه می داند و عنوان کرد: به هيچ عنوان در سی سال آتی ، مديران ما هدف گذاری تغییرات ندارند و تنها می خواهند محصولات فعليشان فروش رود و خود را وارد مقوله جدیدی نمی کنند.
وی آینده جايگزینی خودروهای برقی را اين گونه عنوان کرد: با جايگزينی خودروهای برقی ، به فاصله 15 تا 20 سال با بحث هایی چون ماليات آلايندگی و ممنوعیت تردد در مسيرهای متعدد برای خودرو های احتراقی ، استفاده از آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت و فرآیندی است که نهایتا تا سال 2050 ماشين های احتراقی تنها به عنوان کالایی کلاسيک و تنها در بخش های خاصی دیده می شود و از رده مصرف خودروهای سواری خارج خواهد شد. 


ارسال نظرات
موضوعات روز