پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶

تیتر20 - هفته پیش بانک مرکزی گزارش جدیدی منتشر کرد که در آن خلاصه‌ای از نتایج بررسی بودجه خانوار شهری آمده بود. بر اساس این گزارش خانوارهای شهری با بعد متوسط ۳.۴ نفر، ماهانه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای گذران زندگی هزینه کرده‌اند، در حالی‌که درآمدشان حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

صدای اقتصاد در گزارش کوتاهی مهم‌ترین تحولات فرهنگی- اجتماعی در بودجه خانوار را بر اساس آمار بانک مرکزی بررسی کرده است:
ایرانی‌ها در سال ۹۳ کم‌تر از قبل توانستند تفریح کنند
خانواده‌های ایرانی در سال ۹۳ تنها ۲.۳ درصد از درآمدشان را برای تفریح و امور فرهنگی هزینه کرده‌اند. بر اساس آمار بانک مرکزی در سال ۹۲ نیز دقیقاٌ همین میزان صرف امور فرهنگی شده بود، با این تفاوت که در سال ۹۳، هزینه‌های این گروه ۱۸ درصد رشد کرده است. ثابت ماندن سهم امور فرهنگی در سبد هزینه خانوار با رشد ۱۸ درصدی بهای پرداختی برای آن‌ها، نشان می‌دهد هزینه‌های امور فرهنگی بالاتر رفته و خانواده‌های ایرانی کم‌تر از سال‌های پیش تفریح می‌کنند.
هم‌چنین خانواده‌ها در سال ۹۳، ماهانه ۲ درصد برای رستوران و هتل رفتن هزینه کرده‌اند، که یک دهم درصد از سال ۹۲ کم‌تر شده است. هزینه‌ لازم برای استفاده از خدمات رستوران‌ها و هتل‌ها نیز ۱۱ درصد بیشتر از قبل شده است.
به طور کلی سهم تفریح و امور فرهنگی، و رستوران و هتل در سبد هزینه خانوار ۴.۳ درصد بوده است. یعنی خانواده‌های ایرانی در سال گذشته توانسته‌اند ماهانه ۱۰۰ هزار تومان برای امور تفریحی، فرهنگی و مسافرت رفتن، هزینه کنند.
در ۲۴ درصد خانوارهای شهری هیچ کس کار ندارد
بر اساس آمار بانک مرکزی ۵۸ درصد خانوارهای ایرانی یک نفر شاغل وجود دارد. اما در ۲۳.۷ درصد آن‌‌ها نیز، هیچ فردی دارای اشتغال نیست. در مقایسه با سال ۹۲، درصد خانواده‌های ایرانی با یک نفر شاغل افزایش و درصد خانواده‌های بدون فرد شاغل، با دو نفر شاغل و با سه نفر شاغل و بیشتر کاهش یافته است.
البته این تفاوت‌ها بسیار ناچیز بوده، به طوری که خانواده‌هایی با یک نفر شاغل در مقایسه با سال ۹۲، یک درصد افزایش یافته‌ و خانواده‌های بدون فرد شاغل ۰.۳ درصد کاهش یافته‌اند. خانواده‌هایی با دو نفر شاغل نیز نیم درصد و با سه نفر شاغل و بیشتر ۰.۴ درصد کاهش یافته‌اند.
تنها ۲۸ درصد خانواده‌های ایرانی به اینترنت دسترسی دارند
دسترسی آسان و با کیفیت به اینترنت امروزه جزء نیازهای اساسی خانواده‌ها در جهان تلقی می‌شود و بر اساس قوانین بین‌المللی، دولت‌ها موظفند دسترسی آسان و ارزان به اینترنت و فناوری اطلاعات برای شهروندان‌شان را فراهم کنند. در ایران نیز اگرچه در سال‌های اخیر ضریب نفوذ اینترنت بین خانواده‌ها و همگانی شدن آن رشد یافته است، اما تنها ۲۸.۴ درصد خانواده‌ها از امکانات اینترنتی در خانه‌هایشان استفاده می‌کنند. ۵۲ درصد خانواده‌ها نیز هنوز در خانه‌هایشان کامپیوتر ندارند. اما ۹۵.۲ درصد آن‌ها دارای تلفن همراه هستند.

برچسب ها: تفریح
ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش