جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
وزیر اطلاعات در هفته های گذشته، حداقل دوبار درباره ضرورت توجه به امنیت سرمایه و مالکیت در ایران سخن گفته و نگرانی خود را از پیامدهای نبود امنیت سرمایه برای کشور، اعلام کرده است.
کد خبر: ۱۷۰۸۶
توجه ویژه وزیر اطلاعات به امنیت سرمایه و مالکیت در ایران!/ نگرانی از پیامدهای نبود امنیت سرمایه برای کشور

تیتر20 - وزیر اطلاعات در هفته های گذشته، حداقل دوبار درباره ضرورت توجه به امنیت سرمایه و مالکیت در ایران سخن گفته و نگرانی خود را از پیامدهای نبود امنیت سرمایه برای کشور، اعلام کرده است.
این مساله، دستمایه یادداشتی به قلم ابراهیم علیزاده در ماهنامه «تجارت فردا» ست که در آن با اشاره به سخنان وزیر اطلاعات در روز 25 مرداد ماه در جلسه علنی مجلس، این سوال را مطرح کرده است که در صورت احساس نیاز به توجهی از این دست به مالکیت بخش خصوصی، آیا دولت توانایی آن را دارد که حقوق مالکیت سرمایه گذاران را تضمین کند؟
نویسنده این مقاله در ابتدای مطلب خود با اشاره به دیدگاه های وحید نوشیروانی استاد ایرانی دانشگاه کلمبیا یک بار دیگر سوالات این کارشناس اقتصادی را درباره روند نقض حقوق مالکیت و تضاد این علمکرد با حضور سرمایه گذاران گوشزد می نماید.
این استاد دانشگاه در کتاب خود تحت عنوان «چرا سرمایه داری در غرب موفق می شود و در جاهای دیگر شکست می خورد» نوشته است: در دهه 50 ایران، تمامی ملی کردن ها در صنایع، مصادره های شتابزده و تصرف های غیر قانونی گسترده زمین، به طور محسوس امنیت حقوق مالکیت را زیر پا گذاشت. همین طور اشکال مختلف سلب مالکیت و میزان توزیع مجدد ثروت که بعد از انقلاب رخ داد نیز در تاریخ معاصر ایران بی سابقه بوده است و آثار منفی آن بر سرمایه گذاری بخش خصوصی برای مدت طولانی احتمالا ادامه خواهد داشت. 
نویسنده در این یادداشت نتیجه می گیرد که درحال حاضر مهم ترین خواسته های فعالان بخش خصوصی کشور تضمین مالکیت است که حتی در نوع عملکرد بانک ها در مصادره اموال فعالان اقتصادی به دلیل معوقات بانکی نیز نمود پیدا می کند. 
حالا اگر یک بار دیگر، به گفته وزیر اطلاعات باز گردیم، از دید نویسنده مقاله اهمیت این جملات وی مشخص می شود که گفته بود: «اگر در یک درخت 50 گنجشگ نشسته باشد و با شلیک به درخت یکی از گنجشگ ها را ساقط کنیم 49 گنجشک دیگر پرواز خواهند کرد». یعنی حکایت سرمایه گذار، حکایت همان گنجشگ است و حکایت شلیک همان تضمین مالکیت و امنیت سرمایه.

ارسال نظرات
موضوعات روز