يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
شرط های انحصار گونه وزیر صنعت برای فرانسوی ها

تیتر20-دولت فرانسه در حالی چندی پیش نماینده خود را برای مذاکره با مقامات وزارت "صنعت،معدن و تجارت" بابت سرمایه گذاری در صنعت خودرو، به ایران فرستاده که به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت شرط عجیبی را برای این کار در نظر گرفته است.

آن طور که علی علی لو عضو کمیسیون صنایع مجلس می گوید، مقام فرانسوی که درظاهریک سناتور بوده، از سوی دولت فرانسه ماموریت داشته تا نظر مساعد ایرانی ها را برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو جلب کند، اما نمعت زاده برای این کار شرط گذاشته است.
به گفته علی لو، وزیر صنعت خطاب به نماینده دولت فرانسه گفته "در صورتی با سرمایه گذاری فرانسوی ها در خودروسازی ایران موافقت می کند که آنها ابتدا با ایران خودرو (بزرگترین خودروساز ایران) قرارداد ببندند و در غیر این صورت، خبری از حمایت دولت نخواهد بود.
این نماینده مجلس با تاکید بر "هدایت غیر مستقیم خودروسازی ایران توسط دولت"، می گوید که وقتی وزارت صنعت چنین خواسته ای (شراکت با خودروسازان کشور به عنوان پیش شرط سرمایه گذاری) را مطرح می کند، دیگر نمی توان انتظار داشت سرمایه گذاران خارجی میل و انگیزه ای برای حضور در صنعت خودرو کشور داشته باشند.
وی با طرح این پرسش که دولت، کی و کجا از سرمایه گذار خارجی در صنعت خودرو کشور حمایت کرده، تاکید می کند که این نوع رفتارها نوعی انحصار است.
گفته های علی لو در شرایطی است که خودروسازی ایران این روزها با فقدان سرمایه گذاری های جدید دست و پنجه نرم می کند و اگر واقعا وزارت صنعت چنین شرط های سنگین و انحصارگونه ای را برای خارجی ها در نظر گرفته باشد، نمی توان امید چندانی به حضور خارجی ها (به عنوان سرمایه گذار) در "جاده مخصوص" داشت.
ظاهرا فرانسوی ها قصدشان این بوده که خارج از شراکت با ایران خودرو و سایپا، در صنعت خودرو ایران سرمایه گذاری کنند و حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به موضع وزارت صنعت و شرطی که در نظر گرفته، خارجی ها رغبتی دوباره به حضور مستقل در "جاده مخصوص" نشان خواهند داد؟

 

ارسال نظرات
موضوعات روز