پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
دو پرسش بسیار مهم ؛ اول اینکه آیا برنامه های سایپا برای جایگزینی پراید، می تواند به پر کردن جای خالی این محصول بیانجامد؟ و دوم اینکه جایگزینان احتمالی پراید نیاز مشتریان داخلی را که به دنبال خودروهای ارزان و کم خرج هست، پاسخ خواهد داد؟
کد خبر: ۱۷۰۸۰

سایپا پس از حذف پراید!

تیتر20 - حذف پراید از چرخه تولید، جدی تر از هر زمان دیگری در دستور کار سایپا قرار گرفته و این شرکت رفته رفته خود را آماده خداحافظی با این محصول پر تیراژ و پر فروش اما قدیمی و کم کیفیت می کند.

در این شرایط اما دو پرسش بسیار مهم پیش می آید؛ اول اینکه آیا برنامه های سایپا برای جایگزینی پراید، می تواند به پر کردن جای خالی این محصول بیانجامد؟ و دوم اینکه جایگزینان احتمالی پراید نیاز مشتریان داخلی را که به دنبال خودروهای ارزان و کم خرج هست، پاسخ خواهد داد؟

برای پاسخ به پرسش اول باید به برنامه های سایپا برای جایگزینی پراید رجوع کنیم. آن طور که مسوولان این شرکت اعلام کرده اند، تیبا جانشین پراید خواهد شد، هرچند ظاهرا گزینه های دیگری از جمله یک محصول چینی نیز مدنظر این شرکت قرار دارند.

 اگر گزینه نهایی جایگزینی پراید را همان تیبا در نظر بگیریم، به نظر می رسد سایپایی ها می توانند به تدریج تیراژ این محصول را افزایش داده و رفته رفته جای خالی پراید را پر کنند. این موضوع البته بستگی مستقیم به تامین قطعات تیبا دارد، به نحوی که سایپا باید برای جایگزینی این محصول با پراید، هماهنگی های لازم را با قطعه سازان انجام دهد تا مشکلی بابت بالا بردن میزان تولید تیبا نداشته باشد.

در مورد پرسش دوم اما باید این موضوع را در نظر گرفت که تیبا حدود سه میلیون تومان گران تر از پراید بوده و این موضوع برای مشتریان، نگران کننده است. در این شرایط انتظار می رود سایپا همزمان با افزایش تیراژ تیبا، از هزینه های تولید آن کاسته و یا حداقل آن را کنترل کند، چه آنکه در غیر این صورت بخشی از مشتریان با کمبود نقدینگی در خرید تیبا مواجه خواهند شد.

با این حساب اگر سایپایی ها تیراژ و قیمت تیبا را متناسب با شرایط بازار لحاظ کنند، هم مشتریان را منتفع خواهند کرد و هم خود را از آسیب های ناشی از حذف پراید در امان نگه خواهند داشت.

ارسال نظرات
موضوعات روز