شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹

تیتر20 - توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در حالی به دست آمد که به اعتقاد خیلی ها نمی توان نقش محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشور را در حصول این توافق انکار کرد. حالا به اعتقاد برخی کارشناسان، خودروسازی ایران نیز دارای یک "ظریف" است و وی کسی نیست جز هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو.
اگر نگاهی به روند مذاکرات ایران خودرو با خودروسازان بزرگ اروپا بیندازیم، متوجه می شویم یکه زارع روش مناسبی را در مذاکره با شرکت هایی مانند رنو و پژوی فرانسه در پیش گرفته و به نظر می رسد توانسته تا به امروز امتیازات خوبی از آنها بگیرد.
به عنوان مثال، پژو به هیچ وجه حاضر به سرمایه گذاری مستقیم در ایران نمی شد اما مدیرعامل ایران خودرو توانست این شرکت فرانسوی را به سرمایه گذاری راضی کند. همچنین الزام به صادرات 30 درصدی محصولات تولیدی پژو در ایران نیز دیگر امتیازی است که مدیرعامل ایران خودرو توانسته از پژویی های سرسخت بگیرد.
در مورد رنو نیز مدیرعامل ایران خودرو توانسته تا حدی روش برخورد این شرکت را تغییر دهد، به نحوی که از این پس قرار است ایران خودرو و رنو به طور مستقیم و بدون واسطه (رنوپارس)، با یکدیگر کار کنند. این در حالی است که پیش تر شرکت رنوپارس واسطه ایران خودرو و رنوی فرانسه بود.
روش هوشمندانه دیگری که یکه زارع در مذاکرات خود پیاده کرده، امتیازگیری از پژو و رنو به واسطه مذاکره با سایر خودروسازان بزرگ دنیا است. همین هفته گذشته بود که مدیرعامل ایران خودرو از احتمال شراکت با فولکس واگن آلمان خبر داد و بدین واسطه به پژو هشدار داد که اگر بخواهد مانند گذشته رفتار کند، جایی در بازار ایران نخواهد داشت.
حالا منتظر ماند و دید نتیجه مذاکرات ایران خودرو و خودروسازان خارجی در عمل چه خواهد شد و چه آینده ای در انتظار صنعت خودرو ایران است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: