چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
نگاهی به مقوله علیرضا فغانی و تاملی در یک نکته
حفظ دستاوردهای ملی و احترام به شخصیت های برجسته ایرانی از جمله علیرضا فغانی مساله ای نیست که به این سادگی از کنار آن گذشت؛ مقوله ای که باید در قاموس و رفتار فرهنگی جامعه ما هم نهادینه شود.
کد خبر: ۱۸۵۲۵
نگاهی به مقوله علیرضا فغانی و تاملی در یک نکته

تیتر20 - نگاهی به رویدادهای رنگارنگی که همه ساله در سراسر جهان، اعم از جوایز، سمینارها، سخنرانی ها و اشکال دیگر برگزار می شود، پیش از هر چیز موید این نکته است که جوامع و فرهنگ های امروزی به سختی تلاش می کنند، از ذخایر، دستاوردها، شخصیت ها و تجربیات گذشته خود محافظت و قدردانی کنند.
افرادی که یک عمر در حوزه خاصی فعالیت کرده و صاحب تجربه و به تبع آن کرامت خاصی در حیطه کاری خود شده اند، دقیقا در زمره همین ذخایر و دستاوردها هستند.
جامعه جهانی هم در قالب رویدادهایی مثل جایزه نوبل تا قدردانی های ریز و درشت دیگر آن ها را گرامی می دارند. 
با کمال تاسف باید گفت که در این عرصه نیز جامعه فرهنگی و اجتماعی و رسانه ای ما (بویژه در حوزه رسانه های مجازی) رفتاری بی قیدانه و عاری از حس مسئولیت مدنی دارد و گاهی اوقات به شخصیت ها و چهره های ماندگار بی توجه است. 
نمونه بارز این شلختگی فرهنگی که البته اولین و آخرین نمونه هم نخواهدبود، مربوط به علیرضا فغانی داور بین المللی فوتبال کشورمان است که نگاهی به کارنامه درخشان وی نشان از آن دارد که او با کوله باری از تجربه و دانش، که در این حوزه کسب کرده است، دقیقا مصداق یک «ذخیره ملی» است که باید گرامی داشته شود. 
حفظ دستاوردهای ملی و احترام به شخصیت های برجسته ایرانی از جمله علیرضا فغانی مساله ای نیست که به این سادگی از کنار آن گذشت؛ مقوله ای که باید در قاموس  و رفتار فرهنگی جامعه ما هم نهادینه شود.
امیدواریم که هرچه سریع تر، این همه شلختگی رفتاری و فرهنگی درفضای مجازی و رسانه های دیجیتال جای خود را به وقار ومتانتی بدهد که تک تک انسان ها هنگام حضور در فضای فیزیکی و محیط های انسانی سعی می کنند از خود بروز دهند. 
رفتارهای توهین آمیز در فضای مجازی عیله شخصیت های ملی همچون آقای فغانی، عمل قبیحی است که مرتکیبن آن باید در وهله اول درشخصیت و تربیت فردی خود بازنگری کرده و منشاء این بی پروایی و گستاخی را در درون خود جست و جو کنند در صورت لزوم (که البته ظاهر لازم است) با متخصص حوزه روانشناسی نیز مشورت کنند. 
با این که فضای مجازی یکی از عمومی ترین حریم هاست؛ اما گویا هنوز تلقی عمومی ما از آن، همان تلقی حریم شخصی است و به این جهت وقتی در این فضا قرار می گیریم نقاب و پوسته بیرونی خود را کناری می گذاریم و نتیجه آن همین توهین ها و گستاخی ها و پرده دری هایی است که در موارد متعددی در فضای مجازی روی داده است و توهین و گستاخی درباره علیرضا فغانی نمونه اخیر (اما نه آخر) آن است. 
بدیهی است که هر انسانی ممکن است در حوزه کاری خود مرتکب اشتباهاتی شود، سیاستمداری که اداره کشوری را بر عهده دارد، پزشکی که خطای او هنگام یک عمل جراحی منجر به مرگ یا نقص عضو بیماری می شود، راننده اتوبوسی که خطای او باعث مرگ انسان هایی می شود و خلبانی که خطایش باعث سقوط و مرگ می شود.
اگرچه هر جامعه ای با بالا بردن استانداردی های خود باید سعی در کاهش این خطاها داشته باشد؛ اما به صفر رساندن خطاهای انسانی مخصوصا در حوزه داوری فوتبال اصولا میسر نیست. 
در این صورت واکنش هایی که به این خطا صورت می گیرد باید به عنوان دماسنجی تلقی شود که میزان تب و بیماری فرهنگی ما را بخصوص در زمینه فرهنگ رفتاری و باز هم بخصوص در حوزه رفتار حوزه مجازی یادآوری می کند. 
البته اين كه اين گونه اتفاق ها هدفمند يا بدون تعقل و تفكر و تأمل صورت مي گيرد یا خیر؟، جاى سوال و بحث دارد، اما چرا بعضى از مردم فرهنگ استفاده از فضاى مجازى را نمي دانند و باعث آسيب هاى اجتماعى جدى مي شوند؟
این سوالی است که به نظر می رسد باید به صورت اساسی مطرح شده و با ارائه راهكار هایی اين معضل اجتماعى رفع و از ايجاد تشنج و فرهنگ غلط جلوگيرى شود.
اتفاقاتی که در چند روز اخیر در فضاى مجازى بر عليه ايشان شاهد بوديم نه تنها در شان و منزلت ایشان نیست بلکه در شان و مرتبه مردمی که یکی از شاخصه ها و ملاک های فرهنگی اش در دیرباز در میان جوامع مختلف «ادب» و «ادب دوستی» بوده نیز نیست. 
البته بدیهی است همیشه سوء استفاده کنندگانی خواهند بود که از فضاى مجازى برای پیشبرد اهداف غیر اخلاقی خود بهره برداری نمایند و در این راستا از تخریب شخصیت های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و چهره های ماندگار کشور نیز غافل نخواهند بود، اما مساله مهم این است که این افراد نباید بتوانند با استفاده از فناوری های دنیای ارتباطی موج کاذب ایجادکرده و روند های مثبت و ارزش های اخلاقی جامعه را مسموم و ناپایدار نشان دهند.
امیدواریم که اخلاق و احترامی که در فضاهای رسمی از خود بروز می دهیم در فضاهای مجازی و البته در رفتارهایی مثل رانندگی ما نیز نمود پیدا کند.
ارسال نظرات
موضوعات روز