سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
در نخستین همایش روغن های خوراکی و دانه های روغنی عنوان شد
امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن روغن نباتی با اشاره به برخی چالشهای صنعت روغن، اظهار داشت: عدم بسط و توسعه فرهنگ مصرف روغن نباتی توسط دستگاه های مسئول، ورود برخی سازمانها و افراد غیرمتخصص در حوزه تصمیم سازی موضوعات مرتبط با بهداشت و استانداردهای روغن نباتی و همچنین عدم ثبات در قوانین مربوط به واردات روغن خام و دانه های روغنی از جمله این چالش‌هاست.
کد خبر: ۲۰۴۳۳
گردش مالی ۱۱ هزار میلیاردی صنعت روغن

تیتر20 - علیرضا مهاجر،مجری کشت دانه‌های روغنی در همایش روغن های خوراکی و دانه های روغنی گفت:امکان تولید سویا در استان خوزستان فراهم شده و ایجاد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت سویا را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی اظهار داشت: امکان تولید سویای غیر تراریخته در استان خوزستان با شرایط بسیار خوب فراهم شده و بیش از ۳۰۰ هزار هکتار سویا در این منطقه قابل کشت است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار کشت سویا را در دستور کار خود داریم، افزود: تامین ۱ تا ۱.۵ میلیون تن از نیاز کشور در این بخش امکان پذیر است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی مصرف سرانه روغن در کشور را ۲۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: ظرفیت کارخانه‌های روغن نباتی کشور بیش از ۳.۵ میلیون تن است که امیدواریم با همکاری دستگاه های مختلف بتوانیم این بخش را از رکود نجات دهیم.

مهاجر در ادامه با بیان اینکه نشانه هایی برای برداشت مکانیزه کنجد در خوزستان، گلستان، کرج و اردبیل وجود دارد، اظهار داشت: در زمینه توسعه کشت کلزا نیز سال آینده تولید ۳۵۰ هزار تنی را در دستور کار خواهیم داشت که جهشی برای تولیدات بعدی خواهد بود.

هدایت حسینی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران نیز در این همایش با اشاره به کاهش میزان اسیدهای چرب موجود در روغن خوراکی کشور از ۱۵ به کمتر از ۲ درصد در سالهای اخیر، گفت: در زمینه کاهش اسیدهای چرب اشباع نیز همکاریهایی را با دستگاه های مربوطه داریم.

وی غنی سازی روغن های خوراکی را از جمله برنامه های وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: غنی سازی روغن و نان با ویتامین D در دستور کار این وزارتخانه است که البته در زمینه پایداری ویتامین D در محصولات تولیدی باید کار علمی بیشتری صورت گیرد.


امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنایع روغن نباتی نیز در سخنانی در همایش روغن‌های خوراکی و دانه های روغنی اظهار داشت: از مسئولان بلندپایه وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع روغن برای حضور در همایش دعوت شده بود، اما به دلیل حساسیت قیمت نان و دستور رئیس جمهور برای تغییر دادن تصمیمات ستاد پشتیبانی تنظیم بازار، همزمان با همایش امروز جلساتی در ریاست جمهوری و وزارتخانه های مرتبط تشکیل شده که معاونان وزرا به این جلسات رفته اند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد 2 میلیون تن ظرفیت جدید در صنعت روغن نباتی طی سال 85 افزود: میزان تولید روغن جامد از 90 درصد تولیدات در سال 70 به میزان 50 درصد در سال 90 کاهش یافت.
بیرشک تصریح کرد: بعد از سال 90 صنعت روغن نباتی با بحران ارزی، روند رو به رشد تأسیس واحدهای کوچک، تنوع در بسته بندی و تغییر فرمولاسیون روبرو شد.
وی افزود: ظرفیت تولید روغن نباتی به حدود 4 میلیون تن رسیده و حداکثر رقابت در این صنعت شکل گرفته است.

دبیر انجمن روغن نباتی در ادامه با اشاره به برخی چالشهای صنعت روغن، اظهار داشت: عدم بسط و توسعه فرهنگ مصرف روغن نباتی توسط دستگاه های مسئول، ورود برخی سازمانها و افراد غیرمتخصص در حوزه تصمیم سازی موضوعات مرتبط با بهداشت و استانداردهای روغن نباتی و همچنین عدم ثبات در قوانین مربوط به واردات روغن خام و دانه های روغنی از جمله این چالش‌هاست.

وی همچنین با اشاره به گردش مالی بیش از 11 هزار میلیارد تومانی در صنعت روغن نباتی، گفت: فعالان صنعت روغن نباتی از مسئولان توقع دارند در جهت حمایت از بخش کشاورزی و تولید داخل، صنعت روغن نباتی را از بخشنامه ها و عوارض متعدد که باعث رشد قیمت تمام شده محصول می شود، معاف کنند.

اکبر سبقتی ،دبیر انجمن صنایع روغن کشی نیز در سخنانی گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی فعال است که برای افزایش این رقم، پیشنهاداتی را به مسئولان ارائه کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: از سال ۹۲ با تغییر دولت، رویکردها نسبت به صنعت روغن تغییر کرد و صنعت روغن کشی با مشکلاتی مواجه شد. در نتیجه واردات روغن به حدود ۲ میلیون تن رسید که می تواند ادامه یابد.

وی افزود: صنعت روغن کشی نگران افزایش واردات است که می تواند این صنعت را دچار رکود کند.

به گفته سبقتی در حال حاضر حدود ۴۰ درصد ظرفیت کارخانه های روغن کشی فعال است که برای افزایش این رقم پیشنهاداتی را به مسئولان ارایه کرده ایم.

محسن کشمیری دبیر انجمن کره گیاهی نیز در این همایش با اشاره به برنامه ریزی انجام شده توسط این انجمن برای افزایش تولید کره گیاهی در کشور و رساندن میزان تولید در این صنعت به اندازه تولید ترکیه، گفت: صادرات محصول و به روز رسانی تکنولوژی تولید انواع کره گیاهی از دیگر اهداف این انجمن است.

به گفته وی، در حال حاضر ۱۲ شرکت عضو انجمن صنفی کره گیاهی هستند، ظرفیت اسمی این صنعت حدود ۳۰۰ هزار تن است اما تولید واقعی این بخش ۸۰ تا ۹۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه ۵ نوع کره گیاهی در کشور تولید می شود، افزود: تولید‌کنندگان در زمینه کره پخت و پز و مارگارین مایع هنوز ورود نکرده اند و می توانند در آینده به این موضوع ورود کنند.

کشمیری با اشاره به تولید سالانه ۱۵ میلیون تن کره گیاهی در جهان، اضافه کرد: این میزان در اتحادیه اروپا ۲.۵ تا ۳ میلیون تن است.

وی تصریح کرد: لهستان، آلمان، انگلیس، هلند و بلژیک عمده ترین تولیدکنندگان کره گیاهی هستند.
لازم به ذکر است که پس از برگزاری همایش همزمان نمایشگاه بین المللی روغن های خوراکی و دانه های روغنی در بوستان گفتگو تهران  رسما آغاز به کار کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز